KNHS/FNRS manegestartpas.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

KNHS/FNRS manegestartpas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 23:43

Hey mensen, ik ga met een manege startpas starten, ik stuur morgen het formulier op. Maar ik had een aantal vraagjes:
- Moet ik het formulier opsturen naar de fnrs of naar de knhs?
- ik kan wel vlechten, maar nog niet heel netjes. Word daar bij de knhs ook strenger op gelet dan bij de fnrs?
- hoe zit het met peesbeschermers? Als het paard ze nodig heeft mogen die dan om? (wit natuurlijk)
- hoelang duurt het voor ik de startpas binnen krijg (ongeveer) ?
- mag je ook met jodphrs en chaps (met strass steentjes) starten?
- moet je je paard bij de B al naar beneden rijden?

dankjulliewel :-D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:57

Hoe kan een ruiter een FNRS Manegestartpas aanvragen?
Print het aanvraagformulier van de startpas uit en vul deze in samen met iemand van het ruitersportcentrum. Stuur het formulier daarna naar de FNRS op. Zodra het formulier ontvangen is, wordt gecontroleerd of de ruiter het diploma dat wordt aangegeven ook daadwerkelijk behaald heeft. Daarna wordt de aanvraag doorgestuurd naar de KNHS ledenadministratie. Zij maken de daadwerkelijke startpas aan en versturen deze, samen met de startcoupons die nodig zijn om in te kunnen schrijven voor een wedstrijd. Van deze coupons wordt door het wedstrijdsecretariaat na de wedstrijd een blad teruggestuurd naar de KNHS, waar de behaalde resultaten verwerkt worden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-03-13 00:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Juttertje88

Re: KNHS/FNRS manegestartpas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 23:58

sorry, had niet goed gelezen :p dankjewel :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:02

Voor de dressuur reglementen vanaf 1 april 2013:
http://www.knhs.nl/objects/00031789.pdf

-een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren/gladde kunstleren chaps.
-Het gebruik tijdens de proef van bandages, pijpkousen, glijdende martingaal, Thiedeman-teugel, peesbeschermers, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve bij een prijsuitreiking. Het gebruik van een slofteugel is alleen tijdens prijsuitreikingen toegestaan en alleen in combinatie met een hoofdstel, voorzien van enkele trens.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 00:09

thanks!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:09

Graag gedaan en alvast heel veel succes! :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 00:33

komt wel goed :-) ze zijn wel veel strenger dan bij fnrs proefjes maar mijn allereerste wedstrijd ga ik iig HC starten ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:53

Waarom HC?
Je kunt toch geen verliespunten rijden, en stel dat je een winstpunt rijdt dan telt die niet mee...

Startpas duurt nu ongeveer een week, maar als het via de FNRS gaat zal het wel wat langer duren. dat stukje over de coupons is achterhaald ;)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:07

Ik ga de eerste keer HC starten, vooral om te wennen aan hoe een KNHS wedstrijd gaat, het is heel anders dan de FNRS natuurlijk en word meestal (ligt aan de jury) veel strenger beoordeeld qua punten. Ook omdat ik nu net 1x zonder thiedeman heb gereden en ik daar nog veel mee moet oefenen, omdat het paard waarmee ik dan wil gaan starten, een stuk drukker is (gaat sneller met draven en is wat hyperactief, maar zal nooit gaan rennen). En ook wel vanwege de zenuwen, ik ben altijd erg zenuwachtig bij wedstrijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:01

Okee dat snap ik wel, maar zou je toch niet erg balen als je anders wel een winstpunt had gehad?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 23:03

Ja dat wel maar dat verwacht ik niet hoor :P Ik denk dat ik rond de 170 uitkom en dat zou ik dan al knap vinden van mezelf :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:05

Ik zou ook lekker starten buiten mededingen de eerste keer :j kun je mooi even kijken hoe het gaat zonder gelijk de stress van winstpunten rijden. Lijkt mij echt een heel goed plan: dat zou ik zelf ook gedaan hebben :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 23:12

Maar als je HC start krijg je dan wel een protocol? Ja toch?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:46

Dat wel.

HC was bedoeld om even te proeven aan een hogere klasse, of om met zweep te rijden in M1 of hoger, of om toch door te starten in je huidige klasse als de winstpuntengrens bereikt is ivm kampioenschap bijvoorbeeld.
Waarom zou je HC minder stress hebben? Het lijkt wel een trend, ik vind het echt onzin, maar ik ga me er niet meer mee bemoeien ;)

Geniet van je eerste wedstrijd, kijk om je heen, en als je aan de beurt bent, concentreer je op niks anders dan je paard en voorlezer. Heel veel plezier en succes :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:29

Wat veranderen tijden := toen ik nog wedstrijden reed, was het ook niet raar om HC in de B te starten en ja, krijgt gewoon een protocol mee :)

Meid, gewoon doen waar jij je prettig bij voelt! Dat is het allerbelangrijkste :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 20:59

Ik ga maandag de fnrs bellen of ze de startpas over een paar maanden willen activeren. Ik ben vandaag namelijk gevraagd om dit jaar mee te doen met de FNRS zitcompetitie. Dit wil ik al een tijdje en dit kan/mag niet als ik een startpas heb. Maar ben wel blij dat ik gevraagd ben :-) wedstrijdverslagen van de knhs komen dus voorlopig nog niet, haha :P

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 23:45

Ben niet door met de zitcompetitie, heb vandaag voor de manegestartpas gebeld en ze zouden hem deze week opsturen naar de KNHS. Ik heb geen idee hoelang alles gaat duren, maar denk dat ik hem over 5 weken sowieso wel al heb. Ik ga wel eerst paar weken nog oefenen en denk dat ik nu in elk geval binnen 10 weken wel een keertje kan starten :D

tweetyXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:05

Ik kan ook niet echt vlechten maar als het er maar in zit het gaat toch maar om 1 onderdeel en ze kijken niet precies van zit het recht ze kijken een beetje algemeen of het paard schoon is of je er zelf netjes uit ziet en of je als aan hebt een beetje zo
waarmee doe je het met naald en draad of met elastiekjes ?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 23:08

ik vlecht met elastiekjes... en heb nu vaak geoefend en het gaat steeds beter ;) :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 16:01

Moet je je eigenlijk met een FNRS manegestartpas ook aanmelden bij een vereniging? of is dat alleen met een gewone startpas? Op de manege zeggen ze dat het niet persee hoeft, als je een FNRS manegestartpas hebt, maar wat moet ik met inschrijven dan invullen bij vereniging?

En gaat het een beetje snel, totdat ik de startpas binnen heb? Wil 21 juli mijn eerste wedstrijd gaan rijden van de KNHS namelijk.