Wat doen jullie tegen teken in de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Layla_x

Wat doen jullie tegen teken in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:01

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar vind alleen een ander soort 'teken' ("dat is een goed teken"/"dan is dat meestal een slecht teken"/enz). Dus vandaar dat ik toch maar een nieuw topic open.

Bij ons in de wei zitten er helaas onwijs veel teken in de zomer/voorjaar. Ik kan er soms 5 per dag van m'n paard d'r hoofd afhalen, en dat is eerder regel dan uitzondering. Aangezien een deel van die teken met enge ziektes besmet is, heb ik natuurlijk liever niet dat ze op mijn paard gaan zitten. Nu heb ik vorig jaar al wat middeltjes geprobeerd, helaas zonder resultaat. Het probleem is ook dat ze, denk ik, via haar neus haar hoofd op lopen, want haar neus zit immers tegen de grond en het gras aan met grazen. Maar als ik dat deel insmeer, komt het spul waarmee ik smeer dus ook in het drinkwater als ze drinkt. Dat lijkt me niet erg gezond. Hoe lossen jullie dit op? Bestaat er iets dat van binnenuit werkt? Of bestaat er misschien iets om de wei mee te 'ont-teken'?
Het vreemde is dat ze (bijna) niet op de rest van haar lichaam te vinden zijn.

Het zijn trouwens bijna altijd van die kleine en slechts een enkele keer zo'n grote.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

kimberly1995

Re: Wat doen jullie tegen teken in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:06

Zitten ze alleen op haar hoofd?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:09

volgens mij werkt dat vloeibare anti vlooien spul voor honden en katten ook tegen teken, maar is wel prijzig voor een heel paard.

Zitten jullie in het bos? je zou de stukken onder de bomen puur voor hooi kunnen gebruiken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:10

x_Layla_x schreef:
Het zijn trouwens bijna altijd van die kleine en slechts een enkele keer zo'n grote.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

alle teken zijn zo groot als mini spinnetjes, ze worden groot door zich vol te zuigen met bloed, als ze groot zijn zitten ze dus al een poos.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:18

Ik gebruikte daar altijd Atex Daas voor, ze zitten nl ook nogal eens in de liezen en plooien van de benen en daar liet mijn merrie ze niet fijn weghalen. Je kan het eest op je hand sprayen en dan op het hoofd smeren, dan komen ze niet meer zo heel erg snel op je paard te zitten. Zolang ze klein zijn zitten ze er idd nog niet zo lang, zorg er wel voor dat je ze goed verwijderd dus incl het kopje en dat ze zich niet leegspuiten als je ze weghaalt.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 23:57

@ Kimberly: ja een enkele keer op haar benen maar over het algemeen op haar hoofd.
@ fokfanaat: we zitten tegen de bosrand aan, er staan geen bomen in de wei maar wel langs de wei. Maar ik dacht dat er twee soorten teken zijn? Grote en kleine. Die kleine hebben ook een andere naam, kan er even niet opkomen.
@Breghje: ik wist niet dat dazenspray ook tegen teken werkt! Maar ja, ook dat lijkt me niet zo gezond om op haar neus te smeren waarmee ze vervolgens in de drinkbak gaat. Dan krijgt ze dat dus ook binnen :S
Bedankt voor de reacties :) Andere tips zijn nog steeds welkom natuurlijk!

Het zijn gewoon vieze beesten! Zou bijna blij worden dat het nog even koud blijft deze week....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:59

Zo'n label tegen vliegen en dazen werkt dat misschien?

HenkjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:27

Bij ons hielp het om het gras echt kort te houden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:30

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:33

Henkje schreef:
Bij ons hielp het om het gras echt kort te houden.

dat is inderdaad het enige wat z'on beetje helpt :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:34

x_Layla_x schreef:
@ Kimberly: ja een enkele keer op haar benen maar over het algemeen op haar hoofd.
@ fokfanaat: we zitten tegen de bosrand aan, er staan geen bomen in de wei maar wel langs de wei. Maar ik dacht dat er twee soorten teken zijn? Grote en kleine. Die kleine hebben ook een andere naam, kan er even niet opkomen.
@Breghje: ik wist niet dat dazenspray ook tegen teken werkt! Maar ja, ook dat lijkt me niet zo gezond om op haar neus te smeren waarmee ze vervolgens in de drinkbak gaat. Dan krijgt ze dat dus ook binnen :S
Bedankt voor de reacties :) Andere tips zijn nog steeds welkom natuurlijk!

Het zijn gewoon vieze beesten! Zou bijna blij worden dat het nog even koud blijft deze week....

Als ze op haar neus zitten, dan is je gras idd te hoog. Ze verschuilen zich in hoog gras en lage bomen/struiken, vandaar ook het advies voor mensen om met lange mouwen en lange broeken het bos in te gaan in de zomer.

Liesbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:12

Niks, gewoon heel vaak controleren. En diegene die je eruit haalt meteen dood maken. Ook in de manenkam en in de bilspleet en lies durven ze trouwens wel 'ns zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:21

Liesbetje ik dacht ook altijd dat ik het zo moest doen zoals jij schrijft maar de link open geklik en daar las ik onder andere het volgende:
Wat te doen met verwijderde teken?
Ga de teek niet pletten, dit geeft het risico dat ziekteverwekkers uit de teek vrij komen. Spoel teken ook niet door de wc. Als je de teek wilt testen op de aanwezigheid van Borrelia of andere mogelijke ziekteverwekkers, bewaar de teek dan in een afsluitend doosje/kokertje o.i.d. Als je een teek weg wil gooien, gooi dan het (met plakband goed afgesloten) doosje/kokertje buitenshuis bij het vuilnis. Je kan de teek ook tussen dubbelgevouwen plakband doen en dit weggooien. Met plakband kan je ook teken verwijderen die op de huid of op kleding lopen, en het niet goed lukt om de teek met een vinger of een klein voorwerp weg te tikken.
Wist ik dus ook niet en ik denk met ons velen niet, vandaar dat ik het er even expliciet uit heb gehaald.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:24

Kijk eens bij de paardendrogist. Ik meen dat er ook sprays zijn die tegenteken werken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:27

Butox pour on werkt ook tegen teken meende ik, dit smeer je ieg niet op de neus!

Liesbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:34

pien_2010 schreef:
Liesbetje ik dacht ook altijd dat ik het zo moest doen zoals jij schrijft maar de link open geklik en daar las ik onder andere het volgende:
Ga de teek niet pletten, dit geeft het risico dat ziekteverwekkers uit de teek vrij komen. Spoel teken ook niet door de wc. Als je de teek wilt testen op de aanwezigheid van Borrelia of andere mogelijke ziekteverwekkers, bewaar de teek dan in een afsluitend doosje/kokertje o.i.d. Als je een teek weg wil gooien, gooi dan het (met plakband goed afgesloten) doosje/kokertje buitenshuis bij het vuilnis. Je kan de teek ook tussen dubbelgevouwen plakband doen en dit weggooien. Met plakband kan je ook teken verwijderen die op de huid of op kleding lopen, en het niet goed lukt om de teek met een vinger of een klein voorwerp weg te tikken.
Wist ik dus ook niet en ik denk met ons velen niet, vandaar dat ik het er even expliciet uit heb gehaald.

Dat wist ik idd niet! De teken die ik van mijn hond haal, doe ik idd meestal in een afgesloten luciferdoosje, maar bij de paarden komt dat er precies niet van. In't vervolg dus aan denken :)

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:26

mijn kennis vertelde mij net dat als je zeep op een watje doet en dat even op de teek houdt, ze zelf loslaten om naar t watje te gaan.
zo gaat de teek los zonder risico's voor jou en t paard.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:29

pien_2010 schreef:

ik verbrand teken altijd. :o :')

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik haal ze er gewoon steeds uit. :=
Lastig hoor met twee zwarte pony's. :j

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:30

SCC schreef:
mijn kennis vertelde mij net dat als je zeep op een watje doet en dat even op de teek houdt, ze zelf loslaten om naar t watje te gaan.

Schijnt dat ze dan juist, net als met alcohol, eerst het gif uitscheiden om zich idd vervolgens in het watje vast te klemmen. Lijkt me dat je dat juist niet wilt.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:34

lieke2 schreef:
SCC schreef:

Schijnt dat ze dan juist, net als met alcohol, eerst het gif uitscheiden om zich idd vervolgens in het watje vast te klemmen. Lijkt me dat je dat juist niet wilt.

oh dat liever niet nee. maar zij zei dat de arts het zo deed om een teek tussen haar dochters haar weg te halen.
zal binnenkort mijn dierenarts ook even vragen, misschien dat die een goede oplossing tegen teken heeft.

Xcupxcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:44

Knoflook!!
Dat werkt heel goed, je hebt van die knoflook snippers voor door t voer.
En dat komt dan in het bloed en dat haten teken!!
Werkte bij ons ook!
X

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:38

Ik heb nog niet vaak teken gezien bij mijn paard, maar ik poets hem regelmatig helemaal en dan controleer ik ook op teken enzo. Dan haal ik ze eruit. Je kunt het toch niet voorkomen.

handig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:38

Ik vind het altijd lastig, teken.
Ze kruipen in/op plaatsen waar je eigenlijk meestal niet bij kunt!
Maar inderdaad, gewoon vaak checken!

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:17

En controleer jezelf ook elke keer dat je bij de paarden geweest bent op teken hè?

muffin25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:18

Die van mij heeft ook wel eens teken. Eigenlijk nooit echt gekeken naar iets wat er tegen hielp, maar meestal vallen ze ook wel snel op omdat ze in de zomer niet echt in de vacht kunnen zitten. Goed controleren dus met borstelen!