Wel of geen sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jst_lyske

Wel of geen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:19

Hallo,

Ik vraag mij af of ik eventueel sporen nodig heb bij mij eigen paard.
Ze is goed voorwaarts maar soms ook niet vooruit te branden. (Probeert mij dan uit)
Als ze begint te staken moet ik nog al behoorlijk wat been geven om haar te laten zien wie de baas is. Dit ziet er niet uit en je wordt er doodmoe van. De een raad een korte knop spoor aan (15. Mm) en de ander een zweep. Wat vinden jullie?

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:22

Sporen zijn alleen om je hulpen, te verkleinen en te verduidelijken, niet om een probleem op te lossen. Ik zou je dus geen sporen aanraden, maar les om uit te zoeken of het echt uitproberen is of dat er iets anders aan de hand is :)

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:23

Sporen zijn er om je hulpen mee te verfijnen, niet om je paard meer voorwaarts te krijgen, daarvoor heb je een zweep.
Je hebt dus geen sporen nodig, maar een zweepje

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:24

Voor de duidelijkheid sporen worden aangeraden door meerdere personen die het paard inmiddels ook gereden hebben. En met jarenlange paarden ervaring

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:26

Ik zou een zweepje er bij nemen omdat sporen inderdaad voor de verfijning is en niet als hulpmiddel om je paard voorwaarts te rijden.
Je kan beter een tikje bijgeven dan steeds je spoor te gebruiken want op een gegeven moment worden ze daar ook doof voor en ben je verder van huis (dan scherpere sporen net zo lang tot het paard helemaal nergens meer op reageerd)

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:28

jst_lyske schreef:
Voor de duidelijkheid sporen worden aangeraden door meerdere personen die het paard inmiddels ook gereden hebben. En met jarenlange paarden ervaring

Waarom vraag je het dan alsnog hier als je er al van uit gaat dat die mensen het wel goed zullen hebben?

jst_lyske

Re: Wel of geen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:30

Omdat ik wil weten wat jullie ervaringen zijn

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:34

Dan nog vraag ik me af of een zweepje gaat helpen. Je hebt het erover dat je paard staakt. Een paard staakt niet zomaar en je zal dus eerst de oorzaak hiervan moeten ontdekken, voordat je het gaat bestrijden met een zweep of spoortje.

Lannooke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:36

Idd sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet om een paard meer vooruit te doen gaan... Hoewel het wel een handig hulpmiddel kan zijn als ze niet reageert op de kuithulpen om even een klein porretje met de sporen te geven... Ik zou eerst een zweepje proberen en idd voldoende lessen!

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:37

Nou ja staken is een groot woord, gewoon dingen uitproberen. Zondag was ik onder de man en iemand anders met paard en wagen. De mijne loopt harder als de andere voor de kar. Dus ik liep voorop. Maar dan gaat ze steeds wachten en vooral als je de bocht omgaat en ze Kan ze zien. Dan stopt ze en wil ze omdraaien. Ik vang haar dan goed op door nee, eh! Voorwaarts hop en been erbij. Alleen soms is er nogal been nodig en dan denk ik van is er geen duidelijkere hulp voor alleen die momenten.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:38

Ik heb 6 jaar lang op een manege gereden en nu sinds kort een eigen paard. Straks als ze aan huis staat wil ik inderdaad 1x per week les gaan volgen. Maar dat kan nu nog niet.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:53

Zoals je het hier beschrijft is het geen staken, maar heeft ze gewoon weinig respect voor je been. Dit ga je niet oplossen met een spoortje. Dan wordt het krachtmeting.
Als ze niet reageert op je been, zou een zweepje kunnen helpen om haar wat meer aan het been te maken. Dus als ze niet reageert zoals jij het wil, een tikje bij om haar bij de les te houden.
En zeker les gaan nemen! Iemand met veel ervaring kan je precies vertellen hoe je hier het beste mee om kan gaan.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:57

Spoortje kan best hoor, als jij de rest van de tijd je been stil hebt.
Maar verwacht geen wonderen.

Ik zou inderdaad ook een zweepje meenemen, mits ze daar goed op reageert en niet meteen over de jank is.

Les is wel belangrijk, maar dat staat los van wel of niet een spoortje gebruiken. Les is altijg belangrijk :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:01

Ik zou een zweep pakken omdat je dit als ruiter beter controle over hebt. Sporen gebruiken veel mensen al teveel waardoor je een paard krijgt wat nog slechter voor het been wordt. Een zweep gebruik je niet per ongeluk daar kun je veel duidelijk mee zijn. En als je hem niet nodig hebt gebruik je hem niet. Met sporen is het voor vele toch lastig om de sporen en alleen een beenhulp van elkaar te onderscheiden. Je ziet vaak dat mensen op een gegeven moment alleen maar de sporen gebruiken. Gezien je geen les hebt zou ik dus de sporen niet aanraden want je ziet zelf niet hoe je ze gebruikt en kunt daar ook niet op gewezen worden.

miranda_147

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:18

Zweepje zeker geen sporen. Consequent zijn. En inderdaad les is zeker een goed idee.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:23

"Een paard de sporen geven"
Sporen moet je alleen gebruiken voor verfijning van beenhulpen zoals beter sturen en een snellere reactie.
Verder kunnen sporen er wel voor zorgen dat je paard voorwaartser is omdat het door de sporen beter oplet en beter concentreert wat dus weer leid tot een snellere reactie en meestal dus ook voorwaartser.

Maar anders kan je ook gewoon een zweepje gebruiken voor je hulpen :Y)

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 19:09

Dankjewel allemaal!

dante00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:05

Eeen zweeep

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:36

jst_lyske schreef:

Dat zegt niks :Y)

Als ze serieus steekt zou ik daar eerst de oorzaak van zoeken. Is er lichamelijk niks aan de hand, dan zul je haar beter aan je been moeten krijgen. Mijn tip: pak er een zweepje bij. Geef been, geen reactie: tikje met de zweep. Ben geduldig maar houd wel vol, dan krijg je uiteindelijk een veel fijner paard dan wanneer je nu met sporen gaat rijden, want dan stomp je hem alleen maar af.
Ik heb mijn eigen paard ook jaren met sporen gereden, en hij reageerde steeds slechter op mijn been. Toen heb ik mijn sporen afgedaan en een zweep erbij gepakt. Nu rijd ik probleemloos zonder zweep en sporen :)

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:44

Oke top! Bedankt allemaal! Slotje erop