Trailer kopen 1,5 of 2paards?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_Jims

Trailer kopen 1,5 of 2paards?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 12:43

We willen een trailer kopen maar we zijn er nog niet uit of we een 1,5 of 2 paards willen.

De trailer gaat gebruikt worden om naar wedstrijden/clinics/buitenritjes te gaan maar ook voor vakanties met paard.

De auto is sterk genoeg om een 2 paards trailer (met 1 paard) te trekken, om 2 paarden in de trailer te vervoeren is deze auto niet geschikt en daar wil ik de trailer ook niet voor gebruiken. (anders huur ik wel een grote auto)

De auto is een Renault megane estate 1.6 DCI mag 1500 kg trekken.

Wat voor wensen heb ik aan een trailer:
Gebruiksvriendelijk en makkelijk schoon te maken
Rol zeiltje of deur
Zadelkamer is niet bijzonder nodig wel handig om het voer in te zetten ipv gebruiken voor het zadel.
Goede weg ligging
Deurtje aan de rechterkant

Tja ik weet het niet meer! :o

Hevonen

Re: Trailer kopen 1,5 of 2paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:46

Je hebt ook nog 1,75 paards trailers. Voordeel is dat je flink ruimte hebt als je een stevig paard hebt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:46

Ik heb een 2 paard trailer, auto kan ook alleen maar met 1 paard trekken maar ik kan zo een andere auto regelen. Andere trailer regelen wordt moeilijker. Ik vind het fijn dat er extra ruimte is om eventueel een 2e paard mee te nemen.
Zou geen 1,5 paard trailer willen hebben.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:48

Als je toch geen 2 paarden wil gaan vervoeren, zou ik niet investeren in een 2-paardstrailer. Die kosten al een pak meer, en 1 paard in een 2-paardtrailer heeft altijd tot gevolg dat je paard ofwel links ofwel rechts in de trailer staat, en nooit in het midden. Dit maakt dat je toch altijd moet opletten als je bochten of ronde punten neemt en het paard buitenkant bocht staat, dat je niet omkiept. Als je aan normale snelheid rijdt, heb je dit normaal nooit niet voor, maar weet niet of de bestuurder een wegpiraat is of niet he :P

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:49

Mijn ervaring is dat een 2-paards trailer stabieler op de weg ligt, en de paarden daar ook beter in staan. Maar dat is ook afhankelijk van het paard. Mijn paard/pony heeft bij een 1,5 paards eigenlijk teveel ruimte waardoor hij wil draaien en minder steun heeft. Bij een 2-paards staat hij stabieler en rustiger.

Vraag anders eens aan je dealer of je een proefritje mag maken, dan ervaar je zelf het verschil met 1,5 paards en 2 paards. :)

Succes met je zoektocht!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:52

miezelke schreef:
Als je toch geen 2 paarden wil gaan vervoeren, zou ik niet investeren in een 2-paardstrailer. Die kosten al een pak meer, en 1 paard in een 2-paardtrailer heeft altijd tot gevolg dat je paard ofwel links ofwel rechts in de trailer staat, en nooit in het midden. Dit maakt dat je toch altijd moet opletten als je bochten of ronde punten neemt en het paard buitenkant bocht staat, dat je niet omkiept. Als je aan normale snelheid rijdt, heb je dit normaal nooit niet voor, maar weet niet of de bestuurder een wegpiraat is of niet he :P

Omkiepen? Dan moet je toch wel heel raar rijden
Een paard in een 2-paards trailer zet je altijd aan de linkerkant ivm de wegligging

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:52

Als je autao 1500 mag trekken, moet je een 2-paards terug laten keurenm, want die heeft vaak een ledig gewicht + laadvermogen van rond de 2000 euro. Dan komen de getallen op beide papieren dus niet met elkaar overeen en mag je er niet mee rijden.

Mijn advies: koop een 1,5 paards trailer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:53

Ik zou gaan voor een 2-paards trailer. Mijn ervaring met mijn paard (+1.80) is dat ze vooral de ruimte in de lengte nodig heeft en niet zozeer in de breedte. Daarbij staat ze een stuk stabieler en rustiger in de trailer. Op een 1,5 paards gaat ze schommelen en raakt ze sneller uit evenwicht. Merk het meteen. Daarnaast heb ik zelf een 2-paards trailer en met instappen doe ik gewoon het schot weleens opzij. Overigens heb ik wel een rubberen schot.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:54

miezelke schreef:

Het klopt dat nieuw een 2 paardstrailer duurder is, 2dehands is het een ander verhaal.
Vaak zie je juist dat deze dan goedkoper zijn (omdat de meeste mensen een 1 1/2 paards willen).

Het is beter om een paard links te zetten, maar een trailer valt echt niet om als je je paard rechts zet en je neemt een te snelle bocht! Zelfs als je paard om zou vallen kiept de trailer niet om.
Daarnaast kun je heel makkelijk het tussenschot verwijderen en een langere achterstang plaatsen waardoor je een brede 1 paards creëert.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:55

kleinvosje schreef:
Als je autao 1500 mag trekken, moet je een 2-paards terug laten keurenm, want die heeft vaak een ledig gewicht + laadvermogen van rond de 2000 euro. Dan komen de getallen op beide papieren dus niet met elkaar overeen en mag je er niet mee rijden.

Dat is alleen van belang als je met een B rijbewijs de combinatie wil rijden, heb je gewoon je E-rijbewijs dan is het klinklare onzin. Dan geld het werkelijke gewicht van de combinatie en mag het maximaal gewicht van de aanhanger best hoger zijn op papier dan het trekgewicht van de auto.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:55

kleinvosje schreef:

Wel als je E hebt, dan mag je ook een tandenmaster (met een laadvermogen van 2000kilo) trekken, als je er maar niet meer dan 1500 kilo er achter hangt.

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:57

Wij hebben een tweepaards terwijl ik (bijna) nooit met twee beesten te gelijk op stap ga. We hebben hiervoor gekozen zodat je wat meer mee kan nemen, mijn Pa neemt bijvoorbeeld altijd een fiets mee als ik op strand/bos ga rijden, dat zou in een 1,5 paards niet gaan.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 13:00

Ik heb mijn E rijbewijs. Ik ben niet bepaald een weg piraat met een trailer.

De voorkeur gaat uit naar een 2 paards zodat ik eigen hooi/stro/zaagsel gaan meenemen als ik langer weg ga. En dat er eventueel een fiets meekan voor mijn man.

lauraaaa hoe nemen jullie de fiets mee? Zetten jullie die nog speciaal vast?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:02

Merel, het gaat bij mijn vorige post niet om wat de chauffeur voor rijbewijs heeft, maar wat er op de papieren van de trailer en de auto staan. Als ledig gewicht plus laadvermogen van de trailer in totaal hoger zijn dan wat er op de autopapieren getrokken mag worden, heb je echt een probleem. Heb dit uitgebreid nagevraagd aan de examniator van het CBR toen ik mijn E haalde.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:05

kleinvosje schreef:
Merel, het gaat bij mijn vorige post niet om wat de chauffeur voor rijbewijs heeft, maar wat er op de papieren van de trailer en de auto staan. Als ledig gewicht plus laadvermogen van de trailer in totaal hoger zijn dan wat er op de autopapieren getrokken mag worden, heb je echt een probleem. Heb dit uitgebreid nagevraagd aan de examniator van het CBR toen ik mijn E haalde.

Das niet waar. Het op dat moment werkelijke gewicht is wat telt. En als je auto dat mag trekken is er niks aan het handje ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:06

Dan verschillen wij van mening.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:08

Sharon_Jims schreef:
Ik heb mijn E rijbewijs. Ik ben niet bepaald een weg piraat met een trailer.

De voorkeur gaat uit naar een 2 paards zodat ik eigen hooi/stro/zaagsel gaan meenemen als ik langer weg ga. En dat er eventueel een fiets meekan voor mijn man.

lauraaaa hoe nemen jullie de fiets mee? Zetten jullie die nog speciaal vast?

Doen wij wel. Even met een spanbandje zodat die niet omvalt.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 13:12

Kleinvosje ik ben ervan bewust dat je altijd moet kijken naar het werkelijke gewicht van auto en trailer. Vooral de trailer als blijkt dat deze terug gekeurd is. Ik probeer altijd een marge van gewicht in te bouwen.

AaronYve een spanband aan de stang of middenstuk?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:12

als je een E hebt zou ik ook voor een 2paards trailer gaan, net wat meer ruimte om spullen mee te nemen naast je paard in het extra vak.

Bij E telt het daadwerkelijke gewicht wat je bij hebt en bij alleen B wat op papier staat.
Ik rij zelf een legale B combinatie anderhalfpaard. Dit omdat ik mezelf de spanning niet aan wil doen van nog een keer afrijden heb wel de lessen gehad

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:17

Volgens mij aan het middenstuk zodat hij niet kan bewegen, ook het stuur niet.
Paard staat vast aan 2 kettingen, ieder aan 1 kant dus die kan ook niet bij de fiets.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 13:20

Top dankje! Dat scheelt weer zoeken voor een andere fietsendrager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:22

Ik zou een 1,5 paards nemen. Wij hebben een atec (lekker licht dus kunnen we veel laden). En die van ons is 10 centimeter breder dan een standaard 1,5. Heerlijk zo veel ruimte! bij slecht weer makkelijk op de trailer kunnen opzadelen zonder klem te staan! (iet wat je nooit lukt in een 2). We hebben geen zadelkast, en eigenlijk vind ik dat ook super! De neus is erg groot waardoor ik voor de voorstang nog lekker kan staan om het hoofdstel te wisselen voor een halster. Weg ligging van onze atec is ook prima! Dus ik ben helemaal tevreden met onze atec.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:30

kleinvosje schreef:

Dat zijn de regels om te mogen trekken met je B rijbewijs.
Het voordeel van E is juist dat het om het werkelijke gewicht gaat.
Anders heb je amper E nodig in Nederland.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:36

Zou voor een 2 paards gaan in een anderhalf kan je niets meenemen.
Plus je paard reist stabieler in een 2 paards doordat het netjes tussen de stangen en schotten staat en zich dus niet schuin staande hoeft te houden.
Fiets hebben wij ook wel eens meegenomen, tegen de wand gezet aan de buitenkant waar geen paard stond en dan met een spanband vastgemaakt aan de voorstang en de achterstang.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:40

Is je paard gewend om met een 1,5 paards zowel als met een 2 paardstrailer vervoerd te worden? Wij hebben nl. ooit een pony gehad die geen enkele problemen had met een 1,5 paards, maar in een 2 paards helemaal uit haar dak ging omdat ze 'opgesloten' stond. Beetje jammer als je daar achter komt als je al een 2 paards gekocht hebt ;)