Paard draait telkens hoofd tijdens verzorgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baij

Paard draait telkens hoofd tijdens verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 08:02

Hallo Bokkers,

Ik zit met een klein "probleempje" als ik het al zo kan noemen. Momenteel heb ik een jong paard dat ergens op een wei staat met schuilstal samen met andere paarden (met kuil/hooi en brok en weidegang 24/7). Echter deze plek is meer voor paarden die genieten van hun pensioen of eigenlijk niet meer bereden kunnen worden. Ideaal dus voor de rest. Het is nl zo dat er geen enkele mogelijkheid bestaat om het paard goed te kunnen vastmaken om hem naar behoren te kunnen verzorgen. Reden te meer dat hij binnen kort gaat verhuizen, afijn dat even terzijde. Toch wil ik proberen Nu aan het "probleempje" te werken, dat als mijn paard los verzorgd word hij telkens zijn hoofd draait naar mij. Je zou zeggen niets aan de hand toch paard is nieuwsgierig en kijkt wat ik aan zijn flank aan het doen ben. Echter gebeurt dit telkens overnieuw waardoor fatsoenlijk even borstelen niet echt bij zit. Ik duw dan wel zijn hoofd wat opzij maar stelselmatig probeert hij het opnieuw. Dat nog tot daar aan toe maar het paard begint op den duur echt te klieren en min of meer mijn borstel te grazen te nemen. Dit werkt gewoonweg storend.

De oplossing: Ja, vast maken maar die is er momenteel echt niet, dus aan die tip heb ik helaas niets.

Meerdere malen heb ik al eens geprobeerd als hij probeerde te "happen" nou ja, happen kan ik het niet echt noemen meer klieren om hem een tik te geven dat het genoeg is. Maar dan gebeurt het volgende: Het paard nogal redelijk groot, gooit dan zijn hoofd de lucht in en houdt hem op hoogte waardoor, zowel met als zonder halster en touw. Hij zet als het ware zijn hoofd op zijn nek en blijft zo staan en probeert weer vervolgens zijn hoofd naar mij toe te wenden.

Nogmaals ik weet dat vastzetten een oplossing zou kunnen zijn maar hiermee neem ik niet de oorzaak weg wat hij doet als hij los staat aan een halster met touw bij mij.

Tips zijn daarom zeer welkom.

Baij

Bowen

Re: Paard draait telkens hoofd tijdens verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:05

Niet gericht tikken, maar wapperen, onpersoonlijk. Als hij dan met zijn hoofd in jouw wapperruimte komt is dat zijn probleem, gewoon doorwapperen.
Niet naar het paard toegaan om hem te raken, niet gericht op het paard van stop daarmee, maar gewoon heerlijk onpersoonlijk wapperen. Omdat het onpersoonlijk is en zijn eigen schuld als hij geraakt wordt krijg je niet zo snel zo'n reactie. Let op, dit gaat niet om het raken van het paard, gaat niet om het hard doen, het gaat om irritant zijn als hij dat doet. Het niet gewenste onaangenaam maken, het gewenste aangenaam.(touwtje draaien kan bv ook, dan steekt hij daar vanzelf een keer zijn neus in, of niet en dat is alleen maar mooi).
Door gericht te tikken maak je het persoonlijk, krijg je kopschuwheid.

Verder even nagaan of het paard gewoon blij klierig is, of dat het ongemakkelijk is met wat je doet. Als het ongemakkelijk is kan je het beste rustig de tijd nemen om hem aan al dat gepruts te wennen door steeds terug te gaan naar een plek die wel geaccepteerd wordt, van daaruit uitbouwen naar de rest.
Kijk dat na door met je handen overal overheen te gaan en te zien of er ergens op gereageerd wordt, probeer het daarna uit met de verschillende borstels.
Maak je niet druk als je paard dan een paar dagen niet zo heel best gepoetst wordt, er is namelijk nog nooit een paard doodgegaan van niet goed gepoetst worden ;)

Neem even de tijd om echt hieraan te werken, zie die poetstijd eventjes als werk aan netjes blijven staan tijd. Een paar dagen daar moeite in steken gaat een heel leven mee.

Baij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:58

@Bowen: Tnx voor je reactie, alleen dit jong paard word 4 jaar en ondertussen na meerdere malen dit aangepakt te hebben blijft hij dit doen. Het is niet zo dat hij het verzorgen als iets onaangenaams ervaart en is alles gewend mbt dat. Zodra hij "gecorrigeerd" word omdat hij me dan klemt tussen zijn hoofd en schouderblad juist dan begint ie te klieren en zijn hoofd op te heffen, Rukjes geven aan het halster wil helaas niet altijd functioneren. Ik vrees dan ook dat ik dit "probleem" alleen kan verhelpen zodra hij vast kan staan en wellicht dit juist veroorzaakt word doordat hij los staat en daarom zich die vrijheid kan nemen. Echter ben ik me er ook van bewust dat hij er ook mee moet stoppen als hij losstaat. Alleen de vraag hoe? Ik heb standaard al een rijzweepje in mijn handen om daarmee te zwaaien en als hij een keer geraakt word dan deinst ie wel even terug maar niet van lange duur. Hetgeen daarop volgt vind ik persoonlijk het meest irritant en dat is puur dat hij zijn hals/hoofd omhoog gooit en het vanaf die hoogte dan probeert. Het is eigenlijk een strijd die continu gaande is wie is de leider, en ondanks mijn consequente aanpak vrees ik tot dit niet hetgene is wat leidt tot het overnemen van het leiderschap op dat moment. Zo heb ik ook bemerkt dat als hij schrikt ik ieg niet veilig sta, hoe dan ook als ie mijn kant uit schrikt zal ik moeten schuiven. Hetzelfde als hij op de wei aan het rennen is en komt mijn kant uit. Nu weet ik dat het een gegeven feit is dat je nooit moet schuiven echter als het paard zich niet laat afschrikken door een flinke jens van een zweep zul je op den duur wel moeten. Ook dit is natuurlijk mede een punt dat als hij daar "wint" hij het op andere vlakken ook zal proberen en het voor mij des te langer zal duren eer ik ondanks de consequente aanpak volledig leider over hem word. Vandaar ook mijn keuze om op korte termijn te gaan verhuizen daar de mogelijkheden op de huidige plek te minimaal zijn en te onveilig zijn om mij op een goede manier te kunnen verplaatsen en daarbij toch de situatie onder controle te houden zodat ik niet telkens uit eigen veiligheid hoef te schuiven en het paard daarbij zijn positie nog eens hoger gaat inschatten.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:21

Je kan het wel meermalen aanpakken, maar als de reactie alleen maar het hoofd omhoog gooien en doorgaan is is wat je hebt gedaan om het aan te pakken niet goed. Er is geen gewenst resultaat geweest en dus heeft het paard niets geleerd, niets goeds in ieder geval. Dan moet je wat anders doen.

Kent je paard de beginselen wel, bv gewoon stil blijven staan op de plek, daar ontspannen zijn, voetje op relax, niet bezig met vanalles en nog wat ?
Kent je paard het basisprinciepe wel van netjes omgaan met jouw persoonlijke ruimte, daar niet ongevraagd in binnen komen denderen, ook niet lief bedoeld?

Ik vermoed dat je "strijd" om de leiderschap op de verkeerde plekken wordt gevoerd, dat je meer aan de basis moet werken, fatsoenlijke omgangsnormen.
Neem bv eens een zweepje mee als je met hem aan de hand loopt en zorg dat hij de lengte van het zweepje tussen jullie in houdt als afstand, tik ritmisch op zijn schouder als hij die ruimte niet respecteerd.
Zet hem eens in een denkbeeldige doos, net om zijn voeten heen, zorg dat hij daar blijft, geen voetje erbuiten.
En vooral, denk niet dat je alles zo ineens kan oplossen, neem de tijd ervoor om echt direct aan het probleem te werken, zie het niet als het zit wat ik verder wil doen in de weg, maar zie het als het project voor de aankomende tijd.

Haal er hulp bij, grondwerken met die knol, daar los je leiderschapsproblemen mee op en daar heb je op alle vlakken heel veel plezier van.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:04

Als je aan het halster nu eens een lang (halster) touw doet ipv de gebruikelijke maat, en je die aan zijn halster knipt en naar beneden laat afhangen, kun je je voet er op zetten terwijl je het overtollige stuk in een van je handen houdt tijdens het poetsen. Dan beperk je drastisch de bewegingsruimte van zijn hoofd.
Heb je hier eenmaal wat handigheid in, kun je de lengte weer onder je voet door wat inkorten of laten vieren.
Heb dit eens toepast bij een weidepaard die ik ook nergens kon vastzetten en die ook heel irritant met zijn hoofd stond te manipuleren en doen tijdens de verzorging.

Dat hielp zeer snel en afdoende, na een paar sessies (waarbij ik dan steeds het touw langer/losjes liet naarmate er minder met het hoofd geklierd werd) was de boodschap overgekomen.

Misschien een tip voor jouw situatie?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-03-13 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:17

Kun je nergens aan de schuilstal een muurring bevestigen ?Afbeelding

Gemakkelijk EN veilig ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:24

Een goede oplossing is achterwaarts laten gaan als hij het ongewenste gedrag vertoont. Dat betekent dat je de eerste paar keren vooral aan het stappen bent ipv aan het borstelen maar als je doorzet werkt het wel. Achterwaarts lopen is namelijk irritant en je paard zal vanzelf doorkrijgen dat door zich te gedragen het irritante gezeur achterwege blijft.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:27

halster omdoen touwtje aan de andere kant over de hals doen
als hij zijn hoofd naar je toe draait het touwtje strak trekken dan trek je het hoofd weer recht
proberen

Baij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:05

@Bowen: Die hulp zal er binnenkomt ook komen maar daarvoor moet ik dus verhuizen. Paard kent alle beginselen wat hij moet weten, stilstaan zelfs los, hij staat met regelmaat op rust, kan netjes meelopen, blijft uit mijn ruimte aan de lijn, kan mooi achterwaarts gaan allemaal geen probleem.

@Terpentijn: Dat vind ik wel een goede tip die ga ik zeker eens proberen.

@Shirley: Leuk geprobeerd :p maar dit gaat 'm niet worden, te meer dat ik gewoonweg de plek nergens heb om dat ding op een veilige manier te bevestigen.

@Troi: Dit doe ik met regelmaat tijdens het borstelen als ik merk dat hij niet echt wilt luisteren, het achterwaarts gaan gaat prima, wijzen en op stem is dan voldoende, ik zelf ga op mijn plek staan en parkeer 'm als het ware een aantal meter uit mijn buurt, pas als ik zeg dat hij mijn ruimte in mag komen steek ik mijn hand uit en zonder hem aan te kijken zeg ik: Kom maar, dan komt hij met gebogen hals/hoofd naar mij toe. Neemt niet weg dat hij het wat betreft het poetsen steeds opnieuw blijft proberen. Ik zet dit overigens wel door want zoals Bowen ook al zegt zal het allemaal niet 1.2.3 opgelost zijn en ik denk dat dit gewoon een kwestie van tijd is en aan het werk kunnen gaan eens we verhuist zijn.

@Lady62: Uiteraard ook een mogelijkheid om te gaan proberen.

Bedankt tot dusverre voor de reacties.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:03

De uitleg die "bowen " je geeft is zeker en vast wel juist.
Het is ook niet belangrijk wat je juist doet om te corrigeren maar hoe je dit doet, en tijdens dit spel ook blijft kijken hoe en welke reactie er komt, je moet leren inspelen op wat er juist gebeurt.
timing is hier zeer belangrijk, het maken van fouten is onbelangrijk als je ze maar dadelijk weer corrigeert.
Maar uit heel jouw reactie hier maak ik heel duidelijk op dat je zelf er niet echt meer in geloofd, en daar zit het allergrootste probleem, het moet uit jouw volle ik komen, hier ben ik hier sta ik, en toch tegelijkertijd moet het paard dit aanvoelen als vriendelijk en vragend, het moet sturend zijn naar het juiste antwoord, jij moet het juiste antwoord als het ware op een zilveren blaadje aanbieden, het paard neemt het aan en denkt dat hij het zelf bedacht heeft, op dat moment beloon je het paard.
Deze uitleg klinkt mssn melig en tjaaa zegggg, maar in wezen is het wel zo, wat jij wil moet het paard zijn gedacht worden.
En nu is het zaak van de mens, die toch verstandiger is dan het paard , de zaken dus op zo'n manier aan te bieden dat het paard na vele fouten, uiteindelijk het goede eruit toch oppikt, ..... rust en stressloosheid moet dan aan de orde zijn, gedaan met trainen op dat moment, het juiste punt van stoppen moet je als trainer ook kunnen herkennen.
Verhuizen kan een andere mogelijkheid bieden voor jou, maar staat eigenlijk helemaal los van het probleem, dit heeft er eigenlijk niets mee te maken, je kan elk paard trainen op elke locatie, dus ook waar je nu staat.

Baij schreef:
@Bowen: Tnx voor je reactie, alleen dit jong paard word 4 jaar en ondertussen na meerdere malen dit aangepakt te hebben blijft hij dit doen. Het is niet zo dat hij het verzorgen als iets onaangenaams ervaart en is alles gewend mbt dat. Zodra hij "gecorrigeerd" word omdat hij me dan klemt tussen zijn hoofd en schouderblad juist dan begint ie te klieren en zijn hoofd op te heffen, Rukjes geven aan het halster wil helaas niet altijd functioneren. Ik vrees dan ook dat ik dit "probleem" alleen kan verhelpen zodra hij vast kan staan en wellicht dit juist veroorzaakt word doordat hij los staat en daarom zich die vrijheid kan nemen. Echter ben ik me er ook van bewust dat hij er ook mee moet stoppen als hij losstaat. Alleen de vraag hoe? Ik heb standaard al een rijzweepje in mijn handen om daarmee te zwaaien en als hij een keer geraakt word dan deinst ie wel even terug maar niet van lange duur. Hetgeen daarop volgt vind ik persoonlijk het meest irritant en dat is puur dat hij zijn hals/hoofd omhoog gooit en het vanaf die hoogte dan probeert. Het is eigenlijk een strijd die continu gaande is wie is de leider, en ondanks mijn consequente aanpak vrees ik tot dit niet hetgene is wat leidt tot het overnemen van het leiderschap op dat moment. Zo heb ik ook bemerkt dat als hij schrikt ik ieg niet veilig sta, hoe dan ook als ie mijn kant uit schrikt zal ik moeten schuiven. Hetzelfde als hij op de wei aan het rennen is en komt mijn kant uit. Nu weet ik dat het een gegeven feit is dat je nooit moet schuiven echter als het paard zich niet laat afschrikken door een flinke jens van een zweep zul je op den duur wel moeten. Ook dit is natuurlijk mede een punt dat als hij daar "wint" hij het op andere vlakken ook zal proberen en het voor mij des te langer zal duren eer ik ondanks de consequente aanpak volledig leider over hem word. Vandaar ook mijn keuze om op korte termijn te gaan verhuizen daar de mogelijkheden op de huidige plek te minimaal zijn en te onveilig zijn om mij op een goede manier te kunnen verplaatsen en daarbij toch de situatie onder controle te houden zodat ik niet telkens uit eigen veiligheid hoef te schuiven en het paard daarbij zijn positie nog eens hoger gaat inschatten.