Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Baij schreef:@Bowen: Tnx voor je reactie, alleen dit jong paard word 4 jaar en ondertussen na meerdere malen dit aangepakt te hebben blijft hij dit doen. Het is niet zo dat hij het verzorgen als iets onaangenaams ervaart en is alles gewend mbt dat. Zodra hij "gecorrigeerd" word omdat hij me dan klemt tussen zijn hoofd en schouderblad juist dan begint ie te klieren en zijn hoofd op te heffen, Rukjes geven aan het halster wil helaas niet altijd functioneren. Ik vrees dan ook dat ik dit "probleem" alleen kan verhelpen zodra hij vast kan staan en wellicht dit juist veroorzaakt word doordat hij los staat en daarom zich die vrijheid kan nemen. Echter ben ik me er ook van bewust dat hij er ook mee moet stoppen als hij losstaat. Alleen de vraag hoe? Ik heb standaard al een rijzweepje in mijn handen om daarmee te zwaaien en als hij een keer geraakt word dan deinst ie wel even terug maar niet van lange duur. Hetgeen daarop volgt vind ik persoonlijk het meest irritant en dat is puur dat hij zijn hals/hoofd omhoog gooit en het vanaf die hoogte dan probeert. Het is eigenlijk een strijd die continu gaande is wie is de leider, en ondanks mijn consequente aanpak vrees ik tot dit niet hetgene is wat leidt tot het overnemen van het leiderschap op dat moment. Zo heb ik ook bemerkt dat als hij schrikt ik ieg niet veilig sta, hoe dan ook als ie mijn kant uit schrikt zal ik moeten schuiven. Hetzelfde als hij op de wei aan het rennen is en komt mijn kant uit. Nu weet ik dat het een gegeven feit is dat je nooit moet schuiven echter als het paard zich niet laat afschrikken door een flinke jens van een zweep zul je op den duur wel moeten. Ook dit is natuurlijk mede een punt dat als hij daar "wint" hij het op andere vlakken ook zal proberen en het voor mij des te langer zal duren eer ik ondanks de consequente aanpak volledig leider over hem word. Vandaar ook mijn keuze om op korte termijn te gaan verhuizen daar de mogelijkheden op de huidige plek te minimaal zijn en te onveilig zijn om mij op een goede manier te kunnen verplaatsen en daarbij toch de situatie onder controle te houden zodat ik niet telkens uit eigen veiligheid hoef te schuiven en het paard daarbij zijn positie nog eens hoger gaat inschatten.