Wandelen met jong paard in bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polkiej_x

Wandelen met jong paard in bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 23:56

Hoi hoi,
Ik wil graag gaan wandelen met mijn bijna 3 jarige Haflinger in het bos.
Ze is helemaal verkeers mak en nergens bang van.
Ik ben nu een paar keer over de weg geweest op rustige en drukke momenten.
Het bos is op 700 meter afstand van onze stal.
Ik ben nu 2 keer in een klein stukje het bos in gegaan maar dan gaat Ze ineens uit het niks gek doen (bokken, steigeren etc?, komt hierbij wel na me toe gedraaid) zodra we uit het bos zijn is dat weg!
Nu ben ik dus voorzichtig geworden en volop vertrouwen gaan op bouwen door (vrijheidsdressuur, longeren wandelen in de bak; halthouden,volgen etc. En wil ik graag weer na buiten om het te proberen, maar wel op een veilige manier!

Hebben jullie tips/ervaring met dit soort gevallen?

Dyanne_zJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:58

Doet ze dit ook met een ander paard erbij? En als je er op zit?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:59

Oefeningen in de bak.
Oefeningen stukje van huis.
Oefeningen voor het bos.
Oefeningen in het bos.
Je neemt dus iets wat ze kent mee naar de plek waar ze normaal vergeet na te denken probeert haar zo met haar koppie erbij te houden.

Oefeningen:
Stap
Halthouden
Achterwaarts
Hoofd laag
achterhand om
Voorhand om
blijven en komen
iets aanraken (touchen)
etc.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 00:01

Ze is nog niet ingereden he, ze is pas bijna 3.
Met ander paard erbij reageerde ze vorige x nog erger.. Want als die schrikken gaat ze nog gekker doen!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:02

Mijn paard vond t bos ook eng! Komt omdat ze dan vaak minder overzicht hebben door de bomen waardoor ze wat bangig worden. Die van mij was eerst alleen velden en het strand gewend, eerste keer bos vond hij ontzettend eng. Komt ook vaak door dat het donkerder is. Maar na veel wandelingen gaat t nu goed.

Ik zou t persoonlijk gewoon doorzetten. Zelf rustig blijven. Ga desnoods lopen met een longeerlijn eraan (mocht er iets gebeuren dan heb je een lange lijn om haar te stoppen) en zorg dat jij voorop loopt en dat zij jouw volgt. Zo geef jij het voorbeeld aan, als jij (al bokt en steigert ze) gewoon stug doorloopt zonder om te kijken, te praten of stil te staan, zal ze al gauw stoppen en volgen. Jij word dan de leider.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:13

Dyanne_z schreef:
Doet ze dit ook met een ander paard erbij? En als je er op zit?

Nog geen 3 en er al op? Ik hoop het niet, en zeker niet als ze aan de hand zich al zo misdraagt.

@TS: lastige is dat je gehoorzaamheid en respect (vertrouwen is er wel, maar je bent niet belangrijk genoeg om op te letten bij angst/vrolijkheid) overal moet hebben. Wandelen is geen spelletje, maar oefening netjes naast lopen en je veiligheid bij je mens vinden (zonder die plat te stampen ongeacht de omstandigheden). Veel oefenen, ervaren paard erbij kan helpen, maar eigenlijk moet ze alleen met jouw op pad kunnen. Let dus goed op dat je ook alleen op pad kan blijven gaan ipv ander paard tot steun te maken.

Polkiej_x

Re: Wandelen met jong paard in bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 00:17

Thuis is ze dus niet zo, is ze super braaf en zoals ik al eerder meld ze is niet ingereden of niks! Wil gewoon lekker gaan wandelen van de zomer!! Met de Tijd natuurlijk wel inrijden!!:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:30

Thuis braaf is ook niet van de een op de andere dag gekomen denk ik? Vreemd terrein is altijd lastig in het begin, maar dat is gebrek aan ervaring. Oplossing is eigenlijk enkel veel km's maken. De wereld is groter dan bak, box en wei en daar mee vertrouwd raken kan inderdaad tijd kosten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:44

Kijk of je iemand met een ontzettend rustig braaf en ervaren paard kunt vinden die met je mee wil. Dat ze heftig reageert als een ander paard schrikt is logisch, zij vindt het en en als de ander het ook eng vindt dan zal het wel écht heul eng zijn... Zorg dus dat je een paard mee neemt wat al veel gezien heeft, veel buiten is geweest en zich niet zo druk maakt. Een wat ouder paard liefst, eentje waar ze zich a.h.w. aan op kan trekken. Het mooist zou zijn als ze zo'n soort paard al van stal kent, een braaf rustig maatje?
Begin met korte stukjes en probeer terug te gaan op een moment dat ze relaxed is.
Gebruik sowieso met wandelen altijd een longeerlijn, dat doe ik zelfs met mijn brave pony nog, je weet nooit wat er kan gebeuren en een paar meter extra touw er aan kan veel ellende voorkomen.
Om 'iets meer' te zeggen te hebben zou je nog een touwhalstertje om kunnen doen in plaats van een gewoon stalhalster (als je dat niet al hebt), dan kun je ook als ze in paniek raakt vaak net iets beter doorkomen.

Ondertussen kun je haar thuis in een veilige bak door middel van schriktraining aan alles wat je maar kunt bedenken laten wennen. Een paard wat thuis aan veel gekke dingen gewend is zal op vreemd terrein ook zelfverzekerder zijn, ookal komt hij daar dan weer nieuwe dingen tegen. Het paard heeft thuis op jouw leren vertrouwen en geleerd dat als jij rustig bent en je er niks van aan trekt, het ook nooit eng of gevaarlijk is. Het gaat er bij schriktraining dus niet zozeer om dat je hem went aan dingen die je misschien wel es tegen zou kunnen komen in jouw omgeving (hoewel dat met sommige dingen die je al weet wel handig kan zijn), schriktraining verhoogt het zelfvertrouwen in z'n algemeenheid en dat maakt een paard zekerder op elk terrein.

Succes, eigenlijk is dit een leuk traject, je paardje 'wereldwijs' maken. Zolang je het maar in kleine behapbare stapjes doet (het ene paard is nou eenmaal dapperder en zelfverzekerder van zichzelf dan 't andere paard) en zolang je 't maar veilig houdt...
Veel plezier.