Paard met enorme verlatingsangst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Paard met enorme verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:15

Hallo,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar! Sinds een maandje hebben wij een nieuw paard. We waren opzoek naar een braaf springpaard, simpel te rijden etc.
Die hebben we dan ook gevonden, heel rustig en braaf in de omgang en met rijden. Zit geen kwaad in.
Alleen hij heeft een probleem, er valt met rijden niks met hem te beginnen als hij alleen in de bak is. Op de andere stal stonden er altijd paarden naast de bak in de wei, dan is er niks aan de hand. Maar zodra de paarden weg zijn wordt hij helemaal gek.
Nu staat hij sinds een paar dagen thuis en bij mij kunnen er geen paarden langs de bak.
Hij ziet de paarden gewoon staan, die staan zo'n 15 meter vd bak af. Als ik erop stap en weg wil stappen is het net of het zwart voor zn ofen word, hij loopt alleen naar achter en gaat omhoog en tollen.
Ik heb alles al geprobeerd, maar met alles wat ik doe raakt hij maar meer in paniek.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en mensen die mij kunnen helpen dit op te lossen!

Alvast bedankt!

Jippie_G

Re: Paard met enorme verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:17

Begrijp ik het goed dat dit probleem al bestond op zijn oude adres? Of is het nu begonnen?

Sowieso is een verhuizing heel ingrijpend. Dat heb ik bij mijn eigen paard ook gemerkt. Intussen zijn wij ruim 3 maanden verder, maar nog steeds kan hij behoorlijk gespannen zijn als ik hem mee neem om wat te gaan doen. Maar het goede nieuws is wel dat het steeds beter gaat. Maar geef het ook de tijd dus. En kleine stapjes. Misschien eerst eens over het erf gaan wandelen en zodra hij wat ontspant, meteen terug zetten. En vooral niet boos worden/ straffen.

Heel veel geduld (moeilijk soms hoor) en succes toegewenst!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 10:28

Jippie_G schreef:
Begrijp ik het goed dat dit probleem al bestond op zijn oude adres? Of is het nu begonnen?

Sowieso is een verhuizing heel ingrijpend. Dat heb ik bij mijn eigen paard ook gemerkt. Intussen zijn wij ruim 3 maanden verder, maar nog steeds kan hij behoorlijk gespannen zijn als ik hem mee neem om wat te gaan doen. Maar het goede nieuws is wel dat het steeds beter gaat. Maar geef het ook de tijd dus. En kleine stapjes. Misschien eerst eens over het erf gaan wandelen en zodra hij wat ontspant, meteen terug zetten. En vooral niet boos worden/ straffen.

Heel veel geduld (moeilijk soms hoor) en succes toegewenst!

Hij heeft een paar weekjes op een andere stal gestaan en staat nu een paar dagen thuis!
Het punt is dat hij dus niks eng vind.. Maar zodra er geen ander paard bij is draait hij door. We gaan nu voorlopig inderdaad alleen wat aan de hand stappen in de bak. Want ket longeren gaat hij zo hard dat ik bang ben dat hij valt. En we gaan nu maar rijden op een stal om de hoek. In ieder geval bedankt voor je tips!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:37

Hier ook een pony met verlatingsangst. Niet zo erg als bij jou, maar trainen of buitenrijden zit er echt niet in als ze alleen is :n
Het is voor een groot gedeelte ook een kwestie van vertrouwen en leiderschap. Op de grond kan ik veel meer met haar doen en is haar aandacht er veel beter bij. Door wat dingen van vroeger uit vind ze het heel moeilijk om vertrouwen te hebben in een ruiter, dan ziet ze je niet zoals op de grond en kunnen we dus vrijwel niks.

Dus aan de ene kant is het vertrouwen kweken en aan de andere kant zit het er ook gewoon in. Een paard is nou eenmaal een kuddedier. Ik heb de mijne nu ruim 5 jaar en het is wel verbeterd, maar het zal er nooit uit gaan helaas. Zou voor haar zelf ook een stuk fijner zijn.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:35

Misschien kun je beginnen met eerst grondwerk te doen? Zodat paardje leert om zijn aandacht bij jou te houden. Zodra hij afgeleid is, zorg je dat je zijn aandacht weer trekt.

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:30

shadow19871 schreef:
Misschien kun je beginnen met eerst grondwerk te doen? Zodat paardje leert om zijn aandacht bij jou te houden. Zodra hij afgeleid is, zorg je dat je zijn aandacht weer trekt.

ja ik denk dat je dit misschien eerst zou kunnen proberen.
dus dat je eerst het ernaast probeert en daarna pas erop.

ik heb hetzelfde probleem met mijn paard maar dan met buitenrijden. en hoe vaak ik het ook probeer steeds wil ze als ik naar buiten ga terug naar huis rennen.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:36

herkenbaar, veel grondwerk doen. De tijd nemen om samen een band op te bouwen.. Wij hebben er een halfjaar voor nodig gehad..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:28

Zorgen voor veel afwisseling en probeer jezelf interessant te maken. Eis niet teveel van je paardje, elke kleine medewerking is al voldoende. ;)