Ruin koppelen aan merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

Ruin koppelen aan merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:37

Hallo,
Ik heb besloten een ruin te nemen. We hebben een zeer prachtige jonge ruin gevonden van 4jaar.
Nu, onze merrie de we al hadden staat al 4-5 jaar alleen op de weide met een schaap. Ze is redelijk agressief tegen andere paarden(vooral naar merries)
We vroegen ons af hoe wij daar mee moeten omgaan als ik deze ruin mee heb naar huis.
Zelf dacht ik:
- Wij hebben 2 weiden die ongvr 6-7 m van elkaar verwijderd zijn. We zouden de ruin eerst 2-3 uur op deze weide apart zetten zodat mijn merrie ziet dat er een ander paard is en dat ze heb juist kan zien en ruiken.
- Dan zouden we de ruin aan de halster houden en zo mee in de weide van mijn merrie rustig rond stappen zodat mijn merrie er zelf naar toe kan gaan.
- Dan los laten en enkele uren bij blijven.

Is dit een goede methode?

LukieBradley

Re: Ruin koppelen aan merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:38

Ik durf het niet te zeggen maar als je merrie daadwerkelijk agresssief kan zijn zou ik hier niet tussen willen zitten.
Momenteel maak ik het zelf nu ook mee en als ze gaan ruzieen kun je beter aan de kant gaan en zeker niet 1 paard vasthouden.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:41

ik denk dat je paardje dominant is.. niet agressief.. gewoon kijken hoe het gaat.. kunnen ze niet op stal naast elkaar staan? of in paddock?

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:48

Ik heb 1 stal met daar aan een weide.
Zou dit problemen geven als mijn merrie dominant is?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:49

Persoonlijk ga ik er nooit tussen staan, paarden kunnen heel akelig uit de hoek komen bijeen eerste ontmoeting. Daarnaast zou ik er voor kiezen om ze eerst een dikke week apart te houden zodat je kan zien hoe je merrie reageertop je nieuwe paard. Die afstand verklein je tot ze goed naast elkaar kunnen staan met enkel een touwtje ertussen. Daarna kun je langzaam aan elkaar laten wennen.

Normaal gooi ik ze eigenlijk gewoon bij elkaar in een ruimte die ruim voldoende is om elkaar altijd uit de weg te kunnen en waar ze elkaar niet in een hoek kunnen drijven. Maar als je merriezo agressief is naar anderen en ze al zo'n lange tijd alleen heeft gestaan zou ik het voorzichtiger aanpakken.

Fijn dat je merrie eindelijk niet meer alleen hoeft te staan en veel succes met je nieuwe paard!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:53

Zeker niet paard gaan vasthouden! Komen alleen maar problemen van.
Ze eerst apart in 2 weides die 6-7 m van elkaar gescheiden zijn zetten, is prima, maar zou je daarna niet één van de 2 weides kunnen doorspannen (deftig, niet zomaar één flutdraadje), zodat ze met hun hoofden mekaar kunnen aanraken, en elkaar kunnen rieken? Moest je dit enkele dagen kunnen doen zo, dan kun je ze meestal zonder veel problemen bij elkaar zetten.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 20:08

Oke bedankt. Ik ga jullie raad na leven. En ik ben eigenlijk ook heel blij dat mijn paard niet meer alleen ga staan.
Nu is ze wel gehecht aan haar schaap (en omgekeerd) je kan die gewoon niet scheiden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:54

Ik zou ook eerder 1 weide gewoon splitsen zodat ze elkaar goed kunnen zien en aanraken. Dan zie vaak vanzelf of het naar verloop van tijd een goed idee is om de draad er tussen uit te halen. Wij hebben de laatste keer de paarden eerst een paar weken naast elkaar laten staan en toen erbij. Ging eigenlijk vanzelf terwijl de ene ruin toch vrij agressief kan zijn dat was in het begin ook stond hij te dreigen end maar zodra dat minder was zijn ze bij elkaar gegaan. Er zelf tussen gaan staan nooit doen, dat is levensgevaarlijk. Je kan hooguit als het fout zou gaan proberen ze uit elkaar te drijven met een zweep maar echt niet 1 paard vast houden. Als het mis gaat dan sta je nergens.