Paard bang voor varkens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Paard bang voor varkens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 18:56

Hallo,

ik ben vandaag eens gaan wandelen met mijn paardje in het heerlijke zonnetje.
Nu is ze het niet gewoon om te gaan wandelen en was alles wel heel spannend maar ze deed toch braaf wat ik vroeg tot we op een kruispuntje kwamen waarvan links een grote boerderij ligt met varkensstallen. ( je ruikt ze een beetje vanwaar ik stond ).
Paard begon te staken en wou totaal niet verder. Omdraaien, weglopen,....
Heb er zo een 10 minuten gestaan maar ze wou niet.

Nu bedacht ik me kan het zijn dat paarden bang zijn van varkens?
Ze zag ze niet, maar kan de geur alleen al genoeg zijn?

PocoGaucha

Re: Paard bang voor varkens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:57

ja, dat kan zeker. mijn oude verzorgpaard had ook echt een 'hekel' aan varkens. hoe dat komt weet ik niet.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:57

kan zijn dat er ergens een dood varken heeft gelegen mijn oude paardje staakte daar ook voor . kwam dus door een dode geur

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:58

Als ze de geur niet kent zou dat best wel de oorzaak kunnen zijn ;-)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:58

De mijne snapt geen hol van schapen, dan staat ze echt te kijken van huh?! Wat zijn jullie dan weer :').

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 18:58

Oke bedankt, weet ik dat ik het daar beter kan vermijden om ruzies te voorkomen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:59

Dan lag er vast een dood varken langs de weg. Mijn eerste pony vertikte het om dáár langs te gaan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:00

Ja ik ken er meer die de geur van varkens heel eng vinden. Ruikt naar de dood schijnt.. Wij hadden een varkensschuur naast de bak. Geen enkel probleem. Maar als je een buitenrit had gemaakt en je wilde het erf op, en de wind stond een bepaalde kant op dan wilden de paarden hun eigen erf niet op...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:02

ik heb even voor je gegoogled, waarschijnlijk is het gewoon instinkt van je paard omdat ze (heel vroeger) waarschijnlijk bejaagd werden door wilde zwijnen. (ben niet 100% zeker, maar lijkt me een logische verklaring)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:04

Ja daar waar mijn verzorgpaard staat doen ze ook allemaal een beetje raar als we gaan buitenrijden en langs de varkensboerderij komen. Door de geur en er kan inderdaad een dood dier liggen.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:08

Ja dat was PocoGaucha zegt klopt!
Heel veel denken dat heel vroeger tijgers de vijanden waren van paarden maar die leefden niet op dezelfde plek als de paarden. Toen paarden nog ontzettend klein waren en zegmaar tenen hadden enzo (ben de naam kwijt :+) leefden zij in een gebied met wilde zwijnen. Wilde zwijnen aten deze 'paarden'.
Dit zit dus inderdaad nog in hun instinkt.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:11

Varkens houden over t algemeen gewoon absoluut niet van varkens, bijna geen enkel paard.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, ik ken een stal waar ze een varken 'mascotte' hebben die tussen de paarden loopt, maar meestal moeten paarden gewoon niets hebben van varkens vanwege oud instinct. :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:14

PocoGaucha schreef:
ik heb even voor je gegoogled, waarschijnlijk is het gewoon instinkt van je paard omdat ze (heel vroeger) waarschijnlijk bejaagd werden door wilde zwijnen. (ben niet 100% zeker, maar lijkt me een logische verklaring)

dit klopt, mijn paard heeft op een stal gestaan naast een varkensbedrijf, dat was in het begin iedere keer weer dikke paniek, maar ook dat kan je desensibiliseren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:17

Als ik op de Veluwe bij een zwijn in de buurt kom staat mijn paard ook eerder stil dan ik het zwijn opgemerkt heb. Ze hebben echt een hekel aan die lucht.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:42

Dood dier lag absoluut niet in de gracht.
Heb gekeken of er misschien is lag waar ze bang voor zou kunnen zijn.
Dat instinct kan wel kloppen, ze is zowiezo al een schijterig type dat snel bang is dus misschien is de geur alleen al genoeg geweest