Paard gekocht, na 5mnd verborgen gebrek, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Paard gekocht, na 5mnd verborgen gebrek, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 18:44

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Re: Paard gekocht, na 5mnd verborgen gebrek, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:46

Is de blessure genezen?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 18:47

...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:48

Als je hem niet hebt laten keuren denk ik niet dat je er veel aan kan doen?

Wat is er nu gebeurt? Is er een koper bij jou geweest die hem wel heeft laten keuren?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:49

Je hebt als koper niet aan je onderzoeksplicht voldaan dus je staat niet heel sterk. Bovendien hoeft een oude peesblessure het gebuiksdoel recreatie niet in de weg te staan. Is er nu een probleem met het paard dan?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:50

Ik denk -weet het niet zeker- dat je helaas na 5 maanden geen poot meer hebt om op te staan.

Zeker gezien het feit dat je hem niet hebt laten keuren, en dat je hem hebt aangekocht voor recreatie. Met een genezen peesblessure kan een paard in principe uitstekend als recreatiepaard fungeren.

Ik neem aan dat ij dit koopcontract hebt getekend toen jij het paard kocht, niet dat het het contract is waar je hem mee verkoopt?

Erg vervelend, dat wel.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 18:52

...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:52

SeBart schreef:
in zoverre dat hij dus geschikt is voor recreatief gebruik

Dan kan je dus niks. Paard voldoet voor het doel waarvoor je hem gekocht hebt en waarvoor het contract is opgemaakt.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:52

Je hebt hem zelf niet laten keuren, lijkt mij dat het bij keuren te voorschijn komt.
Denk niet dat het zin heeft, maar waarom niet mailen en info vragen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:54

Maar is er nu een scan gemaakt?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 18:56

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:57

En die wil het paard nu goedkoper?

juma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:58

walgelijk dit verhaal van die vorige eigenaar, helaas heb je het paard zelf niet laten keuren maar als ik jou was zou ik terug gaan naar de eigenaar gaan en het helle verhaal daar neer leggen het is achteraf wel hun paard geweest en wist die vrouw er dus wel van, stom dat zij dat tegen jou niet heb gezegt, daarbij komt ook nog is dat je heb paard voor een behoorlijk groot bedrag heb gekocht en het nu niet meer terug kan krijgen voor die prijs ( wagelijk ). verder als tip zou ik terug gaan naar de eigenaar en een schadekleem indiennen jij heb zoveel geld gegeven voor een paard met een behoorlijke grote blesuren, als verkoopster hoor je dat ergens in een advertentie er in te zetten,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:59

Dim eens een beetje Juma. Paard mankeerd niks.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:01

Paard is toch gewoon geschikt voor het doel waar 'ie voor gekocht is? En naar wat ik begrijp ook nu niet kreupel ofzo. Dus om nou zo uit te varen tegen de vorige eigenaar. Het was misschien netter geweest om het te vermelden. Maar er is in principe niks aan de hand.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:02

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:03

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:05

Sorry Juma, TS heeft zelf ook niets aan het paard gemerkt en nog steeds niet. Alleen is er nu een verhaaltje op papier. Dus niks walgelijke vorige eigenaar.

Ik snap het hele euvel niet. Paard heeft in verleden een peesblessure gehad, er is op het moment niets meer loos. Alleen ziet een eventuele nieuwe koper de kans schoon om met dit verhaal het paard goedkoper te krijgen. TS heeft nooit ergens last van gehad met het paard, maar omdat het paard nu moeilijker verkoopt is het opeens een verborgen gebrek van de vorige eigenaar.

Wie zich brand moet op de blaren zitten, keuren dus volgende keer. Om het nu af te wimpelen op een vorige eigenaar vind ik enigszins goedkoop, aangezien je zelf geen problemen hebt gehad wat dat betreft met het paard.

juma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:07

@Sebart, alsjebliefd, ja het is ook wel zo, maar als ik het zou kunnen oplossen voor je had ik het zo gedaan had het paard gepakt en had het terug gebracht naar de eigenaar en had ik boos geandwoord wel weten dat het paard geblesuurd was maar niks gezegt ik wil het geld voor dit paard terug, echt je kan die mensen toch wel wurgen en ik ben pas 14

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:07

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:09

Ik zou eerst nagaan of de blesseure er wel echt is. Gooi hem door die scan heen. Ik zou niet zomaar uitgaan van een verhaal van een "koper".. Verder denk ik dat als er wel wat met zjn pees geweest is je hier niets mee kan bij de vorige eigenaar. Paard is immers verkocht als recreatie paard en vertoond geen gebreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:10

Maar als het dier nergens last van heeft dan heeft het toch ook geen gebrek (al dan niet verborgen?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:11

SeBart schreef:
@Mindim, ik wimpel niks zomaar af op de vorige eigenaar. Alleen vind ik het wel ronduit onbeschoft om zoiets niet te vertellen, en is en blijft het in mijn ogen een verborgen gebrek.
Idd denk ik zelf net zo er over en als er niks aan te doen is zal ik idd het verlies moeten nemen.

Had je moeten laten keuren of zelf onderzoek doen, dat heeft de potentiele koper toch ook gedaan. Dat jezelf in gebreke blijft moet je niet op een ander af gaan schuiven. Het paard is voor het gebruiksdoel geschikt recreatie , geen last van de pees. De peesblessure heeft het gebruiksdoel totaal niet in de weg gestaan toch?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:12

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:13

Welk recht van toepassing is ga ik nog even voor je uitzoeken. Waar is verkoper woonachtig? Hieronder staat Nederlands recht, maar ik durf nog niet met 100% te zeggen dat dit van toepassing is

Als koper en verkoper zijn hebben jullie beide een plicht, nl. de onderzoeksplicht en de mededelingsplicht. Zijnde dat jij als koper voldoende onderzoek doet alvorens het product te kopen en als verkoper alles rondom het product meedeelt aan de koper. Indien de verkoper niet voldaan heeft aan diens plicht, dan kan de koop ongedaan worden gemaakt. Heeft de koper niet aan zijn plicht voldaan dan is het "helaas pindakaas".

Tot zover het juridische gedeelte mbt verkoop, nu naar de casus: Jij hebt, als koper zijnde, inderdaad niet voldaan aan je onderzoeksplicht. Maar de verkoper had dit wel moeten meedelen aan jou, deze plicht heeft hij dus geschonden aangezien je er recentelijk pas achter bent gekomen. Normaal gesproken adviseren wij mensen dan om een gesprek aan te gaan met verkoper, om te kijken of deze tot een oplossing wenst te komen.

Maar hoe relevant is de peesblessure tov het paard? Welk paard heeft er nu geen peesblessure of een blessure in zijn leven gehad. Dus zaak is het om erachter te komen in hoeverre dit een belemmering vormt voor het paard en de eventuele nieuwe eigenaar. Dus is het dermate ernstig dat het paard nooit meer normaal kan functioneren of is het volledig genezen. Laat dit door een onafhankelijke dierenarts zwart op wit stellen.

Mijn advies:
Indien het dermate ernstig is dat er van "normaal gebruik" geen sprake is, zou ik een gesprek aangaan met de verkoper. Indien het volledig genezen is, zou ik het wel melden bij verkoop en een kopie van de DA verklaring laten zien