Knoflooksnippers + Vliegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TamaraFloor

Knoflooksnippers + Vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 17:58

Ik wil deze lente/zomer knoflook gaan geven tegen de vliegen.
Maar vanaf wanneer zou ik daarmee beginnen??
Iemand hier ervaring mee en weet iemand of het echt werkt?

vuurneon

Re: Knoflooksnippers + Vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:59

Ik ben zelf terughouden omdat het bloedarmoede kan veroorzaken en ik heb zelf nog nooit gezien dat het ook echt werkte. Paard meurde wel, maar werd alsnog lekgeprikt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:27

Mijn ervaring is: al voer je het het hele jaar door, het helpt geen drol.
Ik had een knoflook liksteen in de stal hangen, stal meurde naar knoflook niet te zuinig en de muggen zaten prins heerlijk OP de liksteen. Pony's werden gewoon door alle prikbeesten lek gestoken. Bespaar je de kosten en doe een vliegendek op, is goedkoper en werkt beter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:28

Voeren van knoflook jaagt eerder de mensen weg dan de vliegen :')

Ook ik heb gewoon een vliegendeken aangeschaft :j

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 18:32

Ik ga zowiezo een vliegendeken om doen maar wil haar zo goed mogelijk helpen omdat ze er nogal last van heeft. Ze gaat dan best gek doen soms.
Ik zelf heb het nog niet meegemaakt ik heb haar nog maar paar maanden.
Maar haar vorige eigenaar heeft dat verteld. Dus wil haar aan alle kanten helpen en had weleens gehoord dat het schijnt te helpen.
Maar volgens jullie is het dus nutteloos
-O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:35

Met een goede deken (zeer fijnmazig of eczeemdeken), zal je paard gerust kunnen grazen als de buik en de hals ook bedekt zijn :)
Dat is het enige dat echt goed helpt :)

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:07

Ja die ze nu bij de EJ online in de aanbieding hebben wil ik denk ik gaan bestellen!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:46

Ik voer ook knoflook aan mijn pony, en ik merkte altijd een behoorlijk verschil met vliegen en horzels die op de mijne afkwamen dan bij andere pony's (stuk minder). Je moet er alleen wel erg vroeg mee beginnen (ik voer het hele jaar door)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:20

Ik geef Knollie een fruithapje met een teen knoflook er in. Gewoon, wat ik zelf ook eet van de groenteman/ suup. (Gedkoper en verser dan dure snippers uit een of ander pak.)
En in het vliegenseizoen geef ik haar een emmer water met een slok appalazijn er in.

Staat ze los met andere paarden, wordt ze nadrukkelijk minder lastig gevallen door allerlei vliegende plagen, bouwers, horzels en wat al niet.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:22

Shinedown schreef:
Ik voer ook knoflook aan mijn pony, en ik merkte altijd een behoorlijk verschil met vliegen en horzels die op de mijne afkwamen dan bij andere pony's (stuk minder). Je moet er alleen wel erg vroeg mee beginnen (ik voer het hele jaar door)

Hier hetzelfde.. Hij heeft 2 jaar vliegendeken op gehad, begonnen met voeren en vorig jaar niet nodig gehad, terwijl we aan een bosrand stonden....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:25

Knoflook helpt om insecten af te weren, maar dan moet je het in zulke grote mate voeren dat de kans heel groot is dat je paard bloedarmoede krijgt. Niet bepaald een fijn product dus om het met dat doel te gebruiken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:40

Eh - wat vind jij niet fijn aan knoflook.../
(De meeste paarden vinden het erg smakelijk, maar op iedere regel zijn uiteraard uitzonderingen.)

En bedoel je, dat het pas zin heeft, als je paard zo lek wordt gestoken, dat hi daar bloedarmoede van krijgt..?
(Dat je van knoflook bloedarmoede krijgt, kan ik me niet voorstellen.)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:41

Ja, knoflook heeft bij paarden als bijwerking bloedarmoede vanaf bepaalde doseringen en duur van gebruik. Uit mijn hoofd de zeldzame hemolitische anemie...
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 03-03-13 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:42

Janneke2 schreef:
Eh - wat vind jij niet fijn aan knoflook.../
(De meeste paarden vinden het erg smakelijk, maar op iedere regel zijn uiteraard uitzonderingen.)

En bedoel je, dat het pas zin heeft, als je paard zo lek wordt gestoken, dat hi daar bloedarmoede van krijgt..?
(Dat je van knoflook bloedarmoede krijgt, kan ik me niet voorstellen.)

Knoflook heeft voortreffelijke eigenschappen, maar ook hier geldt de regel die voor alle kruiden van toepassing is: meer is niet beter.

Bij misbruik (erg veel of erg lang achtereen) kan knoflook een type bloedarmoede veroorzaken, dat Heinz-body anemia genoemd wordt, een aandoening van het bloed die fataal af kan lopen.

Dat komt door twee chemische stoffen, die in knoflook zitten: s-methyl cysteine sulfoxide en N-propyldisuldhide.

Men heeft ontdekt dat deze stoffen in staat zijn om een natuurlijk glucose enzym in het lichaam, Glucose-6-phosphate deydrogenase (G6PD), te verdunnen of te vernietigen.

G6PD beschermt de celwanden van de rode bloedlichaampjes.

Wanneer er geen of onvoldoende G6PD in het lichaam is, worden de celwanden beschadigd en Heinz-body cellen gevormd. Deze worden uit het bloed verwijderd via de nieren (gewoonlijk is de urine donker gekleurd).

Wanneer dit proces niet opgemerkt wordt, gaat het door totdat er zo weinig rode bloedlichaampjes over zijn dat het dier bloedarmoede krijgt en uiteindelijk sterft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:44

Heinz Body Hemolitic Anemia was het idd! Bedankt voor de nuttige post vuurneon :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:45

Bedank Google maar haha :D

(Ik kon het niet even zo uitleggen helaas, is lastig om het exact goed te kunnen vertellen dus dan maar even via Google! Dan is het ook gelijk duidelijk zonder misverstanden :) )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:50

vuurneon schreef:
Knoflook heeft voortreffelijke eigenschappen, maar ook hier geldt de regel die voor alle kruiden van toepassing is: meer is niet beter.

Misschien heb ik iets gemist, dat kan natuurlijk. Maar hoezo "meer is niet beter"....?

Ik had het over 1 teen knoflook in het vliegenseizoen.
(Het was geen pleidooi, om het dier dagelijks tien bolletjes te voeren ofzo.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:53

Precies zoals je zelf al zegt inderdaad :j als 1 teentje werkt, dan zullen 10 teentjes niet opeens veel beter werken en zullen zelfs kunnen zorgen voor schade.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:21

vuurneon schreef:
Precies zoals je zelf al zegt inderdaad :j als 1 teentje werkt, dan zullen 10 teentjes niet opeens veel beter werken en zullen zelfs kunnen zorgen voor schade.

Mij ontgaat het ten enen male waar je het over hebt.

Als er een ruzie is geweest, waarbij iemad beweerde, dat je knoflook in giga hoeveelheden kon geven, kun je dat toch ook zeggen...?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:23

De wetenschappelijke uitleg heb je al gekregen en met in het achterhoofd: overdaad schaadt, moet het verhaal over bloedarmoede te begrijpen zijn. Een beetje knoflook voeren is niet het probleem, maar hoe minder hoe beter. Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.

Maar goed, zelf heb ik sowieso nooit meegemaakt bij de paarden hier dat het voeren van knoflook hielp helaas...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:33

Ook bij kleine hoeveelheden beschadigen er bloedcellen, alleen is dat niet goed zichtbaar. Vermoeden is echter wel dat de weerstand van deze dieren verminderd is en ze bij het oppikken van een virusje/etc. makkelijker complicaties krijgen of overlijden doordat het lichaam niet optimaal kan functioneren.

Onderzoek met Deet? toont trouwens aan dat de steekbeesten gewend raken aan de lucht en dan alsnog steken. Dat bij de pony's van een aantal posters dit minder gebeurt heeft denk ik meer te maken met de aanwezige alternatieven dan de blijvende werking van de knoflook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:37

vuurneon schreef:
De wetenschappelijke uitleg heb je al gekregen en met in het achterhoofd: overdaad schaadt, moet het verhaal over bloedarmoede te begrijpen zijn.

Nou ik heb een boel kreten gelezen - dat is nog net geen wetenschap - maar ik kan het idd zelf googolen, zou ik daar behoefte aan hebben.

En jaha, die uiteg over overdaad schaadt, die is te begrijpen.

Wat wat lastiger te begrijpen is, is dat ik die uitleg niet nodig heb (want ik pleitte niet voor 10 bolletjes).

vuurneon schreef:
Maar goed, zelf heb ik sowieso nooit meegemaakt bij de paarden hier dat het voeren van knoflook hielp helaas...

Het experiement geeft de doorslag, zegt men in de beta faculteit.
Okee - dit is jouw ervaring - mijn evaring is anders, dat kan. (Daarn azou je die 2 naast elkaar kunnen leggen.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:38

Janneke2
Ik hoop dat je ook door had dat ik het niet over jouw situatie in het specifiek had; maar sprak in het algemeen. Bovendien telt een gewaarschuwd mens voor 2 om er nog een cliché in te gooien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:41

tamary schreef:
Onderzoek met Deet? toont trouwens aan dat de steekbeesten gewend raken aan de lucht en dan alsnog steken. .

Als gezegd: het experiment geeft de doorslag, maar: waaruit blijkt precies, dat vliegen afgaan op de geur...? (Zo van: bah, dit paard ruikt naar knoflook, niet steken.)(Ik las hier een posting, waaruit bleek, dat vliegen niet vies zijn van knof.)

Het kan ook goed zo zijn, dat de knof *iets* (ten goede of kwade) doet met een paard, buiten de knoflookgeur om - en dat dat bepaalt, of een vlieg graag toehapt of niet.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:46

Nou vanaf deze kant wél positieve ervaringen hoor!

Gebruik de knoflooksnippers ( dus geen poeder of granulaat ) en bij mijn poownie beest
helpt het zeker wel, geheel wegblijven doen de terroristjes niet maar het is op zn minst
de helft vermindert dus voor mij zeker wel de moeite waard om het te geven.
Ook is ze er gek op dus dat is een voordeel.
Gewoon niet over doseren dan is er niets aan de hand, probeer het gewoon en wie weet!