Doping in de amateursport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Doping in de amateursport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:11

Gisteren was ik op concours in Bedum en tot mijn verbazing was er een KNHS-dierenarts die de deelnemende paarden ging testen op doping. Ik had dit nog nooit eerder meegemaakt, en hoewel ik het heel goed vind dat er op doping gecontroleerd wordt, vond ik het voor de B-dressuur toch een beetje overdreven. Er werd bloed afgenomen van de deelnemende paarden en er moest urine ingeleverd worden. Echter gaan de meeste paarden niet zomaar plassen op vreemd terrein en stonden enkelen een uur in een stal te wachten, met als resultaat dat het paard nog steeds niet geplast had.
Nu hoorde ik dat een deelnemer toegaf haar paard een verboden middel toegediend te hebben en dat zij een boete van rond de €10.000 kon verwachten, nadat het bloed en de urine onderzocht zou zijn en het werkelijk positief was bevonden. Ik heb geen idee of dit echt waar is, maar het meisje was in tranen dat ze dat nooit konden betalen. Natuurlijk moet er gecontroleerd worden op doping, maar in de B-dressuur iemand een boete van €10.000 geven lijkt mij lichtelijk overdreven.
Wat is jullie mening hierover en is het echt waar dat er zulke hoge boetes op staan, of zal dit alleen gezegd zijn om de deelnemer te doordringen van het feit dat doping niet getolereerd wordt?

xSlvna

Re: Doping in de amateursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:13

Je hoort gewoon geen doping te gebruiken, vooral in die klasse niet :\
Ga je je paard wat volgooien met troep voor 1 tot 3 winspuntjes in de laagste klasse, wat moet je wel niet in hoger niveau. :r

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:16

Die boete zal wel verzonnen zijn want er staat eerder een schorsing op en een lage geldboete.
Maar het komt vaker voor dan je denkt. Maar niet zo zeer echt prestatieverhogende middelen maar eerder pijnstillers en kalmerende middelen.
Zelfs in veel mokzalven zit doping. Mensen weten vaak niet eens dat hun paard positief zou kunnen zijn.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:20

Idd ja, mijn paard smeer ik ook momenteel braaf 2 x per dag met mokzalf, maar daar zitten wel cortico's in en dus doping... Nu ga ik niet op wedstrijd meer met hem, maar veel mensen weten het idd niet eens.
Vind overigens verder dat er maar weinig gecontroleerd wordt, als ik kijk in de mensport is er van ons ng nooit een paard getest. Wel de menner overigens, maar dan ook alleen op de WK.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:23

10.000 is wel wat overdreven denk ik.
Achterin de paardensport staan altijd de uitspraken in zulke gevallen, en die boetes zijn een heel stuk lager.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:25

Ik heb het volgende even gekopieerd van de KNHS:
Het tuchtrechtelijk college legt bij een overtreding van dit reglement één of meer van de
navolgende straffen op:
- uitsluiting of diskwalificatie van iedere deelnemer die met het desbetreffende paard heeft
deelgenomen aan de wedstrijd waar het paard ‘positief’ is bevonden;
- het vervallen verklaren van een in de desbetreffende wedstrijd of tijdens het
desbetreffende evenement aan het paard gegeven kwalificatie of verkregen titel, prijs,
onderscheiding, en dergelijke;
- een aan de deelnemer te geven bevel tot teruggave aan de rechthebbenden van alle
terzake van het desbetreffende wedstrijd ontvangen vergoedingen, prijzen en andere
onderscheidingen, welk bevel tevens een termijn inhoudt;
- een geldboete;
- terugbetaling van het door het tuchtrechtelijk college te bepalen deel van de kosten die de
KNHS heeft gemaakt voor de wedstrijd waarin het monster van het desbetreffende paard
positief is bevonden en van de kosten die door de KNHS zijn gemaakt in het kader van de
tuchtrechtelijke en/of gerechtelijke procedures die op grond van de positieve uitslag door
de KNHS dan wel door de deelnemer zijn ingesteld. Indien de deelnemer wordt gestraft
omdat de uitslag van een monster positief is, wordt de deelnemer altijd in de hier
bedoelde kosten veroordeeld;
- het te voet stellen: het niet mogen deelnemen aan KNHS-wedstrijden voor een door het
tuchtrechtelijk college te bepalen duur en/of aantal wedstrijden en/of bepaalde
wedstrijd(en);
- uitsluiting van de deelnemer van deelname aan overige activiteiten van de KNHS voor de
duur van een door het Tuchtcollege of Raad van Appèl te bepalen termijn;
- uitsluiting van het paard/de pony voor (inter)nationale wedstrijden voor de duur van een
door het Tuchtcollege of de Raad van Appèl te bepalen termijn.
- schorsing; een schorsing wordt als straf opgelegd indien de overtreding zo ernstig is dat
niet met een lichtere straf kan worden volstaan en een royement een te zware straf is. Een
schorsing kan worden opgelegd voor de duur van maximaal vijf jaar. Gedurende de
schorsing kan betrokkene geen functie en lidmaatschapsrechten uitoefenen, noch
deelnemen aan activiteiten van de KNHS en/of van de desbetreffende lidorganisatie en
blijven de uit het lidmaatschap voortvloeiende verplichtingen onverkort op hem van
toepassing;

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:25

Ik vind het prima dat er wordt getest; alles begint bij de basis en doping is niet toegestaan. Ook met medicatie ed moet de eigenaar daar gewoon van op de hoogte zijn als je start met wedstrijden. Er is gewoon een lijst beschikbaar wat verboden is.
Dus als je meedoet aan de wedstrijden, hoor je je ook gewoon te houden aan de regels.

Die 10.000 eu klinkt als een goede roddel 'via via gehoord'. Indien nodig zal de boete eerder achteraf worden bepaald lijkt mij.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:30

Ik vind ook dat jullie helemaal gelijk hebben met dat doping niet is toegestaan en bestraft moet worden, maar zoals Suzanne F. aangeeft, kan het ook onbewust gebeuren dat je paard een verboden middel in zijn bloed heeft. Ik ben in elk geval niet op de hoogte van wat wel en niet mag en ik heb er nooit bij nagedacht dat mokzalf ook als doping gezien kan worden. Gelukkig heb ik dit al maanden niet gebruikt, maar dit had mij bij wijze van spreken zo kunnen gebeuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:32

Goede reden om je nu wel goed in te lezen :)
Want het is eigen verantwoording immers :)
(Al verwacht ik niet dat er nu veel gecontroleerd zal worden bij de amateur wedstrijden)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:36

Die boete klopt niet ;) maar er hangen wel consequenties aan vast.
Ik vind het ook vreemd Zeker omdat de controle op landelijk niveau (zz en hoger) zeer gering is en dat meer de professionele kant op gaat, kunnen ze daar beter controleren...
Ik zeg niet dat ze het niet moeten doen op regionaal niveau, maar de verhoudingen zijn ver te zoeken.

Vind het btw ook vreemd dat dat meisje "toegeeft" dan heb je dus bewust verdoving oid zitten spuiten....
Op regionaal niveau is het meestal zo dat mensen bv spier supplement geven of medicatie van da meekrijgen die sporen bevatten en dus positief testen (ondanks dat het niet gebruikt werd om prestaties te verbeteren).

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:40

Ik vind het heel goed dat het gedaan wordt, want er wordt meer met doping gewerkt in de lagere klasses als dat wij denken!
Zo kan ik mij nog heugen iemand op almelo te hebben gezien die het paard nog een oppepper gaf omdat ie niet helemaal rad liep..... Schandalig vind ik dat!!

Waarom alleen in hogere klasses controleren, wedstrijd sport is wedstrijdsport of je nu B of Grand prix rijd!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:45

Nu duidelijk is dat die €10.000 niet klopt, kijk ik er ook anders tegen aan. Ik vind een schorsing en een boeten van rond de €500,- wel op zijn plaats. En inderdaad is dit voor mij een reden om toch de dopinglijst eens na te kijken, qua zalfjes als Lotagen en mokzalf

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:47

Iemand uit mijn omgeving heeft een keer 3 maanden niet op wedstrijden mogen starten en 1000 euro boete.

Ging volgens mij om bute, maar ja als ik zie wat iedereen in zijn paard stopt aan supplementen, medicijnen etc.
dan zal het wel veel voorkomen....want zelfs in bepaalde soorten hoevenvet of medicinale smeerseltjes zitten verboden stoffen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:52

Ik verplaats dit topic van MD naar WD-V omdat het daar beter past.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:53

Heel goed dat ze controleren. Als men bewust deze keus maakt dan moet men ook op de blaren zitten. En het is altijd wel handig om producten waarmee je je paard behandeld te controleren op doping. Zeker als je wedstrijden rijd. Lijkt me een goede les voor iedereen.

koeienpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:14

Goed dat ze hier aandacht aan besteden!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:32

Ik heb nu in 35 jaar paardensport nog maar 1 x eerder gehoord dat iemand gecontroleerd is op doping (op een basis wedstrijd). De boete die toen (enkel jaren geleden) genoemd werd was geloof ik iets van 1.500 euro, maar dit weet ik niet zeker. Ik weet nog wel dat ik "schrok" van de hoogte van het bedrag.

Mede omdat het iets is dat je niet altijd in de hand hebt. Als je nu al de verhalen van professionals hoort dat hun paard positief is omdat het buurpaard iets gekregen heeft. Hoe moet je dat als amateur in een pensionstal dan goed kunnen regelen?

ik vind het altijd een lastig iets. Veel amateurs zullen er (nog) niet bij stil staan dat een behandeling van een klein iets al onder doping kan vallen. Denk dan aan bv een antibiotica kuurtje die hieronder kan vallen. Alternatieve antibiotica soorten zijn hierbij mogelijk maar mega duur . Dan kun je beter je wedstrijd afzeggen.
Maar ik begrijp ook heel goed dat de zgn nul lijn gehanteerd moet worden. Mede omdat het niet te bewijzen is of iets ontstaan is door kennisgebrek, bewuste toediening tbv prestatie verhogen of per ongeluk door derden is toegediend.

SchoentjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:14

Een half jaar geleden werd er op een concours waar alle klasses tm 1.40m werd verreden ook gecontroleerd op doping... In het B!
Ik heb daar toen een discussie op Facebook over geopend, wat later als ingezonden stuk in de Paardenkrant heeft gestaan.
Vorige week stond er een groot artikel over in de Pk over precies dit onderwerp en volgende week komt mijn mening daarover ook weer in de rubriek Info@ in de Pk.
In dat artikel stond dat de kans op een dopingcontrole op basis of naionale wedstrijden minder dan 1% is.

Mijn mening is dat er in de lagere klasses alleen getest moet worden op belangrijke middelen zoals: pijnstillers, ontstekingsremmers, kalmeringsmiddelen en anabolen, en dan een paard pas positief bevinden wanneer de drempelwaarden hoog genoeg zijn om ook werkzaam te zijn op dat moment in dat paard.
Wanneer het paard van een amateur in lage klasses positief wordt bevonden, dan zal dat 9 van de 10 keer onwetendheid zijn.

De dopinglijst is zo enorm lang, daarbij staan er geen hoeveelheden en wachttijden. Ze kunnen van een amateur en hun huis- tuin- en keukendierenarts niet verwachten dat zij van alle middelen weten of en hoe lang het positief is voor de sport. Een mokzalfje, klei op de benen, hoestdrankje, wondcrempje of voedingssuplement kunnen al middelen bevatten die op de lijst staan.

Dan zijn er ook nog middelen die veel langer vindbaar blijven in het lichaam dan dat iemand beseft. Een kalmeringsmiddel voor het scheren bijvoorbeeld, is vaak na een paar uur niet meer werkzaam, maar kan ooit to 4 weken vindbaar zijn. Dat ligt dan weer aan de werkzame stoffen in het middel, de hoeveelheid die gegeven is, maar ook hoe snel het lichaam van het paard de middelen verwerkt.

Dan bestaat er ook nog zoiets als 'domme' fouten, een paard op stal krijgt een pijnstiller in poedervorm en het poeder word door het voer gemengt in de voerschep, de paarden die daarna met die schep gevoerd worden krijgen ook een kleine hoeveelheid van het middel binnen, wat weer vindbaar is bij een test.
Of je paard krijgt een andere stal bijvoorbeeld op concours, in de voerbak ligt nog een restje voer met een verboden middel. En zo zijn er tal van redenen hoe paarden positief kunnen testen door onwetendheid en onkunde.

Daarom vind ik het dus krom om iemand te straffen waarvan het paard een mini hoeveelheid reststof van een een of ander onbekend middel in het bloed had.

Hier een stukje van het artikel uit de paardenkrant: http://horses.nl/sport/kans-op-dopingco ... n-procent/

Een voor iedereen die zegt dat de ruiter van een positief getest paard hard gestraft moet worden, zoek je middelen maar even op in deze lijst: http://www.feicleansport.org/Prohibited ... an2010.pdf

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:54

Ik vroeg me altijd juist af: er staat zo vaak in de P&S dat er bij de dopingcontroles deze maand geen verboden middelen zijn aangetroffen - waarom zo weinig? Ik weet zeker dat ik ooit wel eens positief had kunnen testen, niet om doelbewust te drogeren, maar idd een coolinggel, een spieropbouwend middel (bleek later doping te zijn ivm gamma-oryzanol, half rijdend Nederland gebruikte dat spul! En het bewuste ingredient is ondertussen wel weer van de dopinglijst :? ), antibiotica, mokzalf,... maar denk ook aan hoeveel mensen op Bokt hun paarden bijv. wilgentakken geven. Het was dat iemand op Bokt ooit zei dat het pijnstillend is en doping, anders had ik dat nooit geweten.
Ik heb trouwens in al die jaren nog nooit dopingcontrole gehad, in welke regio's doen ze dat dan wel regelmatig?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:02

Er wordt niet zoveel gecontroleerd ivm de kosten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:08

Meerendeel is ook onwetendheid, helemaal in de amateur/basissport! Ik vind dat de ze alleen moeten straffen bij pijnstillers en prestatieverhogende middelen.

Van mij was regio Eindhoven, maar ik ken ook een springruiter die getest werd (dus niet het paard). Vreemd maar waar.....

Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:32

Dat er op doping gecontroleerd word vind ik echt heel erg goed....! Maar je hoort ook wel (vooral bij de tuigpaarden ) dat ze stroop tussen het bit doen zodat het paard een beetje op het bit blijft knabbelen . Doen ze dit ook in de dressuursport ? En mag dit eigenlijk ? X

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:44

Urielle schreef:
maar denk ook aan hoeveel mensen op Bokt hun paarden bijv. wilgentakken geven. Het was dat iemand op Bokt ooit zei dat het pijnstillend is en doping, anders had ik dat nooit geweten.

Salicylzuur kent een drempelwaarde - ik weet niet hoeveel takken een paard moeten eten voor het boven de drempel uitkomt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:52

Vigaro schreef:
Dat er op doping gecontroleerd word vind ik echt heel erg goed....! Maar je hoort ook wel (vooral bij de tuigpaarden ) dat ze stroop tussen het bit doen zodat het paard een beetje op het bit blijft knabbelen . Doen ze dit ook in de dressuursport ? En mag dit eigenlijk ? X

Maar stroop is toch geen doping en juist lekker zoet :+ dat is dus niet zielig maar alleen een smaakje zoals een appelbitje of suikerklontjes vooraf geven!

Tegenwoordig heb je ook allerlei bitten van bepaald meteriaal om ze te laten knabbelen/schuimen, daar is niets mis mee ;)

In de schoenen zetten ed is wel erg -O- daar zouden dikke straffen op moeten staan!

Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:20

jaa dat is helemaal waar, maar toch vroeg ik het mezelf wel af... want vaak heb ik het niet gezien. ;) helemaal niet in de dressuursport .

dankjewel ! <3