Deken op laten of af doen komende week?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JackyBono

Deken op laten of af doen komende week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 13:50

Hallo Bokkers!

Aan komende week word het wel lekker weer wel 15 graden! ZEgge ze!
maar mijn pony is geschoren en heeft nu nog winter deken op,
Wat doen jullie die dagen,?
Halen jullie de dekens af of laat je die gewoon of doe je er een dunnere deken op?

Ik hoor het well!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:56

Eerst enkele vragen:
Weet je hoe je de lichaamstemperatuur van je pony - ruwweg- meet?
Hoe dik/warm is de deken die je nu op hebt?
Heb je een dunnere deken beschikbaar?
Kun je vaker per dag de deken wisselen?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:58

Oh lekker, ik wist helemaal niet dat het weer warmer ging worden, maar je hebt gelijk :) Die van mij staat dag en nacht buiten (met een schuilstal, maar daar staat hij bijna nooit in) dus misschien is het vooral 's nachts wel lekker nog met een deken, maar misschien wel even kijken naar een dunnere. Ik volg dit topic even!

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 13:58

de deken die hij nu op heeft is 300gr.
Heb dunnere dekens beschikbaar.
Kan niet vaker wisselen alleen de ochtend ma hij staat snachts op stal.

Geryon

Re: Deken op laten of af doen komende week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:01

Ik heb de mijne nu al een dunner deken om gedaan, omdat de andere kapot was. Van zweetdeken+350gr over gegaan naar zweetdeken+200 gram. En zo laat ik hem staan vanaf nu :)

Eventueel nog het zweetdeken eraf als het erg warm wordt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:04

Oeps, besef nu net dat mijne (als derest niks veranderd heeft) onder een 350 staat, wat ik persoonlijk veel te warm vind. Zometeen haal ik de 150 er vanaf, en als het warmer word komt ze met de 150 te staan :)
Erna zal ik haar weer moeten inpakken vrees is.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:06

ik zou een dunnere opdoen, de mijne heeft nu 200 gram op en gaat naar een regendeken, ik voel iedere dag omder haar deken hoe warm ze het eronder heeft en als ze het erg warm heeft laat ik hem overdag gerust af alz de zon schijnt maar snachts gaat ze zoiezo nog onder de regendeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:39

Dit is dus het grote nadeel van dekens en scheren.
Het zelfregulerend systeem is deels weg, maar de meeste eigenaren realiseren zich dan niet dat zij veel moeite moeten doen om dat enigszins te compenseren. Juist met het wisselen van de seizoenen/weer is dat belangrijk.
Een hele puzzel.

Over het weer:
- als het overdag in het zonnetje een keer 15 graden is (op het heetst van de dag) betekent dit nog niet dat het warm weer is. Vaak is het 's ochtends en 's middags nog behoorlijk koud.
- De nachttemperatuur speelt ook een grote rol. (bij zonnig weer is het 's nachts eerder kil/koud)
- Een dag mooi weer is nog geen zomer! Het kan in maart en april nog venijnig koud zijn.

Over de temperatuur van het paard:
- Geschoren heeft het paard weinig mogelijkheden om aan zelfregulatie te doen. Maar ook eten en bewegen hoort bij temperatuurregulatie. (geschoren paarden zijn 's winters vaak zo 'lollig' met het rijden omdat ze het gewoon koud hebben)
- een ruwe inschatting of het paard een goede temperatuur heeft, kun je checken bij de oor-aanzet en in de oksel. Die moet 'warm' zijn. Wil je meer zekerheid dan kun je een thermometer gebruiken.
Daarnaast kun je aan gedrag en houding lezen hoe het paard zich voelt.
Om dit te kunnen inschatten, moet je dit het hele jaar door checken. Dan weet je wat 'normaal' is.
Paard houden = observeren en gedrag lezen.
- een paard heeft in de regel meer last van warmte dan van kou. (tot op zekere hoogte)
- kou op de spieren (stijfheid, spierpijn) komt regelmatig voor bij paarden die te weinig bewegingsmogelijkheden hebben. De spiertemperatuur is iets anders dan de huidtemperatuur, al houdt het wel verband met elkaar.
- voeding is ook een belangrijke factor in temperatuurregulatie. Ruwvoer zorgt voor een meer continue warmtebron.

Dit beschouwend:
moet je regelmatig naar je paard toe om te checken hoe het paard zich voelt en of de deken past bij de temperatuur.
2x per dag is erg minimaal in mijn optiek.
In de ochtend en de namiddag is de temperatuur meestal nog laag. 's Middags kan het hoog oplopen in het zonnetje. Als het paard voldoende ruimte heeft om te bewegen, kan hij meer zelf regelen.
Zorg voor verschillende - goed passende - dekens en voldoende bewegingsruimte.

Succes ermee.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:27

Van 300gr naar geen deken is wel een hele grote stap, zeker als je pony geschoren is. Nu het niet meer zo ontzettend koud is heb ik er ook een dunnere deken opgedaan. Ik ben niet in de mogelijkheid om 2x per dag te wisselen, ga 1x per dag naar m'n pony. Ik probeer een beetje in te schatten wat het weer gaat doen en weet dat mijn pony een koukleum is, dus voor hem liever een iets te dikke deken dan een te dunne. Het scheelt dat mijn pony overdag buiten staat, dan is het wel kouder, maar kan hij bewegen en 's avonds/'s nachts als het kouder is staat hij op stal, wat het weer iets warmer maakt.

Dit jaar wordt ik wel helemaal gek van het weer hoor! Mijn pony is van een 200gr naar een 300gr gegaan, toen 300gr met zweetdeken, 300gr met onderdeken, weer 300gr en nu net weer 200gr... Veel wissels dit jaar.

Ik zou zeggen, kijk goed naar je paard (voel inderdaad ook aan neus/oren) en niet een te grote stap maken.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:31

Mijn geschoren pony stond onder 450 gram, maar sinds vandaag onder 300g. Als het echt zo warm is deze week bouw ik dat af naar een regendekentje en 150g onderdeken denk ik. Probleem is dat het in de nachten wel fris blijft...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:29

Die van mij is vandaag naar een 0grams gegaan (fleecegevoerde regendeken). Komt van een 200gr af. Zodra het 's nachts boven de 5°C blijft gaat deze ook af. Bij mij zijn de temperaturen meestal onder de 5°C 0gr, 0°C 200gr, -5°C 200+0gr. En daar heeft hij het deze winter goed onder gedaan. Maar die van mij is wel ongeschoren, dus dat scheelt.

En hij krijgt 20kg hooi op een dag en staat 24/7 buiten.