Bijzonder paardengedrag...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barron

Bijzonder paardengedrag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 18:12

Zojuist was ik mest uit de bak aan het halen met mijn twee paarden er bij. Voor de gezeligheid was onze kat ook aanwezig. Die heeft een heilig ontzag voor de paarden, maar na een beetje met hem te hebben gekletst wilde hij wel even met me spelen.
Als je met een stokje in het zand heen en weer wiebelt, rent hij er graag achter aan. Wel wordt hij een beetje enthousiast en kan je dan op eens (zo genaamd) aanvallen. Prima, maar daar sprak ik hem net wel even op aan.

Mijn paarden staan ondertussen lekker aan hun hooi te knabbelen. Tot op het moment dat ik mijn kat een beetje streng toespreek. Mijn ruin draait zich om komt naar mij en de kat toe. Jaagt kat weg en snuft aan mij. Alles heel beheerst en rustig. Ik denk: die wil even kroelen, maar dat bleek niet het geval. Hij duwt zachtje tegen me aan en omdat ik op mijn hurken zit, verlies ik mijn evenwicht en val om. Paard kijkt een beetje vreemd en drukt nog een paar keer tegen me aan. Op dat moment moet ik om de hele situatie lachen en krabbel weer op, om mijn paard te aaien. Hij draait zich echter om en gaat weer verder met zijn hooi.

Had mijn ruin (de dominate leider, maar mijn beste vriend) nou de behoefte om zich met de situatie te bemoeien of was het toeval dat hij even langs kwam?

rebekka

Re: Bijzonder paardengedrag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:33

Ik denk dat hij je gewoon hoorde en toen wilde schuren met zijn hoofd. Dat lijkt mij het voornaamste.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 23:47

Tja, dat kan inderdaad. Hij heeft echter niet geschuurd en dat mag hij ook niet.

Was vooral benieuwd of een paard zich op zijn terrein bemoeit met de gang van zaken of dat dit niet in die (grote) hoofden op komt...

Locanda

Re: Bijzonder paardengedrag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:11

Jazeker bemoeien ze zich daar mee, haha. Andere dieren trouwens ook. :j Bijvoorbeeld een stalhond die vast de bak NIET in gaat. Maar als er dan iets mis gaat (anders dan gewoon, bijvoorbeeld val van paard, of onenigheid met paard) komen ze toch ineens ff kijken. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:59

Ik denk dat hij zich er idd even mee wilde bemoeien en even kwam kijken of alles goed met je was. Toen dit het geval bleek was hij niet langer geinteresseerd.
Dat het paard je hoorde en wilde schuren lijkt me onwaarschijnlijk >> je zat toch al een tijdje met de kat te spelen? Dan was je paard al wel eerder gekomen.

Paarden zijn gevoelige dieren, wanneer ik er wel eens helemaal doorheen zit en het me niet goed lukt om stress en verdriet van me af te zetten als ik bij mijn paard ben (nl omdat het dan om mijn paard ging) gaat mijn brave, volwassen merrie ineens ondeugend tegen mij doen, waardoor ik in de lach schiet. je kunt het als toeval beschouwen, maar precies wanneer ik het echt nodig heb, weet zij mij er dan doorheen te slepen.