Rijles eigen paard; hoe vaak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Rijles eigen paard; hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 22:55

Ik vraag me af hoe vaak jij les neemt op je eigen paard. Ik ben voornemens om 1 keer per maand een les te gaan volgen met mijn (nog aan te kopen) paard. Ik 25 jaar ervaring, maar ben de laatste jaren niet echt meer actief aan het rijden geweest (meer met pony en mennen bezig geweest). Vind het wel lekker om toch goed aan mn zit te werken en rechtrichten etc.Ben dus benieuwd hoe vaak en of je uberhaubt les hebt op je eigen paard.

Aptilla

Re: Rijles eigen paard; hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:57

ik les eigenlijk iedere week met mijn paard.. en probeer ook 1 x per 1 a 2 wkn te springen met hem :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:59

Ik leste eerst een keer in de maand bij mijn instructeur maar dat is nu iedere week geworden sinds november.
En een keer in de maand les ik met mijn bijrijdpaard

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:00

Ik lestte eerst om de week, sinds kort elke week

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:00

Ik heb in principe iedere week les. Tenzij ik moet afzeggen of mijn instructeur.
En in de winter soms ook minder als de bak bevroren/besneeuwd is, want we hebben alleen buitenbakken op stal (instructeur komt 'aan huis').

Maargoed: ik had dan ook geen 25 jaar ervaring toen ik aan een eigen paard begon en de overstap naar een eerste eigen paard, 3 jaar geleden, was voor mij best groot. Daarnaast kan mijn beestje met rijden nogal eigenwijs uit de hoek komen en daar moest ik echt mee leren omgaan.
Verder geen wedstrijdambities. Ik rijd puur recreatief. In de bak of wanneer het weer het toelaat buiten. De lessen zijn echt om mijn paard onder controle te leren houden in verschillende situaties en om mijzelf te verbeteren.
Laatst bijgewerkt door mairead op 28-02-13 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:02

1x per week met eigen paard. Afwisselend spring en dressuurles. Vooral omdat we al zes jaar samen de boshobbelaars uithangen, ik mijn paard heb gekocht toen hij vier jaar oud en net zadelmak was, en we nu maar eens serieus aan de slag moeten :D

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:07

Ik heb 1 keer privé les en daarnaast nog een clubles, waar er dus 2 andere bij rijden.

Dus 2x per week. :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 23:11

Zo, das lekker 2x keer week:-) Wel een duur grapje lijkt me. Ik wil echt privéles, niet omdat ik ambities heb, maar puur om mezelf en mn paard een zo goed mogelijk geheel te maken. Ik ben ook een echte recreant, maar vind het wel belangrijk om niet aan te klooien. Ik heb mn hele leven paarden van anderen gereden als bijrijdster, waardoor veel ervaring met op zichzelf-lopende, vaak eigenwijze paarden, maar gek genoeg behoorlijk nerveus over mn eerste echte eigen rijpaard! Ik kan niet wachten!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:12

Ik les in principe 1 keer per week. Heb ook ruim rij ervaring, maar ogen ' op de grond' laten zich toch niet vervangen door deze ervaring. Bovendien heb ik de ervaring als amateur , ben geen prof ( ik neem aan jij ook niet), dus dan is het i.m.o. gewoon fijn om je wekelijks te laten begeleiden door een ( semi) prof.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 23:13

nou dat is het he riagr, je ziet jezelf niet rijden. Dan denk je misschien dat je heel lekker bezig bent, maar een ander ziet dan toch nog heel veel puntjes van verbetering:-))

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:13

Ik heb altijd om de week priveles, en volgde altijd wekelijks nog clubles :j

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:14

1x per week, privéles.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:49

Brendaaaa schreef:
Zo, das lekker 2x keer week:-) Wel een duur grapje lijkt me. Ik wil echt privéles, niet omdat ik ambities heb, maar puur om mezelf en mn paard een zo goed mogelijk geheel te maken. Ik ben ook een echte recreant, maar vind het wel belangrijk om niet aan te klooien. Ik heb mn hele leven paarden van anderen gereden als bijrijdster, waardoor veel ervaring met op zichzelf-lopende, vaak eigenwijze paarden, maar gek genoeg behoorlijk nerveus over mn eerste echte eigen rijpaard! Ik kan niet wachten!

Nee valt opzich wel mee, de privé les is €20,- per keer.. De clubles word per jaar betaald, daarnaast zitten er bij die rekening ook nog m'n startpas en het paard & sport, is zo'n €175,- per jaar? -weet ik zo even niet uit m'n hoofd- dit moet je wel in 1 keer betalen dus dan is het wel een hap geld, maar voor de les ben je dan zo'n €5,- per keer kwijt, dus dat is niet veel. :)

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:51

In principe elke week, maar momenteel heb ik 3 wedstrijdpaarden dus wissel wel eens af. Meeste lesjes pak ik wel met mn oudste hengst, voor de puntjes op de i om hem Z2 klaar te krijgen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:15

Brendaaaa: exact!
En verder is het ook heerlijk hoor, gewoon wekelijks een priveles van een goede instructeur. Je moet je zelf ook wat gunnen :D

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 08:02

Ik tegenwoordig om de week, eerst was het elke week, maar heb niet zo veel tijd door de week om daadwerkelijk wat met de feedback te kunnen doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:27

Tijdens het inrijden 3x per week, daarna overgegaan naar 1x per week.
Wel priveles overigens.
Nu rij ik puur recreatief en heb geen wedstrijd ambitie's

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:30

1 keer per weerk prive les :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:33

Hier ook 1x per week priveles.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:36

Ik les 1x per week met mijn verzorgpony & 1x per week met een manegepony. Is allebei priveles

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:37

Ik denk dat het afhankelijk van je doel en het niveau van de combinatie is.
Ik leste met mijn vorige paard om de week, ook met echt actief starten en alles erbij.

Maar met mijn nieuwe paard les ik elke week minimaal, omdat we echt nog een combinatie moeten worden en omdat hij jong is en het nu allemaal goed aangeleerd moet worden. Ik heb nu de begeleiding echt nodig.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:39

Ik les om de week (privéles). Ik zou graag elke week gaan, maar dat zit er financieel niet in op het moment.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:43

Ik ben het met Renske eens.
Ik heb een fulltime lease paard van 19 jaar hij heeft jaren in de sport gelopen.
Nu ik hem lease mag hij met pensioen maar hij is ook een leerpaard voor mij.
Het is belangrijk dat hij bakwerk blijft doen en ik les (prive) meestal 1x in de 2 of 3 weken om hem goed te leren rijden.
Want hij is erg wijs en hij is door veel ruiters gereden en ik wil hem zolang mogelijk goed en soepel houden.
Ik heb zelf nog veel te leren merk ik elke keer weer.
Verder rijden we lekker buiten dat ben ik aan het opbouwen.
Je zal het zelf beetje moeten bepalen als jij je paard eenmaal hebt.
En ik denk na een half jaar dat je pas echt een goed beeld hebt hoe jullie samen zijn en wat je verder wilt.

ZivaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:09

Ik heb ook een keer in de week privé les! En af en toe ga ik naar de manege, om daar in de groepsles te rijden :)

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:50

Ik had altijd een verzorgpaard die ik bijna kon beschouwen als mijn eigen en dan had ik gewon 1x per week les..