Onlangs was ik aan het praten met iemand op stal. Eigen paard was net verkocht. Ze kent de stal, de omgeving, de mensen. En ze was lovend over paardlief.
Omdat ik met het idee speel om haar eens door anderen te laten rijden en omdat ik het ontzettend rot voor haar vond, heb ik aangeboden dat ze een keer proef kon rijden als ze dat wilde.Nu kreeg ik van haar de vraag wat ik er voor wilde hebben. Ik heb eigenlijk altijd een gruwelijke hekel gehad aan betalen voor bijrijden etc. Ik heb het ook altijd geweigerd, niet in de laatste plaats omdat ik de paarden in kwestie ook verzorgde. De mijne staat echter volpension en helaas moet ik ook af en toe op de kleintjes letten, dus ik twijfel of ik een vergoeding zal vragen.
Ik kan me voorstellen dat je serieuzer met een bijrijdpaard om gaat als je er een vergoeding voor betaald. Nadeel lijkt me dan weer dat je als eigenaar ook veel minder vrijheid hebt. Dat klinkt rotter dan ik het bedoel, ik bedoel niet zo zeer dat ik constant met dagen zit te schuiven om maar eens iets te noemen, maar bijvoorbeeld dat ik niet wil dat ze springt met haar. We zijn daar nu mee bezig en ik wil dat graag in eigen had houden. Of dat ik graag wil dat ze les neemt, al is het maar 1 keer per maand. Ik kan me voorstellen dat ik dat soort dingen niet kan verlangen bij een vergoeding?
En aangezien ik 0,0 ervaring heb met vergoedingen voor bijrijden zou advies ook prettig zijn:
Paard wordt 6 jaar. Ongeveer 1,5 jaar onder het zadel. Ze is braaf, doet wat je vraagt, maar is niet 100% bevestigd. Ze is erg werkwillig. Braaf buiten. Ik heb momenteel alleen een boomloos zadel; er komt een zadel met boom, maar daarvoor moet ik eerst nog wat meer sparen. Dressuurmatig zijn we bezig met alles bevestigen, wat meer bij elkaar rijden en rechtrichten. Ik wil niet dat er gesprongen wordt door een bijrijder. Verder maakt het me niet zoveel uit, ze kan naar buiten, longeren, dressuurmatig aan de slag, etc. Ik zit zelf te denken aan één of twee keer per week (op werkdagen); als het goed weer is en ze wil een rit maken met stalgenoten in het weekend is dat uiteraard bespreekbaar.
Ze geeft zelf overigens aan gewoon een recreatieruiter te zijn. Paard zal ongetwijfeld dingen van haar leren en sowieso beweging krijgen, maar insteek is niet 'opleiden'.
Zouden jullie in dit geval een vergoeding vragen? En zo ja: ik hoef er absoluut niet de hoofdprijs voor te krijgen, dus wat is redelijk?