Vergoedingen voor bijrijders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Vergoedingen voor bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:47

Ik zit een beetje te spelen met het idee om een bijrijder voor m'n paard te zoeken. Niet omdat ik het echt nodig heb, ze is nog jong en staat niet volop in training. Maar ik ben onlangs wegens ziekte een maand lang gewoon absoluut niet in de gelegenheid geweest om naar stal te gaan en dan voel ik me toch wel schuldig. Ik ben niet op zoek, maar meer het 'wat ik toevallig tegenkom'.

Onlangs was ik aan het praten met iemand op stal. Eigen paard was net verkocht. Ze kent de stal, de omgeving, de mensen. En ze was lovend over paardlief. ;) Omdat ik met het idee speel om haar eens door anderen te laten rijden en omdat ik het ontzettend rot voor haar vond, heb ik aangeboden dat ze een keer proef kon rijden als ze dat wilde.

Nu kreeg ik van haar de vraag wat ik er voor wilde hebben. Ik heb eigenlijk altijd een gruwelijke hekel gehad aan betalen voor bijrijden etc. Ik heb het ook altijd geweigerd, niet in de laatste plaats omdat ik de paarden in kwestie ook verzorgde. De mijne staat echter volpension en helaas moet ik ook af en toe op de kleintjes letten, dus ik twijfel of ik een vergoeding zal vragen.

Ik kan me voorstellen dat je serieuzer met een bijrijdpaard om gaat als je er een vergoeding voor betaald. Nadeel lijkt me dan weer dat je als eigenaar ook veel minder vrijheid hebt. Dat klinkt rotter dan ik het bedoel, ik bedoel niet zo zeer dat ik constant met dagen zit te schuiven om maar eens iets te noemen, maar bijvoorbeeld dat ik niet wil dat ze springt met haar. We zijn daar nu mee bezig en ik wil dat graag in eigen had houden. Of dat ik graag wil dat ze les neemt, al is het maar 1 keer per maand. Ik kan me voorstellen dat ik dat soort dingen niet kan verlangen bij een vergoeding?

En aangezien ik 0,0 ervaring heb met vergoedingen voor bijrijden zou advies ook prettig zijn:

Paard wordt 6 jaar. Ongeveer 1,5 jaar onder het zadel. Ze is braaf, doet wat je vraagt, maar is niet 100% bevestigd. Ze is erg werkwillig. Braaf buiten. Ik heb momenteel alleen een boomloos zadel; er komt een zadel met boom, maar daarvoor moet ik eerst nog wat meer sparen. Dressuurmatig zijn we bezig met alles bevestigen, wat meer bij elkaar rijden en rechtrichten. Ik wil niet dat er gesprongen wordt door een bijrijder. Verder maakt het me niet zoveel uit, ze kan naar buiten, longeren, dressuurmatig aan de slag, etc. Ik zit zelf te denken aan één of twee keer per week (op werkdagen); als het goed weer is en ze wil een rit maken met stalgenoten in het weekend is dat uiteraard bespreekbaar.

Ze geeft zelf overigens aan gewoon een recreatieruiter te zijn. Paard zal ongetwijfeld dingen van haar leren en sowieso beweging krijgen, maar insteek is niet 'opleiden'.

Zouden jullie in dit geval een vergoeding vragen? En zo ja: ik hoef er absoluut niet de hoofdprijs voor te krijgen, dus wat is redelijk?

Anomien

Re: Vergoedingen voor bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:57

gezien je eigen voordelen voor dit jonge dier wat toch in beweging komt, vind ik 50 euro toch wel een max hoor. Ze mag veel lees ik. Maar je hebt er zelf ook zoveel plezier van als je gezondheid te slecht is om te komen. Jong paard in beweging houden lijkt mij een supervoordeel.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:00

Gezondheid was éénmalig hoor. Hele stevige griep gevolgd door een keelonsteking. Dat hoop ik niet iedere maand mee te maken. :D

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:08

Ik vraag 60 euro per maand aan mijn bijrijder, ze rijdt 2 vaste dagen in de week. Ze mag zeker niet alles, niet springen en niet alleen naar buiten. Ik ga wel regelmatig samen met haar om haar mee naar buiten te nemen. Voor mij is de rede van een vergoeding dat ik ander werk ben gaan doen en nu tijdelijk minder verdien en haar anders moet verkopen. Zij weet dit ook en vind het niet erg. Ze mag toch komen rijden en op de manege betaald ze meer ;) Ze hoeft verder geen klusjes te doen, alleen water controleren en haar voeren na het rijden, maar dat vind ik niet meer dan normaal..

Dus ja, ik zou een vergoeding vragen, het maakt het voor jou makkelijker en eerlijk is eerlijk veel mensen komen fanatieker als ze moeten betalen. Wat je zou vragen, tja ligt denk ik aan het aantal keer per week, ik vraag 60 voor 2x per week dat is incl les. Maar ik moet dan ook een bedrag aan de staleigenaar betalen voor een bijrijder. Maar een 50 euro per maand mss?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:12

Ik zou ook 50 euro vragen en/of eisen dat ze minimaal 1x in de week les neemt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:27

Die € 50 is voor twee keer per week begrijp ik? En dan les op eigen rekening?

Ze vind 1 á 2 dagen per week meer dan genoeg, dus daar zijn we het in elk geval over eens.
En 'alleen op werkdagen', is dat onredelijk?

*edit: ik hoef niet te betalen op stal voor een bijrijder; ik moet alleen een eigen toegangspas aanvragen. Borg daarvoor is geloof ik € 25, maar het zou zomaar kunnen zijn dat ze haar eigen pas nog heeft.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:36

Ja dat lijkt mij netjes! Mijn bijrijder rijdt ook 1 dag in het weekend, maar ik werk 3 zaterdagen in de maand en zij zit op school, dus dat kwam goed uit. Mijn vorige bijrijder reed 2 dagen door de week.. Les idd voor eigen rekening, ik geef zelf les aan mijn bijrijder, daar hoeft ze mij niet voor te betalen. Dat wil ik nm zelf en ik ben geen instructrice.. Maar ik ken mijn paard wel het beste en hoe je haar het beste kan rijden. Ik zou dan wel zeggen dat ze bij jouw instructeur moet lessen, dat lijkt me voor beide het makkelijkste en voor het paard ook. Dan heb je beide dezelfde manier van rijden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:31