Hengst veulen en merrie samen? (problemen later?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

Hengst veulen en merrie samen? (problemen later?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 19:58

Hallo,
Wij zijn van plan een lusitano of andalusier jaarling hengst te kopen omdat mijn paard die ik nu heb begint ouder te worden en tegen dat het veulen helemaal
beleerd is kan ik mijn merrie wat rust geven. De reden dat we een jaarling willen is omdat ik hier nog veel uit kan leren i.p.v. direct een opgeleerd paard te kopen.
Wij willen een hengstje omdat op latere leeftijd deze een prachtige brede nek krijgt.
We zouden het veulen bij onze merrie laten tot hij bijna geslachtsrijp is dan zouden we de weide in 2 doen.
Maar nu vragen we ons af of dit een probleem zou geven als onze merrie hengstig is en dat de hengst alleen maar gescheiden is van de merrie met 3 draden lint met elektriciteit op?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:04

Pas hier mee op! Sommige hengsten zijn al vroeg rijp! Mijn vorige merrie is op haar 2e gedekt door een jonge hengst die uitgebroken is, dat wil je niet!!

MerleSimone

Re: Hengst veulen en merrie samen? (problemen later?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:06

Het lastige is dat jij niet kan zien wanneer hij werkelijk 'geslachtsrijp' is. Zoals PercyLeen ook al zegt, sommige hengsten zijn dat heel vroeg. Ik zou het risico niet nemen.

Wat betreft het gescheiden houden, daar heb ik geen ervaring mee maar als jij een echte hengst hebt lopen en je merrie is hengstig dan ben ik bang dat 3 draadjes met een stroompje erop echt niet genoeg is -O-

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:07

Zo ben ik aan mijn pony gekomen. 'Nee hoor, we wachten totdat de hengst geslachtsrijp is en dan zetten we ze apart'. Oeps, eerder dan verwacht en jawel het resultaat loopt nu bij mij in de wei. Dus inderdaad pas er mee op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:09

misty16 schreef:
Wij willen een hengstje omdat op latere leeftijd deze een prachtige brede nek krijgt.

Er zijn toch betere redenen om voor een hengst te kiezen hoop ik.....

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:18

Wij hebben wel 2 verschillende weiden. die staan ongvr 7 meter van elkaar.
Misschien dat we hem zo wel kunnen gescheiden houden.
Ja er zijn nog reden dat ik een hengstje wil. Ik heb nu altijd een merrie gehad en wil nu eens iets anders.
het lijkt mij een hele leerrijke ervaring. En ik wil zeker niet dat mijn merrie vol geraakt.

Zijn er geen andere manier om je hengst veilig gescheiden te houden van je merrie?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:22

Een jonge ruin is ook een optie?
Waarom je merrie gescheiden laten en je hengst in zn uppie in een wei zetten...
Koop een jonge ruin en zet ze samen.
Is veel beter voor ze..paarden zijn kuddedieren... ;)
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 26-02-13 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:22

Je hengst castreren en dan pas naar huis halen. Of er nou 5 meter of 5 km tussen zit, zodra een hengst een hengstige merrie ruikt houdt een stroomdraadje ze niet tegen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:24

Koop een 2 of 3 jarige over een tijd en castreer die gelijk! problem solved! ;)
Zit je ook niet met opfokrisico's. Jaarlingen moeten in een kudde staan en ravotten met andere jonge beesten, en alleen staan zal het gedrag zeker niet ten goede komen.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:28

Die prachtige brede nek krijgt hij ook (vooral denk ik) door het op de juiste manier trainen, niet alleen van het hengst zijn.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:34

En inderdaad wat Leanne zegt.
Ik ken toch ook echt merries met een "hengstennek" ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:39

Sommige hengsten zijn met een maand of 6 al geslachtsrijp. Dus er zou meteen een draadje tussen moeten.

Mooiste oplossing is een jonge ruin kopen. Kunnen ze mooi meteen bij elkaar.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:39

Hier ook slechte ervaringen met hengsten en stroom... En hoe zit het met de stalling? Een hengst bij ons op stal kwam zelfs over de staldeur heen om bij de merrie te komen. Al met al best een gedoe hoor!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:41

Bovendien zou je dan beide dieren hun hele leven (want vanaf een maand of 11kan je hengst geslachtsrijp zijn) alleen laten staan.. Dat wil je toch niet serieus overwegen??

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:44

Ik denk dat ik het mij beter niet op waag.
Ik had al een mooi hengsten veulen gevonden , maar ik heb ergens ook een enorm mooi merrie veulen zien staan met prachtige ouders en ik denk dat ik mij toch bij deze merrie zal houden.

@ Leanne: Hoe krijg je bij merrie zo een hengsten nek? sorry dat ik hier zo op gebrand ben maar ik vindt dit echt heel prachtig

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:52

mijn merrie staat al 4 jaar alleen er staat juist een schaap bij en deze zijn echt onafscheidelijk die kan je gewoon niet scheiden of ze flippen.
Maar mijn paardje is altijd al agressief geweest tegen andere paarden dus ik weet niet zo goed hoe ik ze moet 'koppelen'

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:55

Uhm niet de hengst is altijd de boosdoener hoor een merrie kan net zo goed het uitstapje maken naar een lekkere kerel en dan dus door de draden walsen etc...
Dit probleem hebben wij(bij een vriendin van mij) nl ook dat de dames nogal lak hebben aan de grenzen van hun weides en de hengst juist braaf achter zijn draadje blijft staan. en hier thuis staan merrie en bijna 3 jarige hengst met enkel een draad gescheiden van elkaar wat tot nu toe heel goed gaat.
Je kan een brave hengst hebben die zich van de draadjes afzijdig houdt maar dit kan ook dat hij er lak aan heeft maar ook je merrie moet je dus rekening mee houden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:44

Deze constructie gaat dus ook betekenen dat beide paarden jarenlang alleen moet laten staan? Zonder neuscontact (want te grote kans op door de draad gaan), zonder mogelijkheid tot spelen? Dat zou in mijn opzicht niet eens een keuze mogelijkheid moeten zijn. Paarden horen met andere paarden te kunnen spelen/knuffelen. Het is niet voor niets een kuddedier. Door alleen 1 hengst en 1 merrie apart van elkaar te zetten, maak je de frustaties alleen maar groter, omdat dan ook de hormonen nog eens mee gaan doen. En omgaan met frustraties bij een hengst is niet iets wat je wilt leren, dat is iets wat je wilt voorkomen. Geslachtsrijp is meestal vanaf een jaar, maar er zijn erbij waarbij het met een half jaar oud al werkt.

En een hengst kopen om van te leren is ook geen best idee. Begin pas aan een hengst (zeker als je deze hengst wilt houden) als je alle ins en outs van paarden kent, en altijd de juiste begeleiding om je heen hebt. Dus pas als je al bijna klaar bent met leren, niet om VAN te leren.

Een brede nek is echt een kwestie van training, of het moet een "vetnek" zijn, die er is door teveel voedsel, en dus ook weer weggaat als het paard niet meer vet is.

Kijk ter vergelijking maar eens naar deze foto's van mijn eigen PRE. Hier als 4 jarige hengst: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZXZ3DMC.jpg

En hier hetzelfde paard als 5 jarige (vaker en verder doorgereden) ruin: http://i380.photobucket.com/albums/oo24 ... dor-08.jpg

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:35

misty16 schreef:
Ik denk dat ik het mij beter niet op waag.
Ik had al een mooi hengsten veulen gevonden , maar ik heb ergens ook een enorm mooi merrie veulen zien staan met prachtige ouders en ik denk dat ik mij toch bij deze merrie zal houden.

@ Leanne: Hoe krijg je bij merrie zo een hengsten nek? sorry dat ik hier zo op gebrand ben maar ik vindt dit echt heel prachtig

Voor zover ik weet is dat voor een groot gedeelte de bouw van het paard zelf. Rijtechnisch kun je hier natuurlijk wel wat 'aan rijden', maar zulke tips kan ik je niet echt geven, er zijn waarschijnlijk hier op Bokt genoeg mensen die je dat wel kunnen uitleggen.
Trouwens, ik vind zo'n mooie gepierde nek ook heel mooi, maar dat zou (vind ik) niet je doel moeten zijn met rijden. Dressuur is er niet voor dat doel :P
Bovendien, maar dat weet ik niet zeker, lever je ook aan flexibiliteit wel wat in met zo'n 'speknek'...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:25

Dus je wilt een jong paard kopen en die vervolgens alleen weg zetten, dat is echt niet slim, je creëert zelf een "probleem" paard als je zo'n jong dier niet laat opvoeden door andere paarden. Het enige sociaal contact wat hij dan heeft is de mens lijkt me helemaal eerlijk eigenlijk voor geen enkel paard maar zeker voor een jong paard vind ik het niet kunnen.
Zet hem dan 3 jaar in de opfok en ga er dan mee aan de slag.