Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Toen ik Paige verkocht aan die mensen waar ze een jaar heeft gewoond kon ik met haar langs de weg wandelen, was ze verkeersmak en konden voetjes geven en poetsen allemaal gewoon.. kun je nagaan hoe ze haar letterlijk verwaarloosd hebben..

Paige2011 schreef:Bedankt voor de reacties allemaal! Ik waardeer het erg dat jullie allemaal met mij meedenken
Ik weet ook wel dat je het vanuit een boek niet kan leren maar het kan je soms wel goeie handvattingen geven en nieuwe ideeen brengen voor een andere aanpak.
Ik stel mijn grenzen wel duidelijk en ik krijg daar ook hulp bij van het meisje die doordeweeks ook met Paige oefent voor mij, zij heeft mij de eerste weken begeleidt in hoe ik op Paige moet reageren en welke grenzen ik moet stellen, dat was voornamelijk eerst op stal.
Bij de achterhoeven vragen lijkt het echt angst te zijn, maar in de bak lijkt het meer dominantie; deze oefening:
Wat ik in dat soort situaties doe is meenemen aan een leadrope,zodra je merkt dat ze je voorbij wil,voor haar gaan staan met de leadrope in beide handen,zo trek je een soort lijn tussen haar en jou.
Maak je groot en maak je bewegingen heel ruim.
Is voor Paige een uitdaging om tegen je in te gaan, ze komt omhoog of loopt je letterlijk voorbij. Op het moment dat ik merk dat ze omhoog wil komen reageer ik met harde stem en geef een ruk aan het halstertouw, ze reageert daar meteen op en komt dan niet omhoog, maar soms is het moeilijk haar te lezen en begint ze vanuit het niets dwars te doen.
Deze omgeving is niet helemaal nieuw voor haar, op deze stal is ze geboren en tot 7 maanden leeftijd gebleven. Daarna heeft ze 2 maanden bij een vriendin gestaan die een KWPN-er had en bij de mensen waar ze een jaar heeft gewoond stond ze samen met 1 andere tinker. Nu staat ze in een kudde van ongeveer 20 paarden, elke dag van 09.00-16.00 op een paar hectare.
Ik heb dus wel al hulp maar hoop hier gewoon wat extra tips/adviezen te vinden die me verder kunnen helpen.. vooral met het lopen aan touw in de bak.. Uit de wei halen gaat best goed, dan steigert ze niet (we moeten samen nog een hele hectare doorlopen voor we bij de stal zijn) maar heeft alleen de momenten waarbij de dwars doet, schud met haar hoofd en tegen je aan duwt, dit corrigeer ik ook meteen. Maar is hetw erken in de bak waarbij ze steigert dan puur weigering?