pony gewassen en ingevlochten, toch een zesje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauraatjxx

pony gewassen en ingevlochten, toch een zesje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:40

Heee Bokkers :D

Ik heb vanochtend concours gehad in de Lutte en bijna iedereen die reed kreeg een 6je voor verzorging terwijl er geen 1 vieze pony bij zat. Ik heb zelf mijn pony gewassen en ingevlochten en dan krijg je te horen dat je een 6 hebt voor algemene indruk -O-
Hoe wordt dit normaal beoordeeld? De meeste jury's geven wel een 7 of 8 voor algemene indruk als het er gewoon goed uit ziet.

Hebben jullie dit ook wel eens gehad?

Edit: Dit was met B springen

_Marinke_

Re: pony gewassen en ingevlochten, toch een zesje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:42

Ik zou niet te zwaar tillen aan dat verzorgingscijfer, de meeste jury's hanteren daar een standaard cijfer voor (6, 7 of 8 is meest voorkomend). Mocht je een hele vieze pony mee hebben dan kan het eens een onvoldoende worden, maar meestal geven ze gewoon een standaardcijfer aan iedereen. ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:44

_Marinke_ schreef:
Ik zou niet te zwaar tillen aan dat verzorgingscijfer, de meeste jury's hanteren daar een standaard cijfer voor (6, 7 of 8 is meest voorkomend). Mocht je een hele vieze pony mee hebben dan kan het eens een onvoldoende worden, maar meestal geven ze gewoon een standaardcijfer aan iedereen. ;)

Algemene indruk cijfer bij Bspringen is toch meer dan alleen verzorging?

edit: Oh inmiddels blijkbaar niet meer. :o
Was gisteren zelf parcourshulp bij B springen en dat cijfer varieerde nog best wel.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:46

Nee dat is ook zo, maar ik was het eigenlijk niet gewend.. een 6je voor alle moeite die ik heb gedaan om mijn schimmeltje wit te krijgen :=
algemene indruk is volgens mij ook het binnenkomen en groeten maar goed als je met een hand-galopje binnen komt, netjes stilstaat en de jury aan kijkt tijdens het groeten moet dit wel goed zijn. :+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:50

Ik waste mijn paard eerst ook altijd, en vlocht de staart in. Maar nu ben ik erachter dat ik hetzelfde cijfer krijg als ik dat niet doe, dus hoef ik die moeite ook niet meer te doen. Je krijgt toch wel een standaardcijfer, behalve als je pony echt héél vies is. Dus doe ook niet al te veel moeite, dan kom je er ook niet teleurgesteld vanaf ;).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:54

Er zijn ook juryleden die alleen hoge cijfers geven voor een pony/paard dat zij mooi vinden.
Ook wordt het gebruikt om een ruiter al dan niet een winstpunt te geven.
Zo werkt het nu eenmaal met een jurysport.
Ik zou me er niet te druk over maken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:55

Oh grapje, ik dacht dat het over dressuur ging. :+
Geen idee hoe het bij springen werkt, maar over het algemeen word er voor de verzorging gewoon een algemeen standaard cijfer gegeven. Als het bij springen zo is dat ook het binnenkomen en halthouden en hoe je ALGEMEEN het parcours door rijd mee genomen word dan is het wel raar als er zo'n standaard cijfer word gegeven. Dan zou je dat cijfer vooral kunnen verhogen door netjes en beheerst rond te rijden. Een paard wat goed aan je hulpen staat etc. maar zo bekend ben ik niet in dat (nieuwe) springen. :P

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:56

nu doe ik niet aan springen, (en ik heb een paard) maar ik heb wel vaker een 9 gescoord voor algemene indruk. Nu is mijn schimmel dan ook spierwit en glanst aan alle kanten en ik merk het wel degelijk wanneer ik die moeite niet neem, want dan kom ik niet hoger dan een 7. ik merk meestal ook (het zou niet mogen) dat veel juryleden het waarderen wanneer ik veel kleine vlechtjes maak ipv de grote "losse" vlechten. gemiddeld maak ik rond de 23 vlechten. Kost wel veel tijd.
Maar ik begrijp je frustratie wel degelijk, al dat werk en dan maar een 6je krijgen. Hoe waren de rest van je cijfers?

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:01

@Laureentje

Ik heb ook altijd aardig veel knotjes, pony heeft dikke manen.. en hij heeft wel iets geel op zijn bil aan een kant maar voor de rest is hij ook spierwit. De rest van de cijfers waren ook niet geweldig, ik blijf elke keer hangen op 6,5 en 6 voor wijze van rijden en houding en zit. :(:) Heb er wel een winstpuntje bij, maar ik ben nog niet zo tevreden met deze cijfers. Ook was de jury errug voorzichtig met hoge punten :(

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:02

Wat ik heel erg merk bij juryleden bij het springen is idd dat wanneer ze een paard of afstamming mooi vinden, het cijfer omhoog gaat. Ook als ze de ruiter kennen gebeurd dit.
Niet te hard aan trekken, jurysporten moet je met een korrel zout nemen. Niet aan jezelf gaan twijfelen, als jij vind dat het paard wit is, is het paard wit. Klaar :)

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:03

@_Marinke_ Voor het wijze van het parcours rijden is er een apart cijfer gelukkig :)

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:04

@Roxxiejj Ja erg jammer dat dat gebeurt maar goed, nog 4 winstpunten en ik mag naar de L.. geen last meer van de stijl punten :p

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:06

Wat betreft het aantal knotjes, mij is altijd "geleerd";
Springen -> Veel en kleinere knotjes (zo rond de 21 a 23)
Dressuur -> Weinig en dikke knotten (ong. 5 a 7)

Het is meer zoals het zogenaamd vanuit 'vroegah' hoort. Heb ook een tijdje geholpen bij iemand die springpaarden fokt, als ze met de merries naar de merriekeuring gingen werden er ook altijd echt veel en kleine knotten gemaakt. Mij is verteld dat de hals voor een typisch springpaard zo mooier uitkomt. Ik snap daar zowiezo weinig van, maar moest er wel aan denken naar aanleiding van de post van Laureentje. ;)

@ lauraatjxx, als je die cijfers hoger wilt hebben zou je eens kritisch naar je eigen rijden kunnen kijken? Heb je wel eens filmpjes laten maken? Zit je netjes stil? Ga je goed mee op de sprong? Ben je meer aan het 'jagen' in het parcour (of het nou is of niet even opzij leggen, maar kijk naar hoe het eruit ziet)? Heel kritisch gaan kijken, je zou het ook op bokt eens een filmpje kunnen plaatsen en open staan voor het commentaar. Zo gauw je weet wat je kunt verbeteren ga je daaraan werken. Puntje wat bv. kan zijn om een beter grondtempo te krijgen als het er wat gejaagd uit ziet, probeer je paard/pony(?) beter bij elkaar te laten galoperen dan bv. ? En vraag het ook aan je instructeur, overleg daar mee, die kent jullie het beste en kan je ook helpen! Of misschien is het het overwegen waard om echt springles te volgen (als je dat nog niet hebt?).

Succes!

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:08

Normaal gesproken vlechten wij de pony ook steeds in maar door omstandigheden
hebben wij bij de laatste wedstrijd de pony alleen keurig gepoetst en manen / staart
mooi behandeld met glitterspray.
Toch kreeg onze dochter met haar pony voor verzorging een "8".

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:11

@_Marinke_ Nou ik heb een filmpje laten maken maar deze is dus heel slecht gelukt. Met de les en losrijden springt hij veel soepeler als dat hij dat in het parcours doet... Hij gaat net voor de hindernis trager en springt als een soort hertje. Het probleem is dat hij dit met de les of anders niet doet.. misschien is het spanning? Ik ben zelf helemaal niet gespannen namelijk... Dankjewel voor de reactie :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:21

Is je instructeur/instructrice wel eens mee gegaan naar wedstrijd? Dat zou je kunnen vragen, dan ziet hij/zij ook wat je in het parcour misschien anders doet dan tijdens de les? Of wat er bij het paard gebeurd? Daar kunnen jullie dan weer aan werken! Ben zelf niet zo in het springen thuis, kan je ook niet echt goede tips geven wat betreft het rijden. Maar ik raad je zeker aan om je instructeur/trice eens mee te vragen. Als je een goede hebt kan hij/zij je daar zeker mee verder helpen! ;)

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:26

Ze is nooit mee gegaan op wedstrijd, ze is zelf ook heel actief bezig met wedstrijden maar ze is een echte dressuur miep. := Ik ga toch maar eens kijken of er iemand is die mij kan helpen wat betreft springen. :) Bedankt!

Bodinee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:46

Zolang eigenlijk iedereen een 6je krijgt zou ik me niet druk maken. Dat is dan het 'algemene' punt dat de jury geeft voor pony's die geknot zijn en er verzorgd uit zien.