Op de rem op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marissa161

Op de rem op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 16:30

Hoii.
Ik zit er toch wel heel erg mee, dus wil hier graag om advies vragen.
Ik heb een pony van bijna 5 jaar oud. Ik heb haar sinds ze net onder het zadel is.
Ze is van zichzelf enorm bang. Ze schrikt van alles. Nu zijn wij vorig jaar in de dressuur begonnen. Het heeft wel even geduurd voordat ik haar zonder spanning door de baan kon lijden.
Toen de dressuur super ging ben ik begonnen met springlessen. Eerst vond ze dit ook heel spannend.
Nu gaat het op springles super! We springen veel parcoursen op les om dat goed te trainen.
Vorig jaar december hadden we onze eerste springwedstrijd gereden. Eerst een rondje BB, toen hadden we 2 weigeringen.
Daarna een rondje B. Helaas een balkje maar was super tevreden.
Nu had ik gisteren mijn 2de B wedstrijd gesprongen, en wel de kampioenschappen.
Inspringen ging heeel goed, maar toen ik de ring in ging, wou ze niet meer voor of achteruit. |(
Ze negeerde volledig mijn hulpen en met veel moeite heb ik haar over 2 hindernissen weten te krijgen. Daarna uitsluiting.
In het inrijterrein direct even weer een hindernis meegepakt, en die sprong ze weer goed!

Nu zit ik er heel erg mee. Waarom ging ze op de rem? Was ze bang? Verwachte ik er teveel van? Maar op springles weigert ze niks en ik was zelf ook niet gespannen.
En ik vindt het zelf heel moeilijk dat ik niet weet hoe ik moet reageren. Ze luistert niet meer op beenhulpen/teugelhulpen in het parcours. Wat moet ik dan doen?

Ik wou jullie graag om tips vragen. Probeer het een beetje netjes te brengen.

Anoniem

Re: Op de rem op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:35

Een pony ziet niet wanneer het er wel of niet op aankomt tijdens een wedstrijd, dat weet alleen de ruiter. Zodra je de bak binnen komt en denkt oh oh kan je ademhaling omhoog gaan, je raakt meer gespannen, gaat bijvoorbeeld meer knijpen met je benen en brengt daarbij een heleboel spanning over bij je pony die op dat moment op jou vertrouwd. Maar de baas is gespannen, dus zij ook. :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:37

4 jaar?
Ik neem aan dat je met 3 bent begonnen met inrijden?
Het is nog een jonge pony, het kan zijn dat hij het lichamelijk aan kan, maar geestelijk nog niet. Dat het dus gewoon te veel voor hem is.
Hoe vaak rijd je per week?

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 17:10

LoveBodin schreef:
4 jaar?
Ik neem aan dat je met 3 bent begonnen met inrijden?
Het is nog een jonge pony, het kan zijn dat hij het lichamelijk aan kan, maar geestelijk nog niet. Dat het dus gewoon te veel voor hem is.
Hoe vaak rijd je per week?

Heb ik ergens een typefout? Ik heb haar sinds ze 3,5 is.
Ik rij haar ongeveer 4 dagen in de week.

@Joolien Na mijn idee ben ik zeker niet meer gespannen in de ring. Ze is gewoon enorm gespannen als ze ineens een andere bak binnenkomt. Is dit gewoon omdat ze nog erg jong is?

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:14

mischien volgende keer als het kan eerst een rondje rijden in de bak. (de bak waar de wedstrijd is niet het inrijdterein)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:20

Nee hoor, geen typfout.
Alleen er staat 'vanaf het inrijden' :)

De kans is erg groot dat het komt omdat ze zo jong is, hoor.
Ze moet nog veel leren. Misschien vraag je teveel?

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 17:24

Dat kan best hoor. Maar aangezien het met springles heel goed gaat, was het wel even balen toen ze het gisteren op wedstrijd allemaal wel weer spannend vond. Want met de dressuur is de spanning er nu grotendeels af(op wedstrijd). Daarom had ik verwacht dat ze nou ook niet ineens gespannen zou raken door een andere bak.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:12

die van mij heeft hier ook een beetje last van. Hij doet het geweldig thuis en tijdens het losrijden, maar zodra hij helemaal alleen de ring in komt wordt hij apatisch. Hij schrikt niet, hij staakt niet, maar hij word heeeeeeel langzaam en reageert nergens meer op, ik kon afgelopen zondag zelfs niet meer aan galopperen. We gaan nu lekker vaak opstap overal heen zodat hij een beetje leert dat enge plekken niet eng zijn. En dan niet alleen op wedstrijd, maar ook eens in een vreemd bos rijden of eens in een andere bak trainen. Succes!

Buiten is hij een stuk minder apatisch trouwens!

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 18:20

Ilse_123 schreef:
die van mij heeft hier ook een beetje last van. Hij doet het geweldig thuis en tijdens het losrijden, maar zodra hij helemaal alleen de ring in komt wordt hij apatisch. Hij schrikt niet, hij staakt niet, maar hij word heeeeeeel langzaam en reageert nergens meer op, ik kon afgelopen zondag zelfs niet meer aan galopperen. We gaan nu lekker vaak opstap overal heen zodat hij een beetje leert dat enge plekken niet eng zijn. En dan niet alleen op wedstrijd, maar ook eens in een vreemd bos rijden of eens in een andere bak trainen. Succes!

dit is inderdaad de beschrijving van wat mijn pony doet. Vandaag hadden we een buitenrit gemaakt en dan vindt ze alles ook zo spannend.
Gelukkig begint het outdoor seizoen 'bijna' weer. Ik denk dat het dan zoiezo beter gaat want dan heb je meer de ruimte en staan er niet direct zoveel mensen langs de kant :Y)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:07

marissa161 schreef:
Ilse_123 schreef:

dit is inderdaad de beschrijving van wat mijn pony doet. Vandaag hadden we een buitenrit gemaakt en dan vindt ze alles ook zo spannend.
Gelukkig begint het outdoor seizoen 'bijna' weer. Ik denk dat het dan zoiezo beter gaat want dan heb je meer de ruimte en staan er niet direct zoveel mensen langs de kant :Y)

Die van mij doet ook altijd een beetje voorzichtig met buitenritten in ons uppie. open weilanden zijn prima, maar hij wil heeeel rustig door de bochtjes, niet dat er plotseling aan de andere kant een levensgevaarlijke eekhoorn zit waar hij dan met volle vaart tegenaan botst.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:39

-> WD-V

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 23:27

Gelukkig begint het outdoor seizoen 'bijna' weer. Ik denk dat het dan zoiezo beter gaat want dan heb je meer de ruimte en staan er niet direct zoveel mensen langs de kant :Y)[/quote]

Die van mij doet ook altijd een beetje voorzichtig met buitenritten in ons uppie. open weilanden zijn prima, maar hij wil heeeel rustig door de bochtjes, niet dat er plotseling aan de andere kant een levensgevaarlijke eekhoorn zit waar hij dan met volle vaart tegenaan botst.[/quote] mijn pony vindt boomstammen ook heeeel eng. Helaas heb je daar heel veel van in het bos :D :Y)