paard wil alleen maar naar stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

paard wil alleen maar naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 12:10

hallo bokkers

ik zit met een klein probleem, die er eerst niet was,
het paard van mijn zus, gaat zoals elk paard overdag naar buiten samen met een pony.
nu sinds 2 dagen doet ze niks anders dan voor het hek heen en weer lopen,
ze wil niks anders dan alleen maar weer naar binnen het is dus nu zo erg dat ik haar gister zwetend naar binnen bracht,
ze maakt echt een heel pad. ik snap er niks van wand ze vond het altijd heerlijk om buiten te staan in de zon.
heb ze al buiten gevoerd maar daar moet ze zelf niks van weten.
heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:34

Blijkbaar is er iets gebeurd buiten waardoor ze het niet meer fijn vindt om daar te staan. Heb je enig idee?
Voelt het paard zich verder goed? Niet ziek, eet goed, drinkt goed? Is gewoon te rijden?
Dit zijn puzzels die alleen jij kunt uitzoeken, jij weet wat de factoren zijn die veranderd zijn in de omgeving/conditie van je paard.

paardje2013

Re: paard wil alleen maar naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 12:39

ik heb echt geen idee, met rijden is ze gewoon braaf en als ze op stal staat is het ook goed ze toont niet ziek, het is puur buiten dat ze helemaal zich zelf niet is. we wonen hier best wel rustig maar hebben niet een super leuke achter buurman maar kan me niet voorstellen dat er wat gebeurt is heb haar nu vanaf 10 uur buiten maar denk dat ik haar maar naar binnen breng dit is geen doen

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:41

Probeer anders eens met standaard elke dag wat hooi te voeren in de wei? Misschien dat ze het dan terug als een leuke plaats gaat ervaren?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:46

Altijd lastig! Kon je paard maar praten, ga er maar vanuit dat er iets vervelend gebeurd is. Elke dag buiten hooi voeren is idd wel iets wat je nog kan proberen

Soesje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:48

Bijzonder zeg...je zou toch denken dat er iets gebeurt is. Daarstraks nog bij mij in de wei hoorde ik een hard geluid en de paarden kwamen snel naar stal gegaloppeerd...bleek de achterbuurman een hele grote boom te hebben omgezaagd die met een knal neer kwam. Misschien zoiets?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 12:50

dit doe ik eigenlijk altijd al standaard normaal eet ze altijd gewoon mee nu loopt ze er gewoon door heen ga nu proberen om op een andere plaats te voeren ze is alweer helemaal bezweet, weet eigenlijk niet wat ik nu ga doen of ik zet haar op stal of ik laat haar staan. ik denk inderdaad dat er wat gebeurt is anders kan dit gedrag zomaar niet ontstaan, allee hoe los ik het weer op ze heeft nu zelf bedacht om met haar voet op de hek te gaan trappen

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:56

Heeft ze geen mot met die andere pony gekregen? Lijkt me stug dat ze opeens ruzie hebben maar je weet maar nooit....

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 13:00

nee volgens mij niet echt zij is wel de baas maar ruzie heb ik eigenlijk nog nooit gezien, ze lijkt nu iets iets tot bedaren te komen en ging net rollen, toch vind ik haar onrustig gedrag blijven vertonen. vanmiddag moet ik weg normaal blijft ze dan gewoon buiten maar denk nu dat ik haar maar op stal zet voor alle zekerheid

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:09

Ik zou proberen te volharden. Als je haar altijd haar zin gaat geven, dus gaat binnenzetten als zij aangeeft dat ze binnen wil, gaat ze dit blijven doen en ga je geen verbetering krijgen in haar gedrag. Misschien vandaag idd even binnen zetten omdat je weg moet, maar vanaf morgen je been stijf houden en haar gedrag proberen te negeren. Mij lijkt het idd ook dat ze iets 'meegemaakt' heeft (misschien verschoten van een beest - denk aan reetje, vos of zoiets - in haar wei?)

jessicaberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:14

mijn shetlander deed dat vroeger ook,
daar hebben we toen ook hooi in de wei gelegd
maar dat mocht niet baten,
een paar weken later hadden we er een vriendje bij gezet en toen ging het goed
maar aangezien jou paard als samen loopt zou ik het zo ook niet weten
als ze niet ziek is moet ze ergens van geschrokken zijn
suc6 ermee !

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 13:18

reetje of vos zou kunnen achter ons stuk zijn ook nog omringende weilanden dus dit is mogelijk, morgen hou ik haar gewoon buiten, meestal haal ik ze rond 5 uur weer binnen dan maak ik daar voor de stallen schoon dan doet ze dit ook omdat ze weet dat ze dan naar binnen gaat, alleen nu doet ze het de hele dag door, zou het mogelijk zijn dat ze het doet uit koppigheid dat ze denk als ik het nu ook doe dat ze dan naar binnen gaat?

RobinHoever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:20

Ik heb ook een paardje gehad die alleen maar voor het hek stond te draaien.
Ze stond eerst altijd alleen opwei, dus dat was logisch dat ik een maatje erbij moes zetten.
Dus dat deed ik, was het nog niet goed want mevrouw wou weer van wei af!
Ik heb haar zelfs op verschillende weides gezet en dat gaf geen verschil.
Uiteindelijk was er maar een merrie waar ze zo speciaal mee omging dat ze derest van de paarden de wei uitjaagde !
Die tijden erna heb ik haar alleen maar buiten gezet met die ene merrie. Gek genoeg kon ze totaal niet in een kudde overweg op de manege. Maar met de kudde thuis wel terwijl dat ook heeel nieuw was voor haar.
Misschien is het een tip om haar gewoon bij een paardje tezetten waar ze aan plakt. Misschien is die pony haar type niet meer xd :+

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:22

paardje2013 schreef:
reetje of vos zou kunnen achter ons stuk zijn ook nog omringende weilanden dus dit is mogelijk, morgen hou ik haar gewoon buiten, meestal haal ik ze rond 5 uur weer binnen dan maak ik daar voor de stallen schoon dan doet ze dit ook omdat ze weet dat ze dan naar binnen gaat, alleen nu doet ze het de hele dag door, zou het mogelijk zijn dat ze het doet uit koppigheid dat ze denk als ik het nu ook doe dat ze dan naar binnen gaat?

Mmmm zou kunnen, paarden zijn slimme dieren, als ze eenmaal door hebben dat er gevolg wordt gegeven aan hun gedrag, kunnen ze dit gaan vergroten, verergeren. Maar dat ze dit dan de hele dag door gaan doen lijkt me misschien wel wat onwaarschijnlijk. Weet dat het niet leuk is, maar je zou van je hart een steen moeten maken :(:) als je je paard zo voor het hek ziet op en neer wandelen - toch zeker als ze dit dagen na elkaar doet, zonder specifieke tekenen van angst te vertonen.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 22-02-13 13:28, in het totaal 3 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:24

Mijn paard doet dit ook altijd. Die zou zich volgens mij dood rennen als ik hem liet staan. Na een half uur staat het schuim er op. Dus komt hij maar kort buiten en verder elke dag in de stapmolen en rijden. Dan is hij het gelukkigst.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:24

Moeilijk hoor, paard voelt zich niet meer op zijn gemak in de wei.
Mijn paard liep steeds heen en weer toen ik haar net had.
Ze voelde zich niet op haar gemak.
Door het heen en weer lopen en draven kreeg ze steeds meer adrenaline waardoor ze op het laatst helemaal overstuur was, maar dat wil niet zeggen dat dit bij jouw paard ook gebeurt natuurlijk.
Ik heb haar toen wat korter in de wei gedaan en dit steeds opgebouwd en dit is uiteindelijk goed gegaan.
Heel moeilijk, soms helpt het als je ze gewoon laat staan, maar vaak werkt het ook averechts.
Plus de kans op blessures en een continu gestrest paard is ook niet fijn.
Heel veel succes, ik blijf meelezen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 16:19

ik heb haar nu binnen staan morgen zal ik weer kijken wat ze gaat doen, het vreemde is vooral dat ze dit nog nooit heeft gedaan en er nu sinds 2 dagen mee begint, het lijkt niet of heeft ze echt angst maar is ze meer gestrest heb ik het idee.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:23

Hoe gaat het nu? Is ze al weer wat rustiger geworden?

Penguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:45

Hoi Paardje2013,

Als er zo een plotselinge gedragsverandering is kan het ook iets medisch zijn. Bij verandering in gedrag altijd eerst zeker weten dat er niet iets mis is met de gezondheid ;) Mocht het niet iets medisch zijn dan is er denk ik iets naars gebeurd.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:11

hoi bokkers ik moet zeggen dat ze nu weer gewoon normaal is, ik heb haar niet haar zin gegeven door haar naar binnen te zetten wanneer zei dit aangeeft, dit heb ik 2 dagen gedaan en nu is het klaar

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:38

Ah, dat is fijn!

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:15

net als paardje al zei... er kan iets gebeurt zijn dat ze het gewoon niet meer fijn vind?? /3