Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)

Leedebee schreef:Ik denk dat dat meer is als ze zwak zijn en bijv. niet met de kudde mee kunnen komen, want dat houdt de kudde op en zorg voor gevaar. Nu vraag ik me wel af hoe "wild" onze huis tuin en keuken paardjes nog zijn, maar ik denk dat dat er nog wel een beetje in zit.
Een van de paarden die bij ons loopt heeft jaren gehad dat hij 's winters erg slecht werd en heel stijf door zijn kromme benen. Je kon dan duidelijk merken dat hij uit de groep gegooid werd, omdat hij het niet bij kon houden. In de zomer was hij weer op volle sterkte en toen mocht hij er weer bij.
Jessix schreef:Leedebee schreef:Ik denk dat dat meer is als ze zwak zijn en bijv. niet met de kudde mee kunnen komen, want dat houdt de kudde op en zorg voor gevaar. Nu vraag ik me wel af hoe "wild" onze huis tuin en keuken paardjes nog zijn, maar ik denk dat dat er nog wel een beetje in zit.
Een van de paarden die bij ons loopt heeft jaren gehad dat hij 's winters erg slecht werd en heel stijf door zijn kromme benen. Je kon dan duidelijk merken dat hij uit de groep gegooid werd, omdat hij het niet bij kon houden. In de zomer was hij weer op volle sterkte en toen mocht hij er weer bij.
In mijn hengsten groep dus helemaal niet. Daar wordt mijn old timer van bijna 29 jaar op handen gedragen door de andere jongens. Zo zie je maar weer hoe verschillend dat kan zijn. Als er "gevaar" is dan wordt hij als eerste in veiligheid gebracht door de rest. Lief, hè?!
MarcR schreef:Wie leider wordt in een nieuw samengestelde kudde is de merrie met het meest dominante karakter.
AnaisEnMieke schreef:En wat ik mij ook afvraag: stel je merrie is niet de dominante in de kudde en zij is drachtig en bevalt op de weide in de kudde. Kan dit dan kwaad? Gaan dominante merries niet proberen dat veulen af te pakken of kwaad te doen? Of word het veulen gewoon verwelkomd in de kudde?
Het paard van m'n zus is meer een einzelganger, vroeger wel altijd de baas, nu niet echt de baas meer, maar veel paarden hebben wel ontzag voor haar, laten haar met rust. Het is echt een bepaalde houding/uitstraling waardoor het ene paard een leider wordt en de ander niet. Koper schreef:MarcR schreef:Wie leider wordt in een nieuw samengestelde kudde is de merrie met het meest dominante karakter.
Per definitie niet waar.
Dominantie is een heel slechte eigenschap voor een paard om leider te kunnen worden. Iemand die dominant is (en dus ook een paard) is over het algemeen op z'n eigen belang uit. Iemand die dominant is kan daardoor ook anderen overheersen of onderdrukken. Zij die dominant zijn hebben kracht nodig of moeten anderen bang maken om de baas te kunnen worden. Maar daarmee zijn ze nog geen leiders. Niemand zal namelijk door zo'n dominante pestkop geleid willen worden dus als er een alternatief is zullen ze zo'n dominant paard links laten liggen. Het dominante paard valt dan buiten de boot en zal wat aan z'n gedrag moeten veranderen om toch bij de groep te kunnen horen.
Leiders zijn die paarden waar anderen zich graag bij willen aansluiten. Het leiderschap is een erg verantwoordelijke rol, de leider ZORGT namelijk voor de hele kudde. Het is aan de leider om de omgeving in de gaten te houden zodat iedereen veilig is. Het allerbelangrijkste wat een paard nodig heeft is iemand die 'm veiligheid geeft. Dus iemand die laat zien dat hij of zij voor het paard kan zorgen en waarvan het paard weet dat de beslissingen van diegene (de leider dus) de juiste zijn.
Vaak zijn het de intelligentere paarden die leiders worden. Intelligentie is dus een eigenschap van leidende paarden, naast het kunnen en willen zorgen voor anderen. Het is dus niet altijd zo dat het intelligentste paard ook de leider wordt: in zijn groepje is mijn paard denk ik wel het slimst maar hij is niet de leider, hij vindt het wel lekker makkelijk als een ander de boel regelt. Daarom zorgt hij ervoor dat hij vriendjes is met het leidpaard: veel privileges waar hij weinig voor hoeft te doen![]()
In een groep paarden is het ook niet zo dat de leider altijd het initiatief neemt. Elk paard kan initiatief nemen om bij voorbeeld te gaan drinken, alleen zullen niet alle paarden daarin gevolgd worden. Als een paard wat relatief laag in de rangorde staat naar de drinkplaats loopt en andere paarden ook net dorst hebben zullen ze hem volgen. Maar als dat lager in rang staande paard niet gevolgd wordt door andere dorstige paarden zal hij ook zelf niet gaan drinken. Een hoger in rang staand paard krijgt vaker bijval in dit soort dingen maar het zijn niet alleen die "hogere" paarden die besluiten welke acties er zijn.
Soms zie je in samengestelde groepen dat die met harde hand geregeerd worden door een dominant paard (zo'n pestkop die de rest letterlijk domineert dus) Als er in die groep geen ander paard is dat daar wat aan doet schikken de paarden zich naar het gedrag van het dominante paard. Maar wanneer er een paard is dat wel geschikt is als leider (dat paard is dus niet dominant, dominantie en leiderschap zijn min of meer het tegenovergestelde) zal hij de groep ook leiden.
Een leider wordt gekozen door anderen. Een dominante tiran kiest zichzelf als hoogste in de groep en onderdrukt daarvoor andere paarden. Dat is een belangrijk verschil.