Goed verkeersmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Goed verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 18:51

Hoi bokkers,

Ik heb een vraag hoe kan je een paard nou goed verkeersmak maken.
Auto's,fietser, en kleine vrachtwagens is ie niet bang voor.
Maar grote vrachtwagens en ik weet niet over tractors maar de bak word wel eens geslepen en daar ben ik nooit bij.

Hoe hebben jullie je paard goed verkeersmak gemaakt?

ikke

Re: Goed verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:21

Week op trektocht gaan met een ervaren paard erbij........

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:38

Hmm, ja dat is wel een goed idee moet dan ff wachten tot de tijd weer een uur voor uit gaat. Dan kan ik namelijk savonds naar buiten.
Alleen kijken of we een ervaren paard op stal hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:18

met je paard naar een parkeerplaats gaan waar vrachtwagens staan en laten kijken dat er niets engs aan is zo zou je ook naar een loonwerker kunnen gaan.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:36

Aahh zoon idee had ik ook toen er is dan dicht bij een papier reycyceling in de buurt dat op zondag gewoon dicht is en dan de vrachtwagens daar gewoon staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:38

zeker weten dat je de controle houd en dan gewoon naar de parkeerplaats gaan, gaat dat goed ga je op een afstandje van de weg staan en dan steeds dichterbij

Is maar een idee hoor ;)

Onze is verkeersmak doordat ze aan een drukke weg staat, motors, vrachtwagens,auto`s, treinen

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:43

Oeps ja treinen bij ons komt er wel eens een stoomtreintje die je wel hoort.
Maar wil straks met hem een grote buitenrit maken naar de stad bij mij in de buurt maar daar is een station.
Dat word dan echt flink trainen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:19

Ik denk dat het je toch ook wel een type paard ervoor moet hebben hoor. Sommige zijn gewoon rillerig.

Ik heb mijne verkeersmak gemaakt door eerst iemand er even naast te laten lopen. Mijne vond alleen mensen op skeelers eng, dat geeft zo'n vreemd zoem geluid als die langs komen..

mosyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:42

heel veel wandelen door veel verschillende straten, steegjes en op verschillende dagen.
Je moet wel zeker weten dat je paard luistert naar je touw en dat jij absoluut zeker bent dat je je paard kunt houden, ook als hij echt bang wordt en gek gaat doen.
Als jij nl je hartslag laag kunt houden in een voor hem angstige situatie dan pas gaat hij jou als leider zien.
Over de markt lopen is ook altijd zeer spannend.
En als volgende stap, inderdaad met een bomproof paard km gaan maken over wegen waar veel verschillend verkeer voorbij komt.
De dag dat de vuilniswagen komt is uiteindelijk de ultieme test... ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:56

mosyl schreef:
heel veel wandelen door veel verschillende straten, steegjes en op verschillende dagen.
Je moet wel zeker weten dat je paard luistert naar je touw en dat jij absoluut zeker bent dat je je paard kunt houden, ook als hij echt bang wordt en gek gaat doen.
Als jij nl je hartslag laag kunt houden in een voor hem angstige situatie dan pas gaat hij jou als leider zien.
Over de markt lopen is ook altijd zeer spannend.
En als volgende stap, inderdaad met een bomproof paard km gaan maken over wegen waar veel verschillend verkeer voorbij komt.
De dag dat de vuilniswagen komt is uiteindelijk de ultieme test... ;-)

Jij hebt duidelijk nooit over de schipholweg gelopen met je paard terwijl de 22-04 of de 27-09 in gebruik waren.......

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:45

Als ik buitenloop is er al verschillende verkeer en we hebben ook dicht bij een snelweg.

Maar ik snap het even niet over die schipholweg?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:49

Ik begin altijd jong, die van mij is 2 en goed verkeersmak.
Die rent zo over een weg langs mijn fiets mee en autos etc kunnen gewoon passeren.
Vrachtwagen langs hem op 1 meter afstand vind ie ook niet erg.
Straks hervat ik het en ga het nog wat uitbouwen.
De laatste keer liepen we achter de efteling en hij bleef bij mij maar de razende achtbanen en natuurlijk de stoomtrein die achterlangs kwam vond hij wel eng.
Hoe jonger hoe beter zeg ik altijd.. met de iets oudere gaat het altijd wat trager.
Mijn kwpn van 1,5 kent nog niks en duikt het liefst op de grond bij een auto.
Begin klein en bouw het daarna uit.
als je ernaast loopt zoeken ze steun bij je en hebben ze (in mijn ervaring) meer of sneller vertrouwen

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:48

Die paard wat ik nu doe is sinds half jaar bij ons en heeft daar op de veluwe gelopen dus heel rustig.
En hier is het druk op de weg.
Hij is 7

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:48

LukieBradley; ben het wel met haar eens dat je alles rustig uit moet bouwen. en vindt ook dat je goed moet kijken hoe je paard er op reageerd ik ben sinds 2 weken ook buitenritten aan het rijden alleen ik kom zelf ook niet echt vrachtwagens of tractors tegen (zitten ook niet echt in de buurt) maar als ik 1 van de 2 zou tegen komen onder het zadel zou ik afstappen en langs hem lopen om te kijken hoe het gaat en verder om het verkeer geeft hij niks ben alleen benieuwd bij viaducten bruggen enzo

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:50

Met ervaren paarden erbij gaan wandelen ( met hoofdstel om voor extra controle )

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 18:52

rusty886 schreef:
LukieBradley; ben het wel met haar eens dat je alles rustig uit moet bouwen. en vindt ook dat je goed moet kijken hoe je paard er op reageerd ik ben sinds 2 weken ook buitenritten aan het rijden alleen ik kom zelf ook niet echt vrachtwagens of tractors tegen (zitten ook niet echt in de buurt) maar als ik 1 van de 2 zou tegen komen onder het zadel zou ik afstappen en langs hem lopen om te kijken hoe het gaat en verder om het verkeer geeft hij niks ben alleen benieuwd bij viaducten bruggen enzo

o dat van het afstappen is ook een goed idee:)
ik wandel nu wel eens met hem maar merk wel dat ie het liefst tegen me aan wil lopen om steun.
en gespannen is en als ie wilt stoppen stop ik ook laat hem even om zich heen kijken.
maar dat is dan waar niet zo vaak vrachtwagens rijden.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:35

trysteffy; ik moet zeggen dat die van mij heel veel steun heeft zowel onder het zadel als er langs alleen omdat ik niet weet hoe hij reageert op iets wat hij nog niet kent loop ik liever langs hem dan dat hij er een slechte ervaring mee krijgt. maar als je bijna elke week een wandeling buiten maakt krijg je nog een beter band met je paard vindt ik omdat hij je in het verkeer en je oordeel vertrouwd en als je op hem zit uiteindelijk begin je dat ook echt terug te zien (in ieder geval wel bij die van mij :D ) maar ik ben wel van plan om met hem langs een drukke weg te gaan lopen waar veel vrachtwagens en ander verkeer voorbij komt zodat ik weet dat het goed is als ik op stap en een vrachtwagen of iets anders voorbij komt :P

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:50

Die van mij komt vers van het land en ik heb hem nou 5 dagen. Ik heb hem gewoon mee gesleept naar buiten nu elke dag 2x en hij loopt al langs graafmachines en dergelijke alleen bussen zijn nog eng. Maar de methode niet tutten maar gaan werkt bij mij altijd goed

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:47

Mijn ruin van acht is ook absoluut als de dood voor verkeer, maar dan ook écht alles. Ik houd hem meestal gewoon rustig als er een auto langs komt door iets te doen wat hij leuk vind en waarvan ik zeker weet dat hij zijn aandacht op mij zal focussen, zo vind hij het leuk om jambette te doen of een kusje te geven als hij weet dat ie er een snoepje voor krijgt. En op die manier let hij op dat moment meer op mij dan op al het verkeer. :) een andere heel bekende tip is om te gaan gapen als je paard gespannen wordt, paarden gapen namelijk zelf altijd als ze volledig ontspannen zijn en er niks aan de hand is, dus als jij dit doet zal jouw paard opvangen dat hij zich helemaal niet druk hoeft te maken.. succes alvast! :) Ik weet dat het erg lastig is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:54

Gitta_ schreef:
Mijn ruin van acht is ook absoluut als de dood voor verkeer, maar dan ook écht alles. Ik houd hem meestal gewoon rustig als er een auto langs komt door iets te doen wat hij leuk vind en waarvan ik zeker weet dat hij zijn aandacht op mij zal focussen, zo vind hij het leuk om jambette te doen of een kusje te geven als hij weet dat ie er een snoepje voor krijgt. En op die manier let hij op dat moment meer op mij dan op al het verkeer. :) een andere heel bekende tip is om te gaan gapen als je paard gespannen wordt, paarden gapen namelijk zelf altijd als ze volledig ontspannen zijn en er niks aan de hand is, dus als jij dit doet zal jouw paard opvangen dat hij zich helemaal niet druk hoeft te maken.. succes alvast! :) Ik weet dat het erg lastig is.

Nadeel daarvan is dat je z'n aandacht afleid van datgene waar ie bang voor is en hij dus nooit zal leren om ermee om te gaan. Ergens zul je dus toch moeten proberen een connectie te maken tussen de dingen die hij leuk vindt en die vertrouwd zijn en datgene wat hem nu nog (onnodig) angst inboezemd.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 18:18

even een update hoe het nu gaat met het verkeer.

ik ga alleen nog de rustige kant op en niet richting de snelweg.
heb afgelopen weekend toen die vrijdag naast hem gelopen met nog een paard er bij.
en maandag ben ik er op geweest en iemand er naast is gaan lopen hebben we een klein stukje gedaan.
en vandaag hebben we samen alleen tijdens het uitstappen gedaan er kwam wel een kleine vrachtwagen aan dat ik er wel ff ben van afgestapt.
en zondag ga ik met nog een paard buitenrit maken.

dus tot nu toe gaat het goed:)
we moeten alleen nog leren dat hij op mij ook moet opletten en niet alleen op de omgeving.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:32

Op tocht gaan met ervaren paarden :j. En alles gewoon doen

MaJaBl98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:35

Zoals hierboven met een ervaren paard op trekt tocht. De paarden staan hier op een boerderij dus ze zijn alles gewend. Of een week of iets langer bij een boer stallen.