Is dit een gevolg van hengstig zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Is dit een gevolg van hengstig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 21:19

Hallo
Sinds zaterdag heb ik een probleem met mijn merrie;
Vrijdag in de les ging het allemaal mog goed, maar zaterdag had ik wedstrijd en sindsdien gaat het helemaal niet goed meer.
Ze is ontzettend omrustig in de aanleining, ze gooit haar hoofd constant de lucht in en dit gebeurt dus van de ene op de andere dag dat ze dit doet
Ook houdt ze zich heel erg terug
Ze heeft laatst haar wolftanden getrokken gekregen en na dit heeft ze daar nooit meer last van gehad, dus aan haar tanden kan het niet liggen
Daarom vraag ik mij af of het misschien kan zijn omdat ze hengstig is?
Ik heb dit paard nu bijna een half jaar en aangezien ze eerder problemen had met de wolftanden weet ik niet hoe ik aan haar merk of ze hengstig is
Verder toont ze alleen vervelend gedrag onder het rijden, ze heeft dus geen last van veel plassen...

Wie kan mij helpen?

unihorses

Re: Is dit een gevolg van hengstig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:23

kan zijn dat omdat ze hengstig is haar flanken enzo gevoelig zijn. die van mij wordt altijd gevoelig tot aan het zadel.
ik zou vooral opletten je benen niet te ver naar achter doen. die van jou is nu ook al hengstig? met -2 buiten :P
ik heb een lotgenootje :D alleen die van mij is 3-4 weken op een rij hengstig in de winter ( ook met -20 ) en in voorjaar/zomer constand of na 10 weken 1 week rust :(:)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:44

Sommige merries plakken aan je been als ze hengstig zijn. Mijn merrie wordt er ontzettend sloom van en is bijna niet voorwaarts te krijgen. Als jouw merrie niet voorwaarts is dan klopt je aanleuning meestal ook niet, waardoor het hoofdschudden ontstaat als je teveel inwerkt met je hand zonder dat ze goed aan je been is. Dus het een kan door het ander komen. Qua voer is Marstall Optimal nog een tip. Mijn pismerrie is nu pismerrie-af dankzij dit voer.
Hoe lang is het geleden dat de tanden getrokken zijn?

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:46

Kan idd wel zijn omdat ze hengstig is :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:13

Klink eerder als een rug/bekkenprobleem. Je kunt vaak zelf al zien of er in de wervelkolom iets scheef staat, en als je erachter loopt of links en rechts naast het SI gewricht even hoog omhoog gaan. Ik zou haar ook ff door de fysio laten nakijken.

paulinebes

Re: Is dit een gevolg van hengstig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:36

mijn merrie gedraagt zich 1 of 2 dagen als een "hengst" (snuiven, groot maken, rennerig en sterk met rijden, door je heen lopen als je niet op let, snel schrikken, etc..), daarna wordt ze een paar dagen sloom maar wel met "wisselende stemmingen". Op zich is die dagen wel te rijden, maar het vraagt wat meer van me (en van haar..). Daarna is ze weer mijn brave, lieve tinkermeisje... Door die hengstigheid herken je je paard soms niet terug..Maar goed dan zou het met een paar dagen weer over moeten zijn..