karakterverandering, jaloers??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

karakterverandering, jaloers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 19:09

hoi,
mijn paardje heeft vanwege een peesblesure een 2 maand niet kunnen rijden en nu langzaam aan mag ze weer wat doen. als ze aan het werk is gaat het wel goed, maar als ik de andere pony pak wordt ze enorm jaloers. ze springt dan uit de wei, de bak in en gaat aandacht vragen.

nu doet ze steeds vaker vreemde dingen, ze trapt de andere pony weg en zijkt de boel onder. ( dat komt door hengstigheid... kan er niks meer tegen doen ze heeft gehad : bronscure, regumate, nog eens broscure, knikker ( eruit gewerkt ) nog eens bronscure, en nu een knikker en dichtgenaaid )

komt dit omdat ze minder aan het werk moet?
en hoe krijg ik haar minder jaloers? nu geef ik haar hooi met wortelen erdoor en ga ik met de andere pony bezig, maar na een kwartier laat ze haar hooi en wortelen gewoon liggen en gaat ze klieren.

hoe verander ik dit? ze is nu niet zoals ze normaal is, absoluut niet.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:20

Hoe is ze normaal dan?
Stonden de 2 pony's voor de blessure ook bij elkaar?
Is de andere pony een ruin of een merrie?
En hoe kan ze nou uit de wei springen? Staat er geen hek omheen?
Heb je al geprobeerd om haar eens niets te geven als ze uit de wei springt?

Misschien nog een tip: Ik heb hier een pismerrie (=extreem hengstige merrie, elke 3 weken 1 week hengstig, hele boel nat) die ik na een tip van een Bokker op Marstall Optimal heb gezet. Ze is hierdoor compleet veranderd, zie nu bijna niet meer dat ze hengstig wordt en piesen doet ze bijna niet meer. Misschien het proberen waard? Ik zag na 2 weken al verschil en het duurde nu 4 weken voor ze hengstig werd en na 3 dagen was het al weer over. Het lijkt duur voer, maar je geeft maar iets van 500 gram per dag, dus je doet er lang mee. Voor mij was het het waard, werd helemaal gek van dat extreme hengstige gedoe elke keer.

xSlvna

Re: karakterverandering, jaloers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:22

Citaat:

Zonder hek hoeft die ook niet eruit te springen :)
Heb zelf ook goede dingen gehoord over Marstall Optimal bij hengstige merries, vooral proberen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:35

Agnes75 schreef:
Hoe is ze normaal dan?
Stonden de 2 pony's voor de blessure ook bij elkaar?
Is de andere pony een ruin of een merrie?
Heb je al geprobeerd om haar eens niets te geven als ze uit de wei springt?

Misschien nog een tip: Ik heb hier een pismerrie (=extreem hengstige merrie, elke 3 weken 1 week hengstig, hele boel nat) die ik na een tip van een Bokker op Marstall Optimal heb gezet. Ze is hierdoor compleet veranderd, zie nu bijna niet meer dat ze hengstig wordt en piesen doet ze bijna niet meer. Misschien het proberen waard? Ik zag na 2 weken al verschil en het duurde nu 4 weken voor ze hengstig werd en na 3 dagen was het al weer over. Het lijkt duur voer, maar je geeft maar iets van 500 gram per dag, dus je doet er lang mee. Voor mij was het het waard, werd helemaal gek van dat extreme hengstige gedoe elke keer.

normaal is ze wel wat vervelend, maar niet zo extreem.
de andere pony is een ruin, waar ze nu al 4 jaar mee samen staat. het is wel het eerste jaar zonder shetlander die ze altijd als haar veulen zag
ze springt over de draden, alle buitenste omheiningen zijn al 1,30 of hoger, maar ze vind het gewoon leuk ofzo....

ik heb haar wel genegeerd, ik heb haar aandacht gegeven, heb haar gestrafd ( dit was al de 6e x op een rij ofzo.... ) maar niks lijkt te werken en het hooi maar tijdelijk.

hoe duur het voer is maakt niet uit, de regumate koste ook verschrikkelijk veel.
omdat ze 5 weken op een rij hengstig was is ze met hormonen uit de hengstigheid gespoten, koste 70 euro. dichtnaaien ging natuurlijk niet hoe het moet en weeer een dikke rekening

ga er wel over informeren.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:54

Werkt het als je haar vastzet in het weiland als je met je andere pony aan de slag gaat? Of rukt ze zich dan los?
Als ze de shet als haar veulen zag en die is nu weg, kan het dan niet zijn dat haar hormonen van slag zijn? Ze is immers nu weer "beschikbaar" nu het "veulen" weg is...(misschien ver gezocht maar dit dacht ik ineens)...

En de Optimal werkt bij mijn merrie heel goed. Zij is een ex-fokmerrie van 19 jaar waarbij ik ook knikkers, Regumate etc. overwogen heb (maar nooit gedaan heb vanwege de kosten). Sinds ze de Optimal krijgt duurt de hengstigheid veel korter (ik zag het zelfs bijna niet :+ ). Na 2 weken Optimal voeren zat ik hier gewoon te wachten tot ze hengstig werd :') . Ze was 1 week te laat en ik heb haar 2 dagen hengstig gezien, meer niet. Maakte me al bijna zorgen dat de hengstigheid helemaal verdwenen was _O- , maar dat was niet zo...Zou het echt een keer proberen! ik kwam er op na een tip van bokker @mirim, zij verkoopt het ook en heeft ook een klant gehad waarbij de merrie er van opknapte.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 22:06

Agnes75 schreef:
Werkt het als je haar vastzet in het weiland als je met je andere pony aan de slag gaat? Of rukt ze zich dan los?
Als ze de shet als haar veulen zag en die is nu weg, kan het dan niet zijn dat haar hormonen van slag zijn? Ze is immers nu weer "beschikbaar" nu het "veulen" weg is...(misschien ver gezocht maar dit dacht ik ineens)...

En de Optimal werkt bij mijn merrie heel goed. Zij is een ex-fokmerrie van 19 jaar waarbij ik ook knikkers, Regumate etc. overwogen heb (maar nooit gedaan heb vanwege de kosten). Sinds ze de Optimal krijgt duurt de hengstigheid veel korter (ik zag het zelfs bijna niet :+ ). Na 2 weken Optimal voeren zat ik hier gewoon te wachten tot ze hengstig werd :') . Ze was 1 week te laat en ik heb haar 2 dagen hengstig gezien, meer niet. Maakte me al bijna zorgen dat de hengstigheid helemaal verdwenen was _O- , maar dat was niet zo...Zou het echt een keer proberen! ik kwam er op na een tip van bokker @mirim, zij verkoopt het ook en heeft ook een klant gehad waarbij de merrie er van opknapte.

ze was vandaag weer op en top hengstig, ze was nog geen week niet hengstig :(

ze is in staat alle knopen los te krijgen, met lussen los trekken en dan oren door de lus en als dat niet lukt trekt ze haar halster kapot ;(