hengstentanden bij merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

hengstentanden bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:59

Hoi:
Mijn merrie heeft last van doorkomende hengstentanden.. heeft iemand hier ervaring mee?
De merrie is wel dominant in de wei... en heerlijk aan het puberen.. maar wie heeft nog meer een merrie met
hengstentanden en wat heb je gedaan? laten trekken of laten zitten?
de tandarts komt al in maart...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:25

delvira

Re: hengstentanden bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 12:47

thanks, die had ik nog niet gezien..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:32

verzorgpaard (merrie)van me heeft ook hengstentanden.
is niks mis mee, wel is het zo dat ze wat scherp kunnen worden waardoor het verstandig is om ze wel door de tandarts na te laten kijken en die kan ze dan eventueel wat rond vijlen zodat het paard er geen last van heeft :j

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:37

Hengstentanden hebben niets met dominantie te maken! Mijn merrie had hele grote, ik heb ze preventief moeten laten trekken omdat ze in de weg zouden komen van een bit.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:43

Mijn merrie heeft er ook,
toen ik het ontdekt had was ik wat raad aan de dierenarst gaan vragen en die zei dat trekken niet gedaan wordt, ook omdat het bit normaal hoger zit dan deze tandjes.

Wat hij wel verwijderd had zijn de wolfskiezen, deze zitten wel in de weg voor het bit.

Verder denk ik niet dat dat met dominantie te maken heeft, mijn merrie is alles behalve dominant

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:46

Ik heb ook een paar merries met hengsten tanden.
Dominantie geloof ik niet in. Ja, de leider hier heeft ze, maar ook het meest onderdanige doetje.

Hengsten tanden kunnen gewoon blijven zitten. Wolfskiesjes is een ander verhaal, die laat ik er altijd uit halen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:48

Nou... bij mijn merrie waren het geen tandJES, ze kunnen echt heel groot zijn hoor :D en dan krijg je in een klein mondje echt problemen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:24

dianaw33 schreef:
Hengstentanden hebben niets met dominantie te maken! Mijn merrie had hele grote, ik heb ze preventief moeten laten trekken omdat ze in de weg zouden komen van een bit.

Hengstentanden laten trekken????? Weet je zeker dat het geen wolfskiezen waren?
Hengstentanden kun je namelijk helemaal niet trekken; die zitten zo vast in de kaak dat je ze er zelfs bij de losse schedel bijna niet uit krijgt!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:52

mijn paardentandarts vertelde dat hengstentanden bij merries wel in verband staat met dominant gedrag en dat ze ook verminderd vruchtbaar kunnen zijn.....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:58

Mijn merries met hengstentanden zijn altijd in 1x dragend geworden (niet een keer, maar 2 merries al 3x)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:59

Dennis schreef:
Mijn merries met hengstentanden zijn altijd in 1x dragend geworden (niet een keer, maar 2 merries al 3x)

gelukkig dat schept weer wat vertrouwen in de toekomst.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:02

Ik heb ook een merrie met 1 hengstentandje. Tandje zit er al 20 jaar en veroorzaakt verder geen problemen.

Mijn merrie is 2 keer drachtig geweest, overigens is zij toevallig wel erg dominant.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:04

Hier ook dame met flinke hengtetanden, geen problemen mee, klein mondje (wel breed), maar past ook prima S&T in.
Zo laag hangt een bit niet.
Alleen manege les kinderstjes vergaten wel eens dat er ahum, in dat stuk zonder tanden en kiezen toch nog wel wat kon zitten en staken hun vingertje er wel eens precies tussen :+ .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:25

Sjolvir schreef:
Hier ook dame met flinke hengtetanden, geen problemen mee, klein mondje (wel breed), maar past ook prima S&T in.
Zo laag hangt een bit niet.
Alleen manege les kinderstjes vergaten wel eens dat er ahum, in dat stuk zonder tanden en kiezen toch nog wel wat kon zitten en staken hun vingertje er wel eens precies tussen :+ .

They learned it the hard way.........

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 23:40

au....

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:44

Inderdaad.. hengstentanden worden nooit getrokken alleen bijgeknipt/gevijlt..
Wolfskiesjes kun je inderdaad het beste gewoon eruit halen..
Op mijn vorige werk deden ze dat standaard..

Mijn eigen paard had ik al jaren bije en tandarts.. tot die op een gegeven keer niet meer kon komen en toen heb ik hem naar de tandarts van mijn werk gedaan (omdat mijn tandarts niet kon zeggen waarneer hij wel tijd zou hebben..) kwamen we erachter dat mijn paard nog gewoon wolfskiesjes had... (hij was toen al 7!!)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 23:49

maar hadden ze dan eerst gezegd dat ie hengstentanden had?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:53

Nee hoor (dat verschil weet ik wel haha dat hoeven ze me niet te vertellen! ) maar ik was er nooit bij (mijn amazone was er altijd bij). En dus kon ik zelf niet voelen in de mond of meekijken..
Mijn vorige tandarts heeft echter nooit gezegd (of gezien, slechte zaak) dat mijn paard wolfskiesje had!

Ik wou alleen zeggen dat wolfskiezen dus losstaan van hengstentanden..
Hengstentanden zie je niet echt over het hoofd terwijl wolfskiesjes al een heel ander verhaal is (ze kunnen namelijk ook verborgen onder het tandvlees zitten en daar alsnog voor irritatie zorgen.. )

Mijn paard heeft trouwens geen hengstentanden ;)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 23:54

ok dan begrijp ik het, die van mij moet in maart weer naar de tandarts, maar voor mijn gevoel is het ook wel weer nodig..

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:56

delvira schreef:
ok dan begrijp ik het, die van mij moet in maart weer naar de tandarts, maar voor mijn gevoel is het ook wel weer nodig..

Tja weet niet of je er bij bent.. misschien even vragen of je met je hand mag voelen.. altijd heel intressant om te weten hoe het gebit van je paard voelt (bijv hoe scherp de haken aan de kiezen zijn of hoe een dop op een kies voelt.. )
Hoe oud is je paard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:57

Ach, wolfskiesjes zitten niet altijd vreselijk in de weg, hoor. Bij mijn oude merrie is vorig jaar nog een wolfskiesje verwijderd, ze was toen dus 25 en ik rij haar al 20 jaar met bit ;)
Als het niet in de weg zit of problemen geeft, lekker met rust laten. Geeft het wel problemen, is het vroeg genoeg om je druk te maken.

Bij merries zie je niet vaak hengstentanden, maar het komt wel regelmatig voor dat ze net onder het tandvlees heel klein toch aanwezig zijn. Dan moet je dus opletten dat je het bit daar niet overheen hebt liggen, want het is dan erg gevoelig.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 23:58

ben er altijd bij, mijn paard is best eenkennig zeg maar.
Dana is vier jaar en wordt in juni 5.. maar ik kan idd wel vragen om het ook eens te voelen, overigs legt de tandarts van mijn paard altijd wel goed uit wat hij doet..

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 23:58

@ waratje die van Dana zijn idd wel klein...

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:00

Waratje schreef:
Ach, wolfskiesjes zitten niet altijd vreselijk in de weg, hoor. Bij mijn oude merrie is vorig jaar nog een wolfskiesje verwijderd, ze was toen dus 25 en ik rij haar al 20 jaar met bit ;)
Als het niet in de weg zit of problemen geeft, lekker met rust laten. Geeft het wel problemen, is het vroeg genoeg om je druk te maken.

Bij merries zie je niet vaak hengstentanden, maar het komt wel regelmatig voor dat ze net onder het tandvlees heel klein toch aanwezig zijn. Dan moet je dus opletten dat je het bit daar niet overheen hebt liggen, want het is dan erg gevoelig.

Dat is zeker waar hoor.. dat wolfskiesje niet in de weg hoeven te zitten.. maarjah aangezien het hier werk is.. word het op voorbaat al verwijderd zodra ze er zitten.. Net als bij mensen met verstandskiezen.. Als je ze eruit haalt ben je er maar vanaf..

Wat ik me alleen afvraag is hoe je je laatste zin bedoeld.. Ik heb naar mijn idee nog nooit een paardenmond gezien waarbij het bit over de hengstentanden ligt.. dan hangt je bit VEEULS te laag naar mijn idee ?"