Tips Nodig !!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LBsabrina

Tips Nodig !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 15:54

Hoi allemaal. Vanmiddag gingen ik en de verzorgster van mijn pony's wandelen over de stoep. Ze zijn verkeersmak en is altijd goed gegaan. Onderweg waren ze al erg druk en toen er een vrachtwagen aan kwam hadden we besloten om terug te gaan want daar schrikken ze nog wel eens van. Toen we op het erf waren aan de weg kant begon little de oudste ( 5 jaar ) te steigeren en te rennen. Bindy de jongste ( bijna 4 jaar ) begon ook druk te worden. We gaven ze tikken met de zweep maar dat hielp niet. Toen besloten we terug te rennen naar de stal voor dat ze de weg op gingen. Bij de stal hebben we ze flink de les geleerd! We zijn het meer als zat dat dominante gedrag. Wat te doen? Graag tips. Gr sabrina en selena ;(

secricible

Re: Tips Nodig !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:57

Is dit serieus? Jullie hebben ze de les geleerd?
Begin eens met wat lessen grondwerk.
Ik ben even met stomheid geslagen...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:57

Schijnbaar missen jullie een hoop ervaring en hebben jullie nu dan ook verkeerd gehandeld. :( Een paard slaan omdat ze druk worden? Dan worden ze nog drukker / angstiger en opgefokter van, nooit meer doen dus. Terug naar stal RENNEN? met een druk paard? Ook niet doen. :n En dan tikken met de zweep geven op het moment dat ze terug op stal zijn? Dat snapt een paard toch niet je moet consequent zijn en direct handelen. In deze situatie had je niet eens hoeven straffen...

Ik zou er niet meer mee naar buiten gaan als ik jullie was tot je iemand gevonden heeft die wel de juiste ervaring heeft zodat je hierbij geholpen kan worden.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:58

Je paard vind iets eng en dan ga je ze meppen met de zweep? Nee inderdaad daar houden ze wel van op :n
Voortaan rustig blijven en ze rustig houden ipv ze helemaal gek te maken. En toen je bij stal was heb je ze toen weer lopen slaan? zoals ik het nu lees begrijp ik dat. Dat is dan veelste laat. Als een paard je in de maling neemt op dat moment laten zien wie de baas is, niet met meppen maar met goeie stem verheving en noem maar op. Achteraf heeft het geen zin meer en maak je ze alleen maar bang.
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 19-02-13 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:59

Is dit serieus? :oo
Lekker je paard meppen als ie schrikt...

In het vervolg: denk even na voor je je paard een mep geeft, en of het wel echt dominantie is. Want wat jij beschrijft is OVERduidelijk angst, en totaal geen dominantie :n

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:00

LBsabrina schreef:
?

de posts boven je (en onder je ook, trouwens) lijken me helder genoeg, wat bedoel je met ?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:02

De vakantie is in sommige delen van het land ook weer begonnen? :')

Mocht het serieus zijn: Neem lessen grondwerk, verdiep je daarin voordat je de pony's verder verpest. En ga niet de weg op voordat je ze in de wei/bak of waar dan ook onder controle hebt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:03

Ik sta een beetje met een mond vol tanden hier.. Hebben jullie echt zo gehandeld? :n

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:05

En jij bent 18 :oo ik dacht dit is een meisje van 12 die het niet weet, maar 18? Een paard wat bang is ga je toch niet met een zweep slaan?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:07

Terug rennen, worden ze nog heter van. Slaan met een zweep heeft geen zin.
Krijgen ze voldoende beweging, waarom zijn ze bang voor een vrachtwagen.
Ga eerst eens terug naar de basis en leer je pony kennen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:08

Een paard is nooit, nóóit bang om jou te pesten of om 'dominant' te doen. Hij is bang omdat hij iets eng vindt, zo simpel is het. Angst afstraffen is dan ook een slecht plan. Stel je voor dat jij doodsbang bent voor spinnen en iemand gaat jou met een zweep slaan omdat je er niet naartoe durft - gaat dat helpen? Word je daar minder bang van?

Vast niet. ;)

Daarnaast is achteraf 'de les leren' nogal onzinnig, een paard begrijpt dat niet. Straffen werkt alleen als het het direct doet, niet minuten later. Je zegt dat jullie 'dat dominante gedrag' zat zijn, wat gebeurt er dan nog meer? In welke opzichten gedragen ze zich nog meer dominant, en hoe lossen jullie dat op?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:09

als dat mijn pony's waren geweest hoefde je noooit meer terug te komen !

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:10

Ben je serieus 18 :? :oo ze zouden jou ook even de les moeten lezen als jij ergens van schrikt _-:(

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:11

als eerste ben ik het met iedereen hier boven eens ! een paard wordt niet bepaald rustiger van tikken. en eenmaal op stal, weten de ponys echt niet meer waarom ze nou precies gestraft worden. maar zowieso had je ze niet moeten straffen. kalmeren had mischien wel genoeg geweest.....

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:13

Als je 18 bent kan je beter eerst wat zelfstandigheid tonen..

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:14

Mij lijkt het niet dominant, eerder dat ze het zat zijn geslagen te worden op de verkeerde momenten! Ik heb die van mij ook wel eens een klap willen geven, maar heb dat nooit gedaan omdat ik wist dat het daarvoor al te laat was. En als er een vrachtwagen komt: Niet weggaan! Straks draaien ze zelf om, zonder jullie ;) Zo leer je juist verkeerd gedrag aan! Jij bent de leider, en als de pony's jullie niet als leider opnemen, zal ik nog even naar je lichaams taal kijken, en probeer niet geiriteerd te raken, zo krijg je juist deze situatie's. Verdiep je anders eens in het vlucht gedrag van paarden, en probeer zo te handelen zoals de leider van een kudde, zo voorkom je veel problemen ;)
En als ze op stal zijn ZEKER niet gaan lopen meppen. De paarden hebben geen idee waar het over gaat en denken dat je ze gewoon lekker aan het slaan bent.
Zoals ik het lees vind ik dat jullie weinig tot niets over het leiderschap weten, of weten wat te doen in een schriksituatie, niet aanvallend bedoeld hoor ;) Verdiep je gewoon wat meer in gedrag van een paard, hoop dat jullie het inzien dat het niet de goede manier is! Veel succes nog

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:20

Als er nou niet op gereageerd wordt, dan wordt het ook geen reltopic :)

Niet zo moeilijk hoor

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:21

Ik denk dat TS zich aan het vervelen is en even wil kijken wie dit verhaal serieus gaat nemen.

Dit is te gek voor woorden en zou -als het echt waar is - onder dierenmishandeling vallen .

Dus ik zou TS aanraden om iets anders te gaan doen om de tijd mee te doden.

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:25

LBsabrina schreef:
Hoi allemaal. Vanmiddag gingen ik en de verzorgster van mijn pony's wandelen over de stoep. Ze zijn verkeersmak en is altijd goed gegaan. Onderweg waren ze al erg druk en toen er een vrachtwagen aan kwam hadden we besloten om terug te gaan want daar schrikken ze nog wel eens van. Toen we op het erf waren aan de weg kant begon little de oudste ( 5 jaar ) te steigeren en te rennen. Bindy de jongste ( bijna 4 jaar ) begon ook druk te worden. We gaven ze tikken met de zweep maar dat hielp niet. Toen besloten we terug te rennen naar de stal voor dat ze de weg op gingen. Bij de stal hebben we ze flink de les geleerd! We zijn het meer als zat dat dominante gedrag. Wat te doen? Graag tips. Gr sabrina en selena ;(

Met de zweep gaan slaan doe normaal joh !
Aan het halster een trekje geven maar met de zweep ? Als ze na die ruk niet luisteren geef je ze een klap en hou ze goed aan de hand en ga rond etenstijd de weg op en leer ze rustig op de weg te lopen en af en toe als ze druk worden terug te trekken.

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:28

Ja heel veel mensen doen het !

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:31

Didoe schreef:

heel veel mensen vloeken, zegt nog niet dat het gelijk goed is ;)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:31

Didoe schreef:

Het is niet omdat heel veel mensen het doen, dat het de juiste manier is..

De enige reden in mijn ogen om je paard een mep te verkopen is wanneer hij bijt of bewust naar je slaat. Dat wordt in de kudde immers ook niet getolereerd door de leider.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:32

Viva Holiday :) Misschien kun je beter je tijd gebruiken om een boek te lezen over hoe het paard inelkaar steekt.. en dan als het nog niet lukt terug komen met een echte brandende vraag! Je snapt dat er reacties komen op: We hebben ze een lesje geleerd! pffieuw!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:33

Neem volgende keer iemand mee die er wel verstand van heeft en jullie kan helpen, iemand met jarenlange ervaring....

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:36

Een paard is inderdaad niet bang uit dominatie maar omdat hij bang is. Terugrennen is de verkeerde aanpak omdat je dan laat zien dat iets dan ook eng is. Een paard begrijpt na een bepaalde tijd niet meer wat hij fout heeft gedaan. Helemaal nu, want hij heeft toch netjes meegerent?

Sowieso hoor je niet met een paard op de stoep. In de berm is de enige plek waar je mag zijn, maar de politie knijpt zijn ogen dicht als je op het fietspad loopt wanneer het erg druk is.