Nu heb ik gelezen dat paarden het meest gemotiveerd raken oefeningen te doen door voedsel als beloning te krijgen.
Maar mijn pony is iets té gemotiveerd, als ik haar eenmaal iets heb gegeven is ze helemaal afgeleid en kan zich alleen nog maar concentreren op mijn handen/zakken, en ze hapt soms ook bijna mijn vingers eraf of walst over me heen. Nu heb ik wel wat dingetjes geprobeerd, zoals even een duidelijke tik op de neus geven wanneer ze dit gedrag vertoont. Maar helpt niets, ze blijft doordrammen. Ook heb ik geprobeerd (ergens gelezen) om andere voorwerpen in haar mond te stoppen zodat ze minder snel denkt dat ze altijd voedsel krijgt, maar ook dit helpt vrij weinig. Is er een andere manier om haar dit af te leren of is het ook oké om gewoon je stem of een halsklopje als beloning te gebruiken? Of zal ze dan minder gemotiveerd zijn voor een oefening?
Daarnaast heb ik nog wat probleempjes met het gebruik van de zweep. Zoals gezegd wordt de zweep bij vrijheidsdressuur gebruikt als verlenging van je arm en extra hulpmiddel bij oefeningen, niet om af te straffen. Maar zodra ik de zweep iets te veel beweeg denkt ze dat ze sneller moet lopen/ of weg moet rennen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Opzich is ze er niet bang voor, wanneer de zweep zich ergens op haar lichaam bevindt vind ze dit niet erg. Maar als ik een zwaaiende beweging maak vliegt ze er al gauw vandoor. Wat valt hier aan te doen? Of moet ik zelf iets anders doen?
Hopelijk heeft iemand advies voor me
Zou fijn zijn