Wat is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:33

Hoi allemaal,

Ik heb hier een interessant filmpje gevonden. Ik weet niet wat voor een techniek dit is en vroeg me dus af of iemand mij kan uitleggen wat deze man precies aan het doen is.
Ik post dit filmpje niet om een negatieve reactie uit te lokken of dergelijke. Ik wil gewoon bijleren, want ik heb dit nog niet gezien. Ik ben ook nog vrij nieuw in de paardenwereld.

alvast bedankt !

sallandval

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:36

Wat er niet op het filmpje staat is dat de pony gesedeerd wordt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:37

Ik heb nog andere gelijkaardige filmpjes gevonden waarin hij het met verschillende paarden doet in verschillende omgevingen. Ik begrijp niet goed wat hij eigenlijk aan het doen is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:41

Als ik me niet vergis is dat die kerel wat zenuwen 'temt'. Hij laat het paard zo relaxen door bepaald zenuwpunten te klemmen en ontspannen. :j

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:42

Het heet "the tap". Het werkt vergelijkbaar als een praam, wat KimD zegt.
En nee, sallandval, hij is niet gesedeerd.
Zoek op Youtube maar eens filmpjes van Endospink. Hij gebruikt het erg veel om paarden te trainen.
Zelf vind ik het geen goede manier om paarden in te rijden, maar wel om paarden rustiger te krijgen en om meer vertrouwen te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Cannac op 18-02-13 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:44

Ja, zou best kunnen want hij laat ze allemaal op dezelfde manier 'in slaap vallen'. Ik vond het al zo raar dat deze paarden in dezelfde positie bleven met hun nek ondanks dat hij zit te duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:46

Is dat niet Hybrid Horsmanship?
Ik weet dat ze daarbij ook paarden laten liggen/kalmeren door een bepaalde houding te laten aannemen. Zijn ook wel diverse discussies en filmpjes over te vinden..

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:49

Ik wist helemaal niet wat dit was :p dus nu ik de naam ken kan ik even wat opzoeken, had geen flauw idee van wat dit was. Ik zag gewoon horsmanship staan in de titel.

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:52

[***] schreef:
Is dat niet Hybrid Horsmanship?
Ik weet dat ze daarbij ook paarden laten liggen/kalmeren door een bepaalde houding te laten aannemen. Zijn ook wel diverse discussies en filmpjes over te vinden..

Klopt. In het bovenstaande filmpje noemen ze het weer anders.
ALs het beestje maar een aam heeft....

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:55

Vinden jullie het erg als ik het bij de gewone normale manieren houd :=

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:57

Ja het ziet er vrij eng uit.. heb er geen verstand van :=

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:57

justin4ever schreef:
Vinden jullie het erg als ik het bij de gewone normale manieren houd :=

Vroeger was het normaal om gewoon maar op te stappen en te blijven zitten tot het paard niet meer bokte. Nu zijn er veiligere en, voor het paard, rustgevendere manieren. Parelli (of hoe je het ook wilt noemen) was vroeger ook niet "normaal".

Dit ziet er misschien wild uit, maar dit is dan ook een reactie van een onervaren paard. Een rustig of ervaren paard springt niet zo als dit veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:59

Ik zit me af te vragen of die dat ook bij die van mij zou kunnen O:)
Verdoving van de veearts werkt niet om te voorkomen dat hij de hoefsmid het ziekenhuis in trapt.. misschien dit wel .. Zou die man een goede verzekering hebben? :Y)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:59

Magiccc schreef:
Ja het ziet er vrij eng uit.. heb er geen verstand van :=

Ik moet eerlijk toegeven, ik vond het er ook vrij bizar uit zien toen ik het zag :o

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:00

[***] schreef:
Ik zit me af te vragen of die dat ook bij die van mij zou kunnen O:)
Verdoving van de veearts werkt niet om te voorkomen dat hij de hoefsmid het ziekenhuis in trapt.. misschien dit wel .. Zou die man een goede verzekering hebben? :Y)

Hoe doe je het normaal bij de hoefsmid? Lukt het met een praam wel? Want dan werkt dit waarschijnlijk ook.
Echter moet je hier niet zomaar aan beginnen als je er geen ervaring mee hebt natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Cannac op 18-02-13 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:00

Ik doe eigenlijk beide manieren niet, ik doe alles altijd op het tempo van het paard en afgelopen 2 jaar heb ik er 10 onder het zadel gebracht en op een paar bokjes na ben ik van 1 pony maar afgevallen.
De rest ging in alle rust en tempo in 1x goed.
Natuurlijk zijn er altijd wat dingetjes waar je tegenaan loopt maar zoals jij het omschrijft gaat het zeker niet :=

Oke ik dwaal af, ik hou het op mijn manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:06

@ Cannac : Eerlijk? Niet ... Zit een heel verhaal aan vast hoor, wil ik via pb wel uitleggen als je dat graag wil (om het niet offtopic te maken). Hier staat trouwens ook wel wat info (maar niet volledig) [OPG] Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu? Ondertussen is hij 1x bekapt geweest, in een hoefstal, onder verdoving. Heb een paard nog nooit zo zien vechten... hoefstal kapot, pony kapot (letterlijk en figuurlijk, onder de wonden en vertrouwen onder 0), maar hey.. wel bekapt.. Alleen niet voor herhaling vatbaar ;)

Nu ben ik zelf bezig met hem, vertrouwen geven enzo en ook de hoeven daarbij betrekken. Het gaat wel, maar heel langzaam, en nog lang niet ver genoeg om hem over te laten aan een hoefsmid (heeft ook nog eens angst voor vreemde mensen, en vooral mannen). Dus ja, als het op deze manier zou kunnen en echt in alle rust, dat hij er eigenlijk niks van meekrijgt... Ik vraag het me af eigenlijk..