welke kleding in het najaar en de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

welke kleding in het najaar en de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 13:09

Hallo bokkers!!

Ik ga binnenkort verhuizen naar een stal met alleen een buitenbak. Ik was heel erg verwend met 2 binnenbakken, dus ik heb geen echt dikke rijbroeken. Laatst met buitenrijden had ik het eigenlijk wel behoorlijk koud in mijn dunne rijbroek.
Mijn vraag is wat jullie voor rijbroek aan hebben in het najaar en de winter. Ik zit erover te denken om een softshell rijbroek te kopen, maar vraag me tegelijkertijd af hoe vaak ik die zal dragen... Hoe zit dat bij jullie?
Ik heb wel een goede, dikke 4 seizoenenjas, maar weer geen goede rijlaarzen. Die van mij zijn van Rider Pro met veters en een rits. Deze zijn dus absoluut niet wind- en waterdicht. Welke rijlaarzen zijn wel fijn in de winter? Ik zie mezelf namelijk niet rijden met thermoboots...
Ik hoop dat jullie me kunne helpen!!

(misschien wel fijn om te weten dat ik vlak bij zee woon en er dus altijd wind is hier ;))

Annem84

Re: welke kleding in het najaar en de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:17

Ik heb gewone rijbroeken, maar bij kou heb ik daar vaak een thermopanty of legging onderaan. Die heb je al voor een paar euro bij de action.
Bij regen of koude wind heb ik nog rainleggs op stal liggen die werken ook heel fijn. heb je in ieder geval droge bovenbenen.

En wat laarzen betreft heb ik mountain horse stella polaris. Ik heb nog nooit zo'n warme thermolaarzen gehad waar je ook prima mee kunt rijden! Alleen veel wandelen is niet fijn in die dingen. Maar goed dat is in mijn leren laarzen ook geen pretje dus daar heb ik stalschoenen voor.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 13:22

Amvbeek schreef:
Ik heb gewone rijbroeken, maar bij kou heb ik daar vaak een thermopanty of legging onderaan. Die heb je al voor een paar euro bij de action.
Bij regen of koude wind heb ik nog rainleggs op stal liggen die werken ook heel fijn. heb je in ieder geval droge bovenbenen.

En wat laarzen betreft heb ik mountain horse stella polaris. Ik heb nog nooit zo'n warme thermolaarzen gehad waar je ook prima mee kunt rijden! Alleen veel wandelen is niet fijn in die dingen. Maar goed dat is in mijn leren laarzen ook geen pretje dus daar heb ik stalschoenen voor.

Met mijn broeken doe ik er vaak ook een legging onder, maarja....ik denk altijd dat binnenrijden toch anders is dan buiten! Koude wind, daar hebben we hier vaak last van en om 3 lagen aan te trekken vind ik ook wel weer wat ;) In de regen ga ik niet rijden....das toch geen doen met dat paard van mij.

Die laarzen zien er heel warm uit! Wandelen in de laarzen die ik nu heb, vind ik niet erg. Ze zitten goed. Zijn die laarzen van jou echt voor rijden bedoeld?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:25

Het enige wat ik nog wel eens aanpas als het echt heel koud is is een termolegging onder m'n rijbroek en m'n ariat winterrijlaarzen aan zodat ik geen bevroren tenen heb. Verder weet ik eigenlijk niet beter omdat ik nog nooit een binnenbak tot mijn beschikking heb gehad. Als je in beweging blijft heb je het toch niet koud.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 13:26

Maar wat voor rijbroek heb je dan? Ik heb echt het idee dat die van mij voor de lente en zomer zijn!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:27

Ik ben geen binnenbak meer gewend moet ik zeggen. Ik heb geen ervaring met softshell broeken dus daar lees ik graag ook meer over.

Ja die laarzen zijn om mee te rijden. Ze zijn ook lekker hoog zoals een dressuurlaars en hebben ook een stugge schacht dus niet van die goedkope afzak dingen. Wel heb ik in het begin even moeten wennen aan de dikte.
Ze zijn namelijk wel een stuk dikker dan mijn leren laarzen. Maar daar heb je na een paar keer geen last meer van.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:27

Ik heb m'n pikeur mondega aan, welke ik in de zomer ook aan trek en deze is niet dik, het is een katoenen rijbroek.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:29

Ik heb als het koud is meestal mijn thermorijbroek (van EJ, maar zal vast ook in andere winkels te koop zijn) aan, of inderdaad een thermolegging of joggingbroek onder m'n gewone rijbroek. Dat laatste is wel een beetje proppen, maar heerlijk warm :D.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:36

Ik draag gewoon een normale rijbroek, tenzij de temperatuur echt tegen of onder het vriespunt ligt, dan draag ik er een legging onder. Doe dan ook twee paar sokken aan, en verder gewoon hele simpele schoenen, die zijn niet echt warm maar ik vind dat het best gaat. Ik heb dan wel een paar dikke lagen aan met truien/vesten als het ècht koud is, maar op dagen als vandaag heb ik gewoon een dun shirt met lange mouwen aan plus een dikke trui en daar overheen dan mijn wind- en waterdichte jas van kingsland, dat is dan wel voldoende.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:41

Ik rij ook in een buitenbak.

Eerst ook met een thermolegging onder mijn rijbroek (goed te doen), maar ik heb sinds kort ook de softshellrijbroek van EJ en vind dat toch echt wel een verademing! Vooral als er wind staat is die toch veel warmer dan de thermolegging/rijbroek combi en het zit ook nog eens lekkerder.
(En EJ heeft nu een kortingsactie, ik zou zeggen: sla je slag, misschien heb je er deze winter misschien niet veel meer aan, maar voor je het weet is het weer herfst :brr: ).

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:51

Ik woon ook dicht aan zee. Ik heb nooit de luxe van een binnenbak gehad (alleen met wedstrijden), maar rijd voornamelijk met gewone rijbroeken en heb het eigenlijk bijna nooit koud. Ik draag er ook nooit een panty of legging onder. Ik heb wel 1 softshell rijbroek, die trek ik eigenlijk alleen aan als het echt flink waait of regent. Daar is het een ideale rijbroek voor!
Het ligt er trouwens wel aan wat je doet als je gaat rijden. Met een intensieve training krijg je het vanzelf wel warm. Met een stapritje is dat uiteraard anders...
Verder draag ik altijd gewone laarzen met rijden, dat vind ik het prettigst. Op stal heb ik soms wel warmere schoenen aan in de winter, maar als ik ga rijden doe ik altijd weer mijn gewone laarzen aan. Ik heb wel eens koude voeten, maar als je eenmaal lekker aan het rijden bent dan krijg je het meestal wel warm. Wat nog wel handig is, dat zijn een paar warme handschoenen in de winter!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 13:56

Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik maak er eigenlijk vooral uit op dat ik toch best wel een watje ben O:)
Wat voor merk rijbroeken hebben jullie?
Ik denk dat ik toch stiekem ga kijken voor een softshellrijbroek.
En wat voor laarzen hebben jullie dan? Ik heb al last van bevroren tenen als ik binnen rij! ;)

Rijden jullie trouwens ook wel eens met een nierdeken?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:12

Ik heb allerlei merken... Kentucky, Eurostar, Easy Rider, EJ huismerk. Eigenlijk allemaal katoenen rijbroeken, die vind ik het prettigst zitten. En ik heb Mountain Horse laarzen, niet van die lompe Mountain Horse laarzen (sorry voor de omschrijving, weet niet hoe ik het beter moet verwoorden), maar een wat eleganter model.
Nierdeken gebruik ik alleen met losstappen of uitstappen, niet met het rijden zelf.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:17

Als laars heb ik de Ariat Bromont tall en dan de gevoerde uitvoering. Rijbroeken heb ik Pikeur en Harry's Horse. Daarnaast als het echt heel koud is rijdt ik m'n paard met een nierdeken omdat hij deels geschoren is.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:36

Ik vind mijn handen altijd een ramp ik heb al van die ariat thermo handschoenen maar niets lijkt te helpen. Als het echt koud is heb ik altijd een thermobroek onder mijn rijbroek en ik rij met mijn ariat cogniston laarzen..heerlijk nooit koude voeten in gehad en ik ben echt een koukleum.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 05:09

Ik rijd met een spijkerbroek (western), als het koud is doe ik daar lange chaps overheen. Als het écht koud is houd ik mijn sikbroek (over mijn spijkerbroek) aan. Met extreem weer doe ik dan ook nog een oude paardrijbroek onder de spijkerbroek.
Mijn tip zou dus lange chaps zijn. :)

Met echte kou heb ik twee paar sokken/skisokken aan. :)

Er af en toe naast je paard lopen scheelt ook een hoop om warm te blijven. Met flinke buitenritten zorg ik dat ik niet te veel stap; dat regelmatig afwissel met draf en evt. galop, dan word je niet te koud.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 06:02

Ik ben alleen maar buiten gewend.. Heb alleen met extreme kou (Zoals laatst met de sneeuw en oosten wind)onder mijn gewone rijbroeken een legging. Wel plastic zakjes om me voet voor koude tenen. Verder loop ik de gehele winter in 2 vesten en dan heb ik het warm genoeg! En met een buitenrit zorg ik ervoor dat ik niet alleen maar stap, maar ook stukjes draaf. Voor mijn handen heb ik simpele zweetdoorlatende handschoenen (Nooit koude handen). Een tip als je wel koude vingers krijgt is doen alsof je een koe melkt (Helpt op de fiets ook goed =D).

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:25

ik heb een softshell rijbroek van HKM, heerlijk ding en ik denk dat ik er een tweede bij ga kopen.
als het echt koud is kan er altijd nog een thermolegging onder, alleen als het vriest kan ik toch niet rijden (bak bevroren) dus dan hoef ik me geen zorgen te maken over warme rijbroeken.

Ik heb muckboots als warme rijlaars, maar als het even kan doe ik mijn gewone laarzen aan, zitten toch beter tijdens het rijden. Je hebt ook van Horka leren rijlaarzen die gevoerd zijn, maar niet zo dik, zou ook een optie kunnen zijn.

Ga wel rijden met laagjes, vooral bovenkleding, je zal namelijk zien dat je het snel warm krijgt en dan dingen uit moet trekken omdat het te warm is. Ik heb er speciaal een stelling voor naast de bak gemaakt, een soort h van hout, over de ligger kan ik mijn uitrijdeken leggen (deze is op grijphoogte gemaakt te paard, zodat ik niet hoef af te stijgen :o ) en op de lange paal kan ik mijn jas hangen. Ik rij in met jas en uitrijdeken en trek die uit als we warm zijn, bij uitstappen gaat alles weer aan, want dan is het in ene snel weer koud.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:43

Ik heb geïnvesteerd in een ski broek, voor de echt koude dagen. Andere dagen red ik me prima met een rijbroek of spijkerbroek, eventueel met thermo legging. Je kan een thermo rijbroek overwegen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:06

Ga je dan rijden in een skibroek MyrtheJ? Dat zit toch niet lekker?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:10

Ja, ik ga dan gewoon in een skibroek rijden. Geen enkel probleem!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:12

Ik heb bij koud weer ene legging onder mn rijbroek, bij echte vorst een skibroek over mn rijbroek, en bij regen een regenbroek.
Mn handen gebruik ik op dit moment mn scooterhandschoenen voor, maar ga van de week ff skihandschoenen neerleggen. Moet wel zeggen dat als ik dressuur, ik vaak de handschoenen uitgooi, dit is alleen voor mn buitenritjes.
Evt soms een tweede paar sokken.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 14:12

Ow een regenbroek heb ik nog wel...een hele goeie zelfs! Is dat een beetje te doen, met een regenbroek rijden? Is dat niet erg broeierig?