eerlijk om z2 te willen starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

eerlijk om z2 te willen starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:19

hallo iedereen, ik heb een simpel paard, zonder afstamming, en niet helemaal correkt gebouwd als sportpaard. O benen achter, niet bergop gebouwd en hij heeft kissing spines en is geopereerd aan beide voor knieen, ongeluk met zijn linker voorknie, en rechter voorknie een scherpe haak in zijn bot weg gehaald. Kortom, het zit hem niet mee. Hij heeft hele simpele basisgangen, niks bijzonders dus.. mdat hij gebouwd is zoals hij is, is het verzamelen voor hem heel moeilijk.
Ik zelf heb kapotte ogen door de suikerziekte. Een lantaarnpaal zie ik scheef, omdat er een vouw in mijn netvlies ligt, dus een ac lij, krijg ik gewoon niet voor elkaar omdat ik het gewoon niet zie, een diagonaal is natuurlijk net zo moeilijk, maar daar kan je nog een beetje mee rommelen, valt niet zo op als er een wiebel in zit, maar die ac lijn ziet een jury natuulijk altijd.
Ik heb nu mijn punten om z2 te kunnen starten, maar vraag me af of het wel eerlijk is. Het is heel knap dat hij kan en doet wat hij doet, maar moet ik het hem :aandoen"om koste wat kost z2 te willen starten omdat ik dat nou zo nodig zo wil doen.... Mijn instructeur zegt dat hij qua capaciteit in het M al gestrand zou zijn als hij het allemaal niet zo ontzettend graag voor me wilde doen. Hoop op jullie (opbouwende) mening. Zelf vind ik het nl zo ontzettend leuk om te starten, maar wil wel eerlijk tegenover mijn beessie zijn...

Nayomie

Re: eerlijk om z2 te willen starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:21

Ik denk dat het wel kan.
Diertje merkt er weinig van toch? En het gaat toch om je plezier dat je met hem hebt? :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:22

Je hebt je topic dubbel geplaatst, ik tem even :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:22

Ik ken jou en je paard niet, maar ik denk dat het verstandig is om naar je instructeur te luisteren. Hoe vervelend dit ook is. Hoe zijn je punten dan in het Z1, dat vraag ik me dan wel even af. Steeds net een wp of ook ruim?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:23

Ik denk dat wij daar niets van kunnen zeggen.
Jij bent de enige die dat kan bepalen.
Haal de ballast (afstamming is niet van belang bv) uit je verhaal door gerichte vragen te stellen.
Wil je het?
Kan jij het?
Kan je paard het?
En Z2 is echt niet anders belastend voor je paard dan Z1. Het vraagt alleen een verder opleiding van jou en je paard.

essie_blue

Ik denk dat jij je paardje het beste kent en dat jij het dus het beste kan beoordelen. :)
Als je merkt dat hij plezier in het werk heeft en graag loopt. Waarom niet? Je kan het altijd proberen.
Vind het al knap dat je z1 met hem bent geworden, na je verhaal gelezen te hebben :D
In de z2 komen er een aantal oefeningen bij, beheerst hij die? Als hij die makkelijk doet denk ik dat je niet heel veel verschil zal merken.

Nayomie

martine0503 schreef:
Ik ken jou en je paard niet, maar ik denk dat het verstandig is om naar je instructeur te luisteren. Hoe vervelend dit ook is. Hoe zijn je punten dan in het Z1, dat vraag ik me dan wel even af. Steeds net een wp of ook ruim?

Ik zie nergens dat de instructeur dit niet goed vind :)
Alleen dat als het paardje zijn best niet doet, in de M2 was gebleven.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:25

dit moet je geheel zelf beslissen, zo als ik het lees heeft je paard er verder niks van in de gaten wat je start, hij doet het met plezier, dus als jij het graag wil, waarom niet?
als jij zoiets hebt van, 'neej, voor mij hoeft het allemaal niet' blijf je gewoon waar je nu bent

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:27

Misschien lees ik teveel tussen de regels door. Hij heeft het over de capaciteit van het paard en dat ie het nu vooral op de wil voor haar het doet. Zou dit niet een vriendelijke manier zijn om te zeggen van doe het niet? Maar voorop gesteld ik ken TS en haar paard niet, alleen wat zij vermeld in de OP. Daar moet ik het mee doen. Ze geeft ook haar eigen beperkingen aan en de toch niet al te rooskleurige geschiedenis van haar paard.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:35

het punt is gewoon in het z dat je een stuk of 5 x die ac lijk opmoet. Ik zit er dan 5 x naast omdat ik het gewoon niet KAN zien, dat is dan al 5 x een onvoldoende. Mijn paard heeft niet genoeg EXTRA. om dat op te kunnen halen, Hij heeft een hele korte rug, dus alle oefeningen, sb travers, appuyeren zijn voor hem gewoon moeilijk gezien de moeilijkere buiging door zijn korte, ook nog korte rug. Moeilijk moeilijk. Ik ben hem nu zijn wissels aan het leren, en dan maar zien hoe het loopt. Topic is idd dubbel geplaatst omdat ik ook graag wil zien hoe jury;s dit zien, vandaar..

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:43

Geen idee hoor, maar is daarop geen compensatiepas aan te vragen ivm jouw zicht? Moet je ook willen hoor.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:53

Hoe ver beheers je je oefeningen?
Ik zou het gewoon proberen, zie je wel waar je strand, zodra je merkt dat t m niet is kan je altijd nog stoppen.
Kan je geen compensatie krijgen ivm je zicht?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:03

Je kan de oefeningen toch gewoon lekker thuis trainen en als dat goed gaat pak je eens een wedstrijdje mee. Zo kan je je paard verder gymnastiseren en `verbeteren` en lukt het niet, dan heb je de grens bereikt zonder gezichtsverlies. Paard zit op een gegeven moment aan zijn maximale kunnen, de ruiter ook. Startgerechtigd zijn betekent niet dat je ook daadwerkelijk moet starten.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:56

martine en xxl. Heb het geprobeerd, maar bij een zichgt v an % kan je gehandicaptensport starten. Ik heb (gelukkig) meer, en voor het netvliesprobleem wat ik heb is niets voor te doen. Maflinger....dat ga ik doen.. Op mijn gemakkie de wissels programmeren, en de rest perfektioneren. Gaat die lekker dan ga ik nog eens starten, gaat tie niet....lekker niet starten. Het wordt anders zo'n gefrustreerd gedoe. Bedankt voor jullie oprechte meeleven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:59

Ik ken jou en je paard wel :+ in tegenstelling tot aantal andere bokkers.
Heb jullie alleen de afgelopen jaren niet meer zien rijden, wel toen je hem net had.
De verademing van een snelle na je andere paard, hoewel opstappen op deze wel enige vaardigheid van de ruiter vroeg :') .

Helaas heb je met Vegass ontzettend veel pech gehad, is echt een paard van 12 steden 13 ongelukken.
Wonderbaarlijk dat hij elke keer weer iets anders weet te versieren en dan ook weer hersteld.

Heeft hij plezier in de dagelijkse training? Kan hij dat aan?
Of ligt hij vervolgens hele dagen in zijn stal en is kapot? Staat hij te trillen na het trainen?
(zo een ken ik er ook en die zou het volgens de kenners moeten kunnen, maar op stal breekt je hart,
is gewoon te veel voor dit paard)

Jouw zicht, tja, dat zal er in de loop der jaren niet op vooruit zijn gegaan nee, en die AC lijn kon je jaren geleden al niet
fatsoenlijk mikken. Dat gaat dan hard met je punten.
Zeker met een simpel paard (en je weet, dat ik het simpele paarden probleem ken ;), alles moet perfect zijn anders geen winst),
dan heb je die punten nodig, heeft Vegass iets waar hij goed in is? en waar je mee kan compenseren?
Of is alles gemiddeld?

Als je al wedstrijden blijft rijden, rij ze dan omdat je ze LEUK vind, ga ze niet gefrustreerd rijden, maar geniet ervan dat je met
je schimpie zo ver gekomen bent en dat hij momenteel weer heel is! En of het nou Z1 of Z2 is, doet er dan niet toe.
Rij je dan geen platte punt dan is er ook niets aan de hand, want weet ook wel dat jij na je proef je mislukte wedstrijd niet
op je paard gaat botvieren, dus als je wedstrijden kan rijden als leuk trainingsrondje? Dan lijkt me het geen probleem.
Ik weet ook dat als Vegass niet goed loopt je ook niet start, dus dat is ook geen probleem.

En zo te horen kan hij nog geen changementen, dus voorlopig gewoon lekker relaxt Z1 starten en paar leuke wedstrijden uitzoeken,
gewoon om van te genieten?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:04

Ac- lijn is altijd hetzelfde, je kunt gewoon goed uitkomen met rijden op gevoel, en trainen.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:06

Klinkt alsof je veel hebt meegemaakt, zeker respect dat je zo ver bent gekomen! Ik denk wel dat je met wat je hebt meegemaakt zelf kan aanvoelen wat je paard zijn limit is. Er zijn wel meer paarden maar ook sporters die als je op papier naar ze zou kijken niet op een soortgelijk niveau horen te kunnen sporten maar het toch doen! Het kan dus wel maar hou gewoon je paard in de gaten, blijf eerlijk voor je paard en jezelf en dan zal de juiste keus duidelijk worden.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:06

De AC-lijn raken is met normaal zicht ook heel moeilijk, hoor. Wordt erg weinig aandacht aan besteed met trainen lijkt het, schoudervoor komt vaker voor dan recht op 2 sporen en als het gras net niet evenwijdig aan de hoefslag gemaaid is, rijden zo het maaispoor na ipv op de letters te letten :=

Je bent toch ook in de Z1 gekomen en hebt de punten voor het Z2 gehaald dus met de opleiding zit het dan wel in de goede richting. Ik zou zelf ook rustig verder trainen en eerst kijken of het paard de wissels correct aan kan leren en dan op wedstrijd gaan. Met een "gewoon" paard is het belangrijk dat alles correct uitgevoerd wordt, je mist de overschot die een meer getalenteerd paard samensprokkelt maar dat betekent neit dat je met een gewoner paard niets op wedstrijd te zoeken zou hebben. Dan blijven er maar weinig deelnemers over hoor. Dus als je de oefeningen beheerst, houdt mi niets je tegen om te starten !

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:08

Als je paardje en jij er plezier in hebben, waarom niet? :D

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:30

Voor wie zou het niet eerlijk zijn?

Voor je paard? Die kan niet denken en snapt een evt lage beoordeling van de jury toch niet :D Dus lage punten voor matige gangen, slingerende AC-lijnen, of wat dan ook: zolang hij zijn brokken krijgt en een blij baasje treft; is het ok ;)

Eerlijk voor jezelf? Afhankelijk van je verwachting! Zo te horen ben je aardig realistisch. Denk je dat je plezier hebt van de wedstrijd (ongeacht de punten!): dan lekker overstappen zodra je de oefeningen beheerst!
Of weet je van je zelf dat je toch wat 'aangedaan' kunt zijn van lagere punten (al dan niet terecht); dan misschien niet doen of hc starten.. En indien dat laatste: geen schande om te bekennen, hoor! Dat zouden meer mensen moeten doen..

Wat het ook wordt: plezier, daar gaat het om!

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 15:13

ja mensen jullie hebben (bijna ) allemaal gelijk. Ook de ac lijn blijft altijd hetzelfde, maar als er een vouw in je netvlies ligt is alles krom, lantaarnpalen, huizen en ook ac lijnen. Hi hi, was het maar zo makkelijk tita, maar éen ac lijn is voor mij iedere x anders. Ik ga lekker verder trainen, heb ook de dierenarts gesproken. Als je een paard met dit soort "lichamelijke problemen"stilzet wordt het probleem veel groter. Ik moet mijn perfektionistische denken gewoon anders gaan zien en idd als de punten niet zijn zoals ik had gehoopt denken....jammer dan, we hebben ons best gedaan. Inmiddels aan het sleutelen met de vliegende wissels en het kwartje gaat vallen, na drie maanden al, dus nu nog ff perfektioneren en dan maar weer "het jasje"aan en gaan met de banaan....thanx voor jullie medeleven en mening.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:47

Heel veel plezier met de trainingen en straks de wedstrijden.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:53

Een vraag uit nieuwsgierigheid: waarom zou jíj het willen om Z2 te starten?

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 10:19

leanne, ik vind het leuk om wedstrijdente rijden, en ik heb mijn punten voor het z2. Ook ben ik nog nooit zo ver gekomen. Mijn vorige paard heb ik verkocht toen ik er z1 mee reed, en die daarvoor moest helaas worden stoppen met de wedstrijdenomdathij kapot was.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:19

Oke, in dat geval heb je denk ik zelf je antwoord al gegeven. Als jij het leuk vind om wedstrijden te rijden, maar het voor je paard niet leuk meer is, zou ik op zoek gaan naar een ander paard waar je wedstrijden mee kunt rijden en met dit paard heerlijk buiten gaan rijden. Maar goed, dat is mijn mening, doe ermee wat je wilt, zo te horen heb je verantwoordelijkheidsgevoel genoeg om de juiste beslissing te maken mbt je paard :j