Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:01

Hallo Bokkers ! :wave:

Ik vroeg mij af of alle mensen die regelmatig buiten rijden een ruiterbewijs hebben?
Ik wilde naar een bepaalde ruiterroute en daar stond dat een ruiterbewijs verplicht is.. Vind het
een beetje overdreven, ik rij al ruim 10 jaar, M1 dresuur en ben 18+ moet ik dan
echt dat (dure!) bewijs halen als ik regelmatig buiten wil rijden?

Wordt er trouwens vaak gecontroleerd?

Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

tjessa

Re: Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:04

ik zelf heb het wel,
Je bent dan ook gelijk verzekerd mocht er iets gebeuren.
Ik weet niet of er veel gecontroleert wort want ga op het moment niet veel naar buiten.

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:07

Ik heb er geen en rijd best vaak buiten.
Heb eigenlijk nog nooit iemand gezien die het controleert..
Wel 1x moest je een vergunning hebben om er te rijden, maar niet specifiek een ruiterbewijs

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:12

Zonder ruiterbewijs ben je ook verzekerd hoor... Valt gewoon onder je WA verzekering... Ik heb geen ruiterbewijs, dat is bij ons ook niet verplicht om in de duinen te mogen rijden, wel moet je een duinkaart voor ruiters bij je hebben. Daar wordt op gecontroleerd en er staat een hoge boete op het niet bij je hebben van deze kaart.

Je kan natuurlijk de gok wagen en er gewoon gaan rijden, maar ja hoeveel heb je over voor de boete ?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:14

Ik heb ook geen ruiterbewijs en rijd al 8 jaar op zowel eigen paard als bijrijdpaarden. Heb ook altijd al buiten gereden. Nog nooit nodig gehad en nog nooit heeft iemand ernaar gevraagd.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:15

Alleen voor bepaalde gebieden in Nederland heb je een ruiterbewijs nodig, verder hoef je nergens verplicht een ruiterbewijs te hebben.
Ik heb zelf ook geen ruiterbewijs omdat ik nooit in de gebieden kom waar je wel een ruiterbewijs moet hebben. Ik vind het dan ook zonde van mijn geld.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:16

xApple schreef:
Hallo Bokkers ! :wave:

Ik vroeg mij af of alle mensen die regelmatig buiten rijden een ruiterbewijs hebben?
Ik wilde naar een bepaalde ruiterroute en daar stond dat een ruiterbewijs verplicht is.. Vind het
een beetje overdreven, ik rij al ruim 10 jaar, M1 dresuur en ben 18+ moet ik dan
echt dat (dure!) bewijs halen als ik regelmatig buiten wil rijden?

Wordt er trouwens vaak gecontroleerd?

Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

Ik heb jaren geleden het ruiterbewijs gehaald. Laat het netjes iedere keer verlengen.
Maar als jij M1 rijdt dan hoef je volgens mij geen ruiterbewijs, hoeft nl vanaf bepaalde klasse niet. Zou je eens op moeten zoeken of navragen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:17

heb er ook geen al zou ik em wel willen halen, maar bij ons in de buurt is er geen locatie die dat organiseert!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:23

Ik heb 'm wel; ooit eens gehaald en altijd verlengd met name omdat ik af en toe in een van die zeldzame gebieden wil rijden waar het verplicht is. Dat is ook gelijk de enige toegevoegde waarde die het heeft.

Mijn tip: woon je niet naast een van die verplichte gebieden en ben je ook niet van plan er te gaan rijden; laat dat bewijs voor wat het is: enkel nuttig voor die 6 gebieden waar het moet......

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:23

ja daar heb je gelijk in!

hier heb ik em niet nodig!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:24

nee, nooit nodig gehad en stelt niets voor in mijn ogen... puur geldverspilling..

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:26

Ik heb het. Maar heb ik iig nog nooit nodig gehad. Het is wel leuk om te halen, en miss dat het in de toekomst wel nodig is. Maar als je er totaal geen zin in hebt zou k het ook niet halen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:38

Hier ook ooit gehaald omdat het verplicht was, maar nu is het volgens mij niet meer verplicht hier in het bos. Ook ben ik nog nooit aangehouden daar over

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:41

Hier ook geen ruiterbewijs... Vind het ook beetje duf (behalve dan inderdaad zoals ikke zegt, voor toegang tot die gebieden waar 't verplicht is). Maar iemand die op een brave goedsul zo'n papiertje haalt kan op een ander paard alsnog vreselijk gevaarlijk bezig zijn :=

Verzekerd ben je toch wel via je gewone WA verzekering meestal :) Leuk dat ze dat zo claimen ''anders ben je niet verzekerd'' maar dat is een beetje... Tja :\ onzin..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:56

Akshay schreef:
Hier ook geen ruiterbewijs... Vind het ook beetje duf (behalve dan inderdaad zoals ikke zegt, voor toegang tot die gebieden waar 't verplicht is). Maar iemand die op een brave goedsul zo'n papiertje haalt kan op een ander paard alsnog vreselijk gevaarlijk bezig zijn :=

Verzekerd ben je toch wel via je gewone WA verzekering meestal :) Leuk dat ze dat zo claimen ''anders ben je niet verzekerd'' maar dat is een beetje... Tja :\ onzin..

Nou ja, niet helemaal. stel dat je in staat bent meer schade aan te richten met je paard dan je WA-verzekering uitkeerd, dan kun je dat restant claimen bij het ruiterbewijs :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:59

ikke schreef:
Akshay schreef:

Nou ja, niet helemaal. stel dat je in staat bent meer schade aan te richten met je paard dan je WA-verzekering uitkeerd, dan kun je dat restant claimen bij het ruiterbewijs :D

Als in, 2 verzekeringen, dus als de ene emmer vol is, dan kun je de andere vullen??

Hmm.. Overwegen waard! 8-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:02

Akshay schreef:
ikke schreef:

Als in, 2 verzekeringen, dus als de ene emmer vol is, dan kun je de andere vullen??

Yep, zoiets.

Wellicht is het goedkoper om gewoon je AVP wat te verhogen.......

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:06

ikke schreef:
Akshay schreef:

Yep, zoiets.

Wellicht is het goedkoper om gewoon je AVP wat te verhogen.......

:))

Ik voel me niet altijd heel veilig buiten. Maar gelukkig zit dat vooral tussen mijn eigen oren en gaat dat dan over mijn eigen veiligheid ''direct val ik :') ''.

Tegen de tijd dat ik bang ben dat ik in het bos zoveel schade aan een ander ga toebrengen dat ik 2 verzekeringen nodig heb blijf ik in de wei denk ik :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:08

Bedankt voor alle reacties tot dusver ! :)

Ik denk dat ik het dan niet doe, ik vind het teveel gedoe/geld.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:08

Margreth schreef:
Ik heb jaren geleden het ruiterbewijs gehaald. Laat het netjes iedere keer verlengen.
Maar als jij M1 rijdt dan hoef je volgens mij geen ruiterbewijs, hoeft nl vanaf bepaalde klasse niet. Zou je eens op moeten zoeken of navragen.

Oké, wat een stomme regel is dat :P

Ik heb geen ruiterbewijs, en ik ken ook niemand met een ruiterbewijs volgens mij. Bij ons is het ook nergens verplicht, maar ik ga al jaren naar buiten met mijn paard, heb hem zelf verkeersmak gemaakt, vorige pony ook zelf verkeersmak gemaakt. Nee, verantwoordelijkheid ligt voor mij in de ruiter, niet in een papiertje.

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:11

Ruiterbewijs(?) Nog nooit van gehoord? :o? :n
Misschien omdat ik in België woon??

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:13

Nope ik rij hier illegaal :j

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:14

waar heb je dan wel een ruiterbewijs nodig?

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:15

NeverGiveUp schreef:
Nope ik rij hier illegaal :j

Haha! :D

Maar serieus heb je dat dan nodig?? (België)

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:16

tylando schreef:
waar heb je dan wel een ruiterbewijs nodig?

*Vind het maar dom!

(eigen mening :))