Ik heb sinds augustus een paard, een merrie van 3 jaar oud. Toen ik er voor het eerst thuis op zat ben ik er af gevallen en had toen mijn arm gebroken.. Maar nu het probleem ik durf er niet meer op. Soms longeer ik haar en dan bokt ze heel veel en soms heel hard galoperen en steigeren. Als ik wil gaan rijden ben ik zenuwachtig en dat voelt mijn paard ook.. Soms gaat het wel goed en soms ook weer niet. Wat kan ik doen om meer vertrouwen te krijgen in mijn paard en in mezelf onder het rijden?
oeh das wel heel jong om al op te gaan zitten! Was ze ook al beleerd of ben je van plan dat zelf te gaan doen? Ik denk dat je in ieder geval rustig aan moet beginnen met haar, met hulp van iemand met ervaring. Die gebroken arm was een hele dure les, dat moet niet weer! Grondwerken is een goede manier om vertrouwen te krijgen, zon jong paard aan een touwtje rondjes laten lopen is saai en niet goed voor zn groeiende lijf. Ook longeren is een kunst! Vraag hulp want met een goede basis heb je zoveel meer lol met elkaar en kun je dat nog jaren hebben! succes met je paardje
Je paard merkt inderdaad dat je wat 'schrik' hebt. Je moet terug aan je paardje proberen te wennen (regelmatig borstelen, aaien...). Dan zou het kunnen dat je angst om er terug op te kruipen over gaat en dan kan je terug rijden. Het neemt wel wat tijd in. Ik heb mijn vriendin er ook al eens mee moeten helpen. Succes!
Ik kan me goed voorstellen dat je onzeker wordt van een paard dat bokt, steigert en spontaan weg galoppeert. Dat klinkt als onveilig, je hebt je je paardje onvoldoende onder controle. Wees gerust, daar zijn heel veel tips voor te geven. Die moet je krijgen van een instructeur die jou bezig ziet. Dan kan je met kleine stapjes leren, oefenen en minder zenuwachtig worden. Succes!
Heeft ze genoeg (vrije) beweging gedurende de dag? Als ze door veel energie aan je longe al gaat flippen, nodigt dat niet uit om rustig een rondje te gaan rijden. En niet te veel (energierijk) voer?
Ja, ze staat dedurende dag op de paddock, ook geen energierijk voor. In de zomer staat ze overdag op de wei dan is ze veel rustiger, ze heeft dan toch meer tijd om haar energie kwijt te kunnen.
Je kan voor jullie band, en jouw vertrouwen, gaan grondwerken. Qua alleen het rijden, kan een instructrice je veel beter helpen, dan wij vanaf de PC. Als je beter de controle hebt, komt vertrouwen vanzelf.
CBF
Geplaatst: 24-02-13 01:40
Locanda schreef:
Als je beter de controle hebt, komt vertrouwen vanzelf.