wedstrijdruiters die niets zelf doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

wedstrijdruiters die niets zelf doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:45

Hoi

Zoals de titel het zegt, ik erger me soms nogal aan wedstrijdruiters (mensen die af en toe een wedstrijd rijden) die niets zelf doen, dan bedoel ik, een week voor de proef je paard iedere dag door een andere goede ruiter laten rijden, of je paard een week voor de wedstrijd maar 1x uit z'n stal halen, iemand anders laten vlechten, op wedstrijd je paard laten zadelen of inrijden door iemand anders,... En dan nog winnen ook :\

Bij ons op stal staan zo wel meerdere mensen, morgen heb ik wedstrijd en ik ben me al 3weken aan het voorbereiden, oefenen, eens les pakken, tuig poetsen, paard wassen en toiletteren, inschrijvingen, proeven opzoeken en afprinten,... Ik steek er super veel tijd in en rijd iedere dag. Dan gaan er nog anderen mee die echt niets doen, hun paard komt nauwelijks uit z'n stal, ze liggen er totaal niet wakker van. Ik wil dat alles goed gaat en dat alles netjes is enz. En dan komt m'n haar recht als die voor me staan, soms schaam ik me er voor, maar ik vind het gewoon zo oneerlijk, ik doe al die moeite en doe alles zelf en zij... Pfff!

Ik wou gewoon even m'n verhaal kwijt en vraag me af of ik de enige ben die me soms zo voel en die het daar moeilijk mee heeft.

Tooske

Re: wedstrijdruiters die niets zelf doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:48

Gelukkig ken ik weinig van dat soort mensen. Maar kan me voorstellen dat je je daar aan ergert ik ben net als jou!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:48

Ik herken het niet. Ieder doet het op zijn manier en dat is maar goed ook. Zolang het dier er niet onder lijdt maakt het me weinig uit hoe anderen het aanpakken. Gewoon naar jezelf kijken en zorgen dat je tevreden kunt zijn met hoe je het aanpakt :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:49

Ik rijd dan wel nooit wedstrijden, ook geen ambitie, maar dat is toch juist de lol van paardrijden in (wedstrijdverband) lijkt me? Dat je juist alles zelf oppakt, zelf traint, jezelf en je paard zien groeien, laat staan de band die jullie opbouwen? Dat moeten deze wedstrijd 'ruiters' maar mooi missen moet je denken :) Ik zal het lekker naast je laten liggen en gewoon genieten van jullie band. Paardrijden is leuk, je rijdt geen paard om alleen winst te halen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:49

heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat iemand wedstrijd ging rijden en een week voorafgaand zijn paard maar 1 keer van stal haalt. Geloof dr ook weinig van, zo'n paard is echt niet in 20 minuten inrijden soepel, zou hier in nederland nooit in de prijzen vallen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:50

Ik ken zelfs mensen die alles door andere mensen laten doen en soms zelf eens rijden. Gewoon, zonderdat ze wedstrijden moeten rijden. Dan krijg je toch ook geen band met je paard? :?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:51

LenaBaars schreef:
heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat iemand wedstrijd ging rijden en een week voorafgaand zijn paard maar 1 keer van stal haalt. Geloof dr ook weinig van, zo'n paard is echt niet in 20 minuten inrijden soepel, zou hier in nederland nooit in de prijzen vallen.

Je zou eens moeten weten...

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:53

Ik weet niet hoe het er in belgie aan toe gaat, maar in nederland gebeurt dat echt niet.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:56

Ik heb best wel een band met mn pony en voor mijzelf zou het dan niet fijn voelen alles uit handen te geven. Gewoon niet eerlijk. Daarnaast beleef ik ook plezier aan alles in orde maken. En voel ik mij achteraf trots als alles gelukt is.
Nou ben ik op dit moment recreatieruiter dus is dit niet van toepassing.
In het verleden heb ik ook wedstrijden gereden

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:58

Ik heb ook wel zoiets van als mijn paard en ik het samen goed gedaan hebben ben ik blij, maar dan zie je dat anderen voor je staan en je weet dat er net een week een super goede ruiter op het paard gereden heeft om alle knopjes er goed op te zetten en dat de ruiter (eigenaar) zijn paard niet eens zelf gepoetst en gedot heeft en dat ziet en weet de jury natuurlijk niet, maar ergens vind ik dat zo oneerlijk...

Ik vind het super leuk om alles zelf te doen en ben altijd fier op het resultaat, mijn paard staat te blinken, mijn tuig perfect en als die proef dan ook nog eens super gaat is het helemaal top :)

@LenaBaars: dat gebeurt veel meer dan je denkt! Vandaar dat ik zo kwaad word als het bij zo ruiters dan ook nog eens goed gaat. Een meisje die morgen mee gaat heeft enkel woensdag en donderdag gereden en daarvoor stond haar paard ook al denk ik 5dagen op stal, daarnet was iemand anders aan het dotten en ik durf wedden dat ze het nog goed zal doen ook morgen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:59

Vaak genoeg gezien hoor! Een week voor de wedstrijd uit stal worden getrokken met slof strak en flink tikken met de zweep en dan nog eerste worden ook. Diertje was ook behoorlijk dood geworden in het hoofd. He betreffende kind deed echt niks met het dier voor de rest. Terwijl ik, mega veel les nam en regematig proefjes oefende altijd laatste was met mijn huidige paard toen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:01

Miss Lisje dat is toch super frustrerend :(

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:01

Vind dat ook niet kunnen hoor, als je echt iets wilt bereiken moet er zelf wat voor doen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:05

Vickz schreef:

Inderdaad, maarja dat paard was gewoon zo danig gebroken dat hij zijn ding wel deed. Ik reed toen een een stres paard wat bij het minste er al vandoor ging.
Gelukkig voor het diertje is hij nu in goede handen, toen hij echt alleen nog maar buiten mocht lopen is hij naar een andere eigenaar gegaan.

Edit: Maar niet iedereen hoeft ook altijd alles zelf te doen. Ik ben super blij met mijn moeder die graag bij springt als groom. De spullen in de auto en trailer laad terwijl ik nog aan het vlechten ben. Maar wij helpen elkaar, omdat we dat gewoon leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:13

Vickz schreef:

Vind je dat? Je weet toch zelf dat je veel en veeel beter bezig bent dan die andere ruiter? Wat kan jou het dan schelen wat een jury ervan vindt? Het zou mij echt worst wezen.. Zulke mensen vallen echt vanzelf wel door de mand en wie het laatst lacht....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:14

Ik snap het ook niet helemaal, maar je al 3 weken tot in de puntjes voorbereiden vind ik het andere uiterste om eerlijk te zijn :o

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:15

Als jullie het zo frustrerend vinden, rijden jullie alleen wedstrijden voor de winst? Daar lijkt het nu wel op in ieder geval.
Ik snap dat je naar een doel toe rijdt, maar als je weet dat jullie er ook jullie best voor doen valt er toch weinig te ergeren? Als jullie geen winst behalen (dus eerste worden...) schort er nog wat aan de gereden proeven.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 16-02-13 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:16

LenaBaars schreef:
Ik weet niet hoe het er in belgie aan toe gaat, maar in nederland gebeurt dat echt niet.

nou bij mij op stal zijn er ook een paar die dat deden... en dat is toch echt in nederland

Mij maakt het niet uit ieder meot doen wat die zelf leuk vind, het is niet mijn manier maar goed snap wel je frustratie

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:19

miss_lizje schreef:
Vickz schreef:

Inderdaad, maarja dat paard was gewoon zo danig gebroken dat hij zijn ding wel deed. Ik reed toen een een stres paard wat bij het minste er al vandoor ging.
Gelukkig voor het diertje is hij nu in goede handen, toen hij echt alleen nog maar buiten mocht lopen is hij naar een andere eigenaar gegaan.

Edit: Maar niet iedereen hoeft ook altijd alles zelf te doen. Ik ben super blij met mijn moeder die graag bij springt als groom. De spullen in de auto en trailer laad terwijl ik nog aan het vlechten ben. Maar wij helpen elkaar, omdat we dat gewoon leuk vinden.

Maar jij bent wel je paard aan het vlechten, je ben met je paard bezig, tijdens het rijden maakt dat geen verschil wie er je spullen draagt ;) mijn man helpt me soms ook met opzadelen (paard vast houden want die van mij is echt een stresskip :P ) en helpt met laden (alleen lukt dat niet) of geeft me spullen aan. Maar qua rijden en verzorging doe ik alles zelf :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:23

Ik snap wat je bedoelt TS. Zelf ben ik ook erg druk bezig met de voorbereidingen voor een wedstrijd. Morgen ook op pad. Betekent vanavond nog naar stal om de benen te wassen en staart netjes te maken zodat ik morgen niet zo heel lang bezig ben. Deze week ook druk bezig met rijden. Alleen vandaag rijd mijn tijdelijke bijrijdster. Moet ik 1 ding verklappen. Zij rijdt wel een stuk beter dan ik :o Toch komt het meeste werk bij mij vandaan en in mijn ogen hoort het ook zo. Wel probeer ik de training zo gevarieerd te houden zodat hij morgen niet helemaal suf getraind is in de proeven. Ook gewoon een rustdag gehad, beetje verplicht geweest ivm de sneeuw donderdag. Alleen buitenbakken op stal. Anders had ik waarschijnlijk gelongeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:25

Ik denk dat de meeste ruiters inspelen op wat het paard fijn vind. Somigen hebben dagelijks beweging nodig om goed te presteren daar waar anderen met 3dagen in de week trainen het best presteren (en bij meerdere dagen trainen, verzuren, doodsworden of ik noem maar iets)
Bovendien weet je ook niet wat de reden is dat iemand anders zn paard laat losrijden of optuigen en dotten.
Ik probeer ook alles zoveel mogelijk zelf te doen maar door mijn lichamelijke klachten heb ik soms niet de energie om alles zelf te doen en wordt het mij wel gegunt door anderen om wedstrijd te rijden en dusssss helpen zij mij, zodat ik extra energie behoud om mijn proef netjes te rijden.

Ik geef maar even een voorbeeld he.. Het is zo makkelijk oordelen waarom iemand de dingen doet zoals ze doen vanuit jou ogen. Maar vaak zat zijn er redenen voor die je je niet van te voren bedenken kunt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-13 16:32, in het totaal 4 keer bewerkt

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:26

Liselot schreef:
Ik snap het ook niet helemaal, maar je al 3 weken tot in de puntjes voorbereiden vind ik het andere uiterste om eerlijk te zijn :o

Ik ben al 3 weken bezig met m'n proefje ja, ik oefen de oefeningen die erin komen, besteed wat meer aandacht aan mijn overgangen en stilstand enz. Ook niet iedere dag natuurlijk he, ik ga af en toe wandelen of springen, ... En gisteren heb ik m'n tuig mooi gepoetst, de trailer is proper, en deze avond ga ik nog wassen en vlechten, al m'n spullen liggen al klaar. Is dat dan zo apart of raar? :P

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:31

Share schreef:
Ik denk dat de meeste ruiters inspelen op wat het paard fijn vind. Somigen hebben dagelijks beweging nodig om goed te presteren daar waar anderen met 3dagen in de week trainen het best presteren (en bij meerdere dagen trainen, verzuren, doodsworden of ik noem maar iets)
Bovendien weet je ook niet wat de reden is dat iemand anders zn paard laat losrijden of optuigen en dotten.
Ik probeer ook alles zoveel mogelijk zelf te doen maar door mijn lichamelijke klachten heb ik soms niet de energie om alles zelf te doen en wordt het mij wel gegunt door anderen om wedstrijd te rijden en dusssss helpen zij mij, zodat ik extra energie behoud om mijn proef netjes te rijden.

Ik geef maar even een voorbeeld he.. Het is zo makkelijk oordelen waarom iemand de dingen doet zoals ze doen vanuit jou ogen. Maar vaak zat zijn er redenen voor die je je niet van te voren bedenken kunt.

Daar heb je ook een punt, dat moet ik toegeven.
Maar bij sommige is het gewoon soms luiheid ik ken er die wel op stal komen maar zeggen 'pfff ik heb geen zin om te rijden en in de bar gaan zitten' of zeggen ik heb geen zin om te dotten ik vraag het wel aan die of die. Door lichamelijke klachten is een andere zaak natuurlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:33

Ach ik rij maar zelden concoursen met mijn merrie. Dat houd in dat ik inmiddels al voor het 3e jaar L2 ga starten, vorig jaar 2 concoursen gereden en jaar daarvoor weet ik zo ff niet.

Ik rij haar 1/2x per week, ze wordt bijgehouden door een meisje dat haar huurt en verder loopt ze lessen.
Als ik eens tijd heb op concours te gaan en ik heb er dan een week niet zelf op gezeten ga ik wel gewoon. Mijn paard is L2 niveau getraind en dat vergeet ze niet ondanks dat het er niet uitgereden wordt door de weeks. Ik heb dan ook, behalve tijdens mijn 1e cc van 2011, elke keer 1 of 2 WPen per proef gehad met mijn merrie.

Ik zadel/vlecht etc het liefste zelf.
Ik heb er soms alleen meer bij me op cc en dan heb ik een vriendin die voor me kan zadelen en een lesklant die helpt vlechten.

Ik doe vind ik eigenlijk best veel moeite om op cc te gaan. Alles is ook altijd mooi schoon enzo. Paard en ik zien er altijd netjes uit.....

Ik wil nu overigens naar het M1, maar dan zal ik zeker meer moeten gaan trainen hoor!!! :j :j

Paard staat overigens bij mijn ouders en staat elke dag op de wei. Ik zie haar ook elke dag maar ik heb gewoon geen mogelijkheid haar nu meer te rijden. Maar ik wil wel af en toe een wedstrijd meepakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:35

Ik zeg of benoem het ook wel eens als "geen zin" maar dat heeft dan wel een reden.

Ik snap daarentegen jou ook wel, van die verwende paarden meisjes die iedereen om hun vingertje winden.. Je hebt ze overal, eerlijk is eerlijk. Maar die gaan gewoon op de negeer modus, het is een sport die voor jezelf leuk moet blijven. En als jij dat doet, zoals je doet en daar blij mee bent... Zou je je sport toch niet minder leuk laten maken, door ergenissen aan hoe andere ruiters het aanpakken?? ;) genietennnnn!!! :D