Paard wil niet naar de bak, zo koppig als wat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Paard wil niet naar de bak, zo koppig als wat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 21:51

Hallo Allemaal,

Sinds November heb ik een nieuw paard. Indigo is 5 jaar en ontzettend koppig.
Hij heeft 5 jaar lang op een land gestaan met zijn moeder bij hun baasje achter huis.

In nov ben ik begonnen hem te beleren. Dat gaat goed, hij pakt alles snel op en is erg leergierig.
Nu loop ik tegen een erg vervelend probleem...
Indigo wil niet de bak in. De stallen zitten aan de binnenbak vast. En voor de deur staat hij stil.
Als ik ga trekken van voor loopt hij de hele weg in zijn achteruit terug. Als iemand hem van achter aanmoedigd gaat hij op ten duur wel.

Maar ja ik ben ook wel eens alleen op stal.. en dan kan ik niks met hem.
Heb al avonden geoefend met snoepjes enz. maar de volgende dag is hij alles weer vergeten en blokkeerd weer.
Ook als ik naast hem ga staan en zweep er bij is hij mij te snel af.

Hij is niet paniekerig of bang. Hij is gewoon erg koppig!! (In het begin deed hij het ook met in en uit zijn stal)

Ik heb werkelijk geen idee wat ik nog ksn doen zodat hij in een keer met me mee loopt.

Eenmaal in de bak is hij blij en vrolijk en loopt hij me alles achterna.

Zit zelf te denken aan een gedrags terapeut? Maar of dat helpt in 1x? Ben bang dat als ik weer alleen ben hij het weer doet...

Mensen alle tips kan ik gebruiken want zit er mee aan! Het is zo frustrerend!!

Mist

Re: Paard wil niet naar de bak, zo koppig als wat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:02

in zijn achteruit de bak in. Blijkbaar loopt ie graag achteruit- dus draai hem gewoon om.

Ook eens zo'n gevalletje gehad die de stal niet uitdurfde als er plassen voor de stal lagen, 2 x achteruit en het was opgelost.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:07

Dat dier lacht je vierkant uit en is de baas over jou. Consequent en duidelijk zijn! Hulp zoeken lijkt mij in dit geval wel een goed idee omdat jij niet weet hoe je het aan moet pakken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:09

zweepje mee en m op zn kont tikken als ie in de stop gaat,terwijl je naast m blijft staan,en aangeeft dat ie doorlopen moet. dus paard aan je rechterhand, zweepje links en m daarmee aantikken, ik zou m zeker niet paaien met snoepjes..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:12

Ga grondwerken! Dan pak je het probleem bij de basis aan, namelijk dat je paard leert om jou te begrijpen en naar jou te luisteren

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:12

@ mist, dat deed ik op de vorige stal ook in zijn achteruit. alleen hier is het wat smaller waardoor dat niet kan. Al geprobeerd van de week..

@Thats_me, klopt hij lacht me ook uit. Maar ik kan van voren niks. Hoe harder ik schreeuw hoe harder hij achteruit loopt.. Als ik op schouder hoogte kom om hem een tik op zijn billen te geven, heeft hij al 5 stappen achteruit gedaan..

@ knollentuin, helaas moet ik zeggen dat dat ook niet helpt. Hij is sneller dan mij. Geef ik een tik, doet hij 1 stap vooruit en ik ook. In de tijd dat ik ook1 stap zet, heeft meneer al 5 stappen achteruit gezet

Ik bel morgen een gedrags terapeut. Maar of dat helpt?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:13

Mee eens met bovenstaande reacties. Niet vooruit dan maar achteruit de bak in, maar hij gaat daarheen waar jij m hebben wilt. Ho is ho en vooruit is vooruit. Dit is het begin van uitproberen, hij heeft de leeftijd van eventueel puberen. Braaf is belonen met een kriebel of je stem maar zeker niet beginnen met snoepjes, kan je een enorme drammer van krijgen die er om gaat vragen te pas en te onpas

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:14

johanna_ schreef:
@ mist, dat deed ik op de vorige stal ook in zijn achteruit. alleen hier is het wat smaller waardoor dat niet kan. Al geprobeerd van de week..

@Thats_me, klopt hij lacht me ook uit. Maar ik kan van voren niks. Hoe harder ik schreeuw hoe harder hij achteruit loopt.. Als ik op schouder hoogte kom om hem een tik op zijn billen te geven, heeft hij al 5 stappen achteruit gedaan..

@ knollentuin, helaas moet ik zeggen dat dat ook niet helpt. Hij is sneller dan mij. Geef ik een tik, doet hij 1 stap vooruit en ik ook. In de tijd dat ik ook1 stap zet, heeft meneer al 5 stappen achteruit gezet

Je weet wat en wanneer hij het doet, hoe kan het dan dat hij je toch nog een stap voor is?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:17

Grondwerk is ook waar we nu druk bezig mee zijn.
Longeren en in de bak ‘spelen‘. Rondjes wandelen. stoppen als ik dat wil, achteruit als ik dat wil. Maar naar de bak? En vooral als hij weet dat hij aan het werk moet loopt hij er echt niet in ! Alleen zadelen en ff rijden kan niet.

@megglemeg, bedankt. ik laat de snoepjes achterwege voortaan. Gaf ze alleen als hij in de bak stond. Als beloning van het in de bak zijn gekomen hihi. Mag dit ook niet?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:18

meggiemeg schreef:
johanna_ schreef:

Je weet wat en wanneer hij het doet, hoe kan het dan dat hij je toch nog een stap voor is?

Ja... werkelijk geen idee. Hij is te snel, te slim. slimmer dan ik!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:19

zoek hulp zoals je wil dan komt het wel weer goed, zolang je dan niet terug valt en blijft doen wat diegene je als tips geeft..

hier op stal hadden we er ook eentje die niet na de spoelplaats wou.. toen ik alleen en ze echt niet wou, heel hard achteruit vliegen, was ik het zo zat toen heb ik haar gewoon los gelaten en met de bezem daar gekregen. eenmaal op de spoelplaats gewoon brokjes gegeven.. nooit geen problemen meer gehad.

maar je kan beter hulp zoeken. in deze situatie en met dit paard kon het.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:20

Tja.. je moet het gedrag voor zijn. Je weet wanneer hij het doet en op dat moment moet je corrigeren. Als je daarmee te vroeg/laat bent berrijk je er niets mee. Heb je al vaker een jong paard opgeleid? Want ik weet niet of een gedragstherapeut direct dé oplossing is. Ik zou eerder iemand zoeken die veel met jonge paarden werkt en je wil helpen met het opvoeden.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:22

Wat voor hulp? Ik dacht aan een gedrags terapeut. Maar jullie nog tips voor andere hulp lijnen?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:22

Nee nog niet eerder gedaan. Maar verder is hij super braaf en boekt hij echt vooruitgang!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:24

mijn paard deed het ook, maar dat deed hij alleen als hij veel binnen stond, hoeveel komt je paard buiten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:24

johanna_ schreef:
Grondwerk is ook waar we nu druk bezig mee zijn.
Longeren en in de bak ‘spelen‘. Rondjes wandelen. stoppen als ik dat wil, achteruit als ik dat wil. Maar naar de bak? En vooral als hij weet dat hij aan het werk moet loopt hij er echt niet in ! Alleen zadelen en ff rijden kan niet.

@megglemeg, bedankt. ik laat de snoepjes achterwege voortaan. Gaf ze alleen als hij in de bak stond. Als beloning van het in de bak zijn gekomen hihi. Mag dit ook niet?

Belonen kan je ook door middel van een kriebel op zijn hals/schouder/boeg of met je stem.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:26

Bij de vorige stal 2x per dag een uur. En nu elke dag als ik er ben en mijn stalgenoten laten hem ook wel los.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:26

En als je een ander paard in de bak zet?

Je paard is super slim en combineert de bak met werken/ rijden/ tuigage.
Spelen met een ander paard, geeft een andere ervaring.

En inderdaad: consequent zijn!
Als je hem de eerst volgende keer in de bak "krijgt" een rondje door de bak lopen, en er weer uit.
Dit een paar keer herhalen, tot ie lekker de bak in loopt :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:29

@ Engeltjes, ander paard in de bak maakt niet uit. Als een paard voor loopt soms wel maar soms niet.

Oefenen en paar keer bak in en uit hebben we van af november al gedaan. Maar het probleem herhaalt zich hrlaad elke dag! :(

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:29

Longeertouw er aan , geef hem voor meer ruimte en geef hem van achter een tikje totdat hij buiten de deur is. Terug kan hij dan niet want daar sta jij.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:32

@tartaartje. snap wat je bedoeld. Helaas ook al geprobeerd maar als ik niet naast/voor sta loopt hij ook niet vooruit. Dan kan ik hem niet sturen en draait hij om..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:33

Je zegt dat je paard dit ook deed met de stal. Is hij niet gewoon wat claustrofobisch?
Ga met hem smalle doorgang oefenen . Smalle gang nog iets smaller maken buiten smalle doorgang maken buiten, kijk of dit hetzelfde effect heeft . Dan weet je wat het probleem is.een paard is niet zomaar koppig. Daar is een reden voor . Als je heyden al koppig kan noemen. Want eens in de bak is er niks aan de hand.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:38

Begin het grondwerk al als je hem uit de stal haalt. Dus onderweg naar de bak al een keer laten halt houden en een keer een paar stappen achterwaarts etc. Het werk begint dan al voor je in de bak bent. Nu associeert hij de bak misschien met werk. En voor je zelf is het denk ik ook goed. Je bent als je met hem aan het werk bemt vaak veel geconsentreerder en consequenter dan dat je even naar de bak toe loopt. En dan straal je vaak ook meer leiderschap uit.

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:40

dan maar aan de lange lijnen er achter mennend de bak in. kun je hem sturen en voorwaarts drijven. :P

In ieder geval succes.
Heb het probleem ook eens gehad. ging bij ons eigenlijk spontaan over. :j

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:40

Er is een reden waarom hij de bak niet in wil! Een paard is nooit koppig!!! Hij wordt niet begrepen, dat is alles.Een paard denkt niet van nu moet ik aan het werk dus ik ga de bak niet in......Ga je eens verdiepen hoe een paard in elkaar steekt en hoe je hem beter kunt leren begrijpen. Natuurlijk kun je het ook oplossen met een flinke zweep erbij.....