Staartbeschermer hele dag om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nickas

Staartbeschermer hele dag om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 19:25

Helaas schuurt mijn paard graag met z'n billen tegen de stalwand als hij binnenstaat (alleen 's nachts in de winter). Doordat hij een deken draagt is zijn staart onder de staartflap nu gedeeltelijk afgeschuurd.
Nu zijn er ergere dingen, maar ik vroeg me af of dit te voorkomen is door een staartbeschermer om te doen. Mooi is immers anders!
Kan/mag een staartbeschermer er een hele dag omzitten?
Vorig jaar heb ik veel zitten smeren met babyolie, dat leek de kriebels iets te verminderen, maar dat deed het ook niet voorkomen.
En inmiddels is het kwaad toch al geschiedt, maar omdat ik er niets over kon vinden toch maar even deze vraag...

koetjeboe

Re: Staartbeschermer hele dag om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:54

Denk dat de huid dan verstikt en alsnog de haren uitvallen. Denk dat je beter kan kijken waarom hij of zij het doet.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:40

Nadelen zouden natuurlijk broei of iets dergelijks kunnen zijn... maar ik vraag me af of dat echt daadwerkelijk zo is, en of het inderdaad de huid zou kunnen verstikken of iets dergelijks
Tuurlijk heeft het jeuken ook een oorzaak en daar heb ik ook zo mijn ideeën over, maar dat is nu niet de vraag die ik stel

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:42

Waarom schuurt hij? Misschien handig om dat eerst uit te zoeken en daar wat aan te doen ;)
Heeft hij allergie (voor voedsel), wormen, andere beestjes, etc.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:46

Het risico wat je loopt is dat je paard zijn staart kwijt raakt als deze te strak om zit.
zo niet krijg je ongetwijfeld last van haar uitval, je paard blijft schuren dus word het warm en gaat het broeien met alle gevolgen van dien.

Betere oplossing is uitvogelen waarom je paard schuurt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:37

Ik zou inderdaad eerst proberen uit te vinden waarom hij zo schuurt...
Misschien kun je iets in het voer aanpassen zodat de jeuk minder wordt en hij dus ook minder zal schuren...

Ik ken wel een paard dat altijd 's nachts een staartbandage om had tegen het schuren, en die kreeg er niks van verder...

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:43

Zijn er meer paarden op stal die dit doen? Zouden lintwormen kunnen zijn (die verder onschuldig zijn trouwens)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:46

kun je geen borstel ophangen waaraan hij kan schuren, zo kan hij wel schuren maar zonder haarverlies.
En uiteraard uitzoeken waarom hij schuurt ipv enkel aan symptoombestrijding te doen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:48

Als hij het altijd, alleen tijdens de winter doet. Maar wel iedere winter. Zou het dan niet eraan kunnen liggen dat hij dan een staartflap omheeft. Die van mij heeft daar ook last van. Tenminste, die heeft sowieso zomerexceem. Maar 's winters door de staartflap. Omdat er dan minder lucht bij komt. Ik heb nu dekens zonder staartflap en nergens meer last van. Als je nu een staartbandage om zou doen, krijg je alleen maar ergere jeuk.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:56

M'n paard heeft geen wormen (laatst is hij om een andere reden nog op allerlei vlakken onderzocht). Wel een deken met staartflap en precies daar schuurt hij. Hij lijkt verder geen kriebels te hebben. Omdat hij overdag buiten staat door weer en wind, vind ik een deken met staartflap wel een prettig idee (hij is nl. ook geschoren).
Misschien is het een idee volgend jaar eens een deken zonder flap te gebruiken, als ik hem dan weer scheer.
Ik vermoed zelf dat het jeuken door het kuilgras komt wat hij krijgt, het komt van eigen, goed bemest land.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:01

gooi er dan eens een drainagekuur in, eens kijken of hij dan dan afvalstoffen (en jeuk) kwijtraakt?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:04

Ik ken iemand waarvan het paard ook veel schuurde die hebben een broekspijp van een spijkerbroek aan de staartflap genaaid daar de staart in hangen en dat werkte goed :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:08

Mijne had het ook, die heb ik gewassen met Betadine Shampoo. Geen last meer.
Puur de staart gewassen ;).