Juryleden in hokjes en verzorging van de pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrisRoxanne

Juryleden in hokjes en verzorging van de pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 15:25

Hoi bokkers!
2 vragen over proefjes

1. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat er tijdens F-proeven verkeerd is opgelezen, waardoor dertiger door de war raakte. Zowel bij mezelf al bij anderen.
Als je dan verkeerd rijdt, of je het nou goed oppakt of niet, krijg je minpunten, omdat de jury niet weet wat er gebeurd is.
Ik ben weleens naar de jury gegaan, omdat ik dan aan de rand stond en toch even wou doorgeven dat het niet de ruiters schuld is, maar dan krijg je een antwoord van "dan had ze de proef maar uit haar hoofd moeten leren"
Hoe denken jullie hierover? Ik hecht hier weinig waarde aan, maar kindjes die voor het eerst proefje reden, dan heb ik het over 9jarige meisjes, zo niet jonger, die in tranen zijn omdat ze 2 punten te weinig hebben.

2. Verzorging van de pony.. Ik reed op een manege waar heel veel kinderen tegelijk meededen, en het gebeurde vaak dat je de pony direct moest overnemen, erop moest klimmen, misschien 5 minuten kon stappen en de ring in moest.
Op dat papiertje staat dan misschien doodleuk een 3 op verzorging omdat je voorganger hem direct van het land een zadel oplegde. Erg oneerlijk, zeker als diegene een paar punten hoger kreeg omdat zij het klaarspeelde de knotjes lang genoeg in te laten zitten om de proef uit te rijden. Dan staat de pony stil, schudt zich uit en daar vliegen de elastiekjes. 3 punten eraf -.-"
Ook iets waar ik weinig moeite mee had, alleen heb ik daardoor 2 keer een proefje niet gehaald..
Jullie mening? :)

MerleSimone

Re: Juryleden in hokjes en verzorging van de pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:29

Dat is dus het nadeel van de leeftijd van de ruiter bij punt 1, en het rijden op een manege bij punt 2..
Dat zijn nou eenmaal de 'risico's' die er aan vastzitten. Als je op een manege een wedstrijd rijdt wéét je dat je misschien je pony niet zelf kan optuigen en mooi kan maken.
Dat van de proef verkeerd oplezen is een (domme) fout van de lezer en inderdaad zonde van de punten voor de ruiter, maar helaas. Dan denk ik: moet er maar fatsoenlijk voorgelezen worden.
Natuurlijk is het lastig als 7 jarige om een proefje uit je hoofd te leren maar ongeveer weten wat je moet rijden is dan toch wel handig :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:31

Punt 1: De jury heeft natuurlijk wel een beetje gelijk. Uit je hoofd leren is dan het beste. Al begrijp ik ook dat het voor de kleintjes sneu is. Maar goed; wedstrijden rijden blijft een jurysport. Als kindjes in tranen zijn vanwege twee punten, schort er in mijn ogen iets aan de begeleiding van de kids.

Punt 2: Goede oplossing: vroeg opstaan, zelf pony uit het land (laten) halen en zorgen dat paard dus schoon is. Ook als je er niet als eerste op zit.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:40

Punt 1; Uit je hoofd leren, of goed voor laten lezen.
Verkeerd voorlezen is gewoon fout, en als de ruiter verkeerd gaat is dat een fout.
Fout rijden is meestal de fout van de ruiter en niet van het paard/de pony.
Dus zou wel raar zijn als je geen punten aftrek kreeg.

Punt 2; Zelf zorgen dat je eerder bent, en zorgen dat de pony er top uitziet, ook kun je met de persoon waarmee je de pony deelt overleggen over het borstelen en vlechten.
Ken je die persoon niet kan vast iemand op de manege je daarmee helpen, en als je zelf zorgt dat je op tijd bent, dan kun je het samen met die persoon doen.
Je kunt er namelijk niet van uit gaan dat de eerste ruiter uren werk erin stopt, en jij lekker op kan stappen en je punten rijden.

Als je een eigen paard hebt werkt het ook niet zo, helaas :D

IrisRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 17:18

Ja, ik ben het met jullie eens, al is het wel balen..
Bedankt voor het antwoorden :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:44

Jury heeft gelijk. Ruiter hoort de proef te kennen. Het is sneu voor de kinderen maar aan de andere kant ook een leermoment. De fout maken zij niet snel opnieuw.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:50

Ook als je 9 bent hoort het erbij dat je soms net 2 punten mist... volgende keer beter, toch? En dan wel die volgende keer iemand meebrengen die goed leest, en de proef wat voorbereiden zodat het ruitertje weet wat voor onderdelen er wanneer ongeveer in zitten.

En wat knotjes e.d. betreft: bij de manege waar ik proefjes heb gereden ging je dan wanneer de startlijsten er waren kijken of je de mensen die hetzelfde paard hadden kende, en dan sprak je van tevoren of op de dag zelf af hoe en wat. Heb es een proef gereden met een dekje van iemand anders, die had een mooi dekje en wilde dat op het paard, en er was geen tijd tussendoor om dekje te wisselen. En degene die het beste kon vlechten vlocht het paard in :D

En ja, als jij als tweede op de schimmel moet, en de ruiter voor je met die schimmel door de modder banjert is dat balen... maar die modder ligt er ook nog wanneer jij zelf op de schimmel zit. Een beetje FNRS-jurylid weet ook wel dat je als manegeruiter dat soort dingen niet in de hand hebt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:43

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.