het nieuwe springen voor dummies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

het nieuwe springen voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 22:50

hoi allemaal,
ik heb laatst mij eerst springwedstrijd gehad, maar ik wist de regels niet echt goed, ik wist bevoorbeeld niet hoe en waarneer te groeten en of er nog barage was, ik ben er toen voor een groot gedeelte achter gekomen maar het zou fijn zijn als ik de volgende keer de regels goed weet. waar kan ik die vinden? ik weet dat ze op de site van de knhs staan maar dat zijn zo`n 50 pagina`s en dat gaat me iets te ver om door te lezen. weet iemand waar je een spoedcursus (spring) wedstrijd regels voor dummie`s kan krijgen? ik heb ook al op de bokt wiki gezocht maar kon het niet echt vinden!

alvast bedankt!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:09

owja en helemaal vergeten te vragen kan iemand mij uitleggen:
wat een tweede fase parcour is als je eerst een parcour op stijl doet
waarom sommige mensen na het parcour ook weer groeten en andere niet?
waar je hoofdstel nummers kan vinden en hoe dat precies werkt?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 18:34

is er echt niemand die dit mijn wil uitleggen?

Schoentje

Re: het nieuwe springen voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:08

Een 2-fase wordt in het B niet op stijl gereden.

Afgroeten hoeft niet, voegt niets toe, omdat de juryleden dan meestal de punten aan het bespreken zijn en dus niet meer naar de ruiter kijken. Ooit, vele jaren geleden, moest dat nog wel. Sommige blijven dat maar doorgeven, zodat enkele ruiters het nu nog doen.

Op de meeste basis wedstrijden heb je geen hoofdstelnummer nodig. Als dat wel zo is, dan kun je die meestal tegen betaling van een borg, op het secretariaat verkrijgen. Als je ze vaker nodig hebt, dan is het makkelijker om een verwisselbaar nummer bij een ruitershop te kopen, ze kosten maar een paar euro.

Als je meer dingen wilt weten, dan kun je het beste een aantal keer met een meer ervaren iemand mee op conours gaan, om op die manier alles te leren. Verder gewoon aan mensen iets vragen, als je iets niet weet. De meeste mensen op springwedstrijden zijn wel bereid om tips aan andere te geven en ze even op weg te helpen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:55

oke, dankje wel voor je uitleg! dit stond er op internet,maar t is misschien heel dom maar ik kan er niet echt wijs uitworden wat ik nou moet springen?

Indeling klasses.
Vrijdag 1 maart: klasse B, cat A-B-C-D-E
2 parcoursen voor kwalificatie aan de finale.
Rijstijl en 2 fase parcours.
Zaterdag 2 maart: klasse L, cat A-B-C-D-E
Klasse M, cat C-D-E Klasse Z, cat C-D-E
klasse ZZ, cat D-E
2 parcoursen voor kwalificatie aan de finale.
Klassiek en 2 fase parcours.

betekend het nou dat beide parcoursen voor kwalificatie aan de finale zijn en dat je voor het eerst parcour punten kan halen, die je dan terug ziet op je startpas en het tweede parcours niet op stijl en ook geen winstpunten kan halen? en zijn deze parcoursen achter elkaar of moet je twee keer starten?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:28

Het 1e parcours is klassiek op stijl en het 2e parcours is een 2-fase, waarvan de 2e fase op tijd is.
Waarschijnlijk tellen ze dan de plaatsingspunten van beide parcoursen bij elkaar op en dat is dan de kwalificatie voor de finale.
Het eerste parcours is voor winstpunten, het 2e weet ik niet zeker.
Anders gewoon ff een mailtje naar de organisatie sturen, dan weet je het zeker.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 21:39

oke, ja had ook nog ff gemaild en een uitgebreide uitleg gehad!