Prestaties op werkvloer beter met paardentherapie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mear

Prestaties op werkvloer beter met paardentherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 09:44

Hoi allemaal!

(ik heb geen idee waar ik dit moest neerzetten, sorry als het verkeerd staat)

Ik zag iets voorbij komen van Equo et Homini. Deze mevrouw biedt trainingen en workshops aan voor teams, groepen of individuele mensen met behulp van paarden.
Dit staat op de site:

Citaat:
Het sterk ontwikkelde waarnemingsvermogen van een paard, gebaseerd op lichaamstaal, kunnen we gebruiken om mensen te coachen. Paarden spiegelen immers als geen ander het gedrag of de innerlijke toestand van de mens.

Paarden zijn dieren die in het hier en nu leven, wij mensen leven veel te hectisch...
Paarden zijn dieren die voelen en niet denken, wij mensen denken soms te veel en voelen soms te weinig...

http://www.equoethomini.nl/

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat ik hier van moet denken/vinden. Was nogal verbaasd over de manier van werken. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

troi

Re: Prestaties op werkvloer beter met paardentherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:27

Wordt veel gedaan en er wordt ontzettend veel geld aan verdiend. De werking is nog nooit bewezen..

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:57

Ik ben nog niet heel lang geleden naar zo n sessie geweest. Een andere dan die jij aangeeft, dit had te maken met het coachen op de werkvloer. Ik was gastclient. Ik vond het allemaal heel bizar hoe het paard mij idd spiegelde, was ook echt verrot na de sessie. Helaas weet ik nog niet wat dit helpt op de werkvloer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:59

Dit werkt alleen op de werkvloer als je met paarden werkt op de werkvloer ...

Met mensen werkt het heel anders.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:59

Heb zo ook eens een reportage gezien over "koe-knuffelen" dat zou ook heilzaam en bevorderend werken. Kon je dus ook met je collega's op weekend bij een boer om daar wat koeien te staan knuffelen en daarnaast kreeg je ook theorie en workshops omtrent de sfeer op de werkvloer etc... Vond het wel een grappig zicht :)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:03

troi schreef:
Wordt veel gedaan en er wordt ontzettend veel geld aan verdiend. De werking is nog nooit bewezen..

Yep! Heb een aantal keer soortgelijke trainingen gegeven en wat rest van zo'n dag is dat sommige mensen er individueel wel wat van opsteken maar op de werkvloer blijft er alleen een leuke herinnering over aan die lieve paardjes :D

Het is net als met dolfijnen zwemmen, ook alleen impact op het moment.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:11

Mijn stagebegeleidster doet dit er sinds kort bij. Ze heeft t examen behaald en heeft een aantal collega's als oefenpersoon gebruikt, van hun hoorde ik veel positieve ervaringen. Echter of het helpt op de werkvloer geen idee. Denk dat je dan het hele team hiervoor moet gebruiken en niet een paar individuen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:27

Je geeft mensen een heel goed beeld over hoe ze gezien worden, die paarden spiegelen hun gedrag, zenuwen, houding enz. Dit komt vaak veel beter binnen dan als een collega iemand daarop wijst, want, mensen zijn eigenwijs.
Voor veel mensen opent het zeker hun blik naar hoe zij overkomen op de rest/collega's/werkvloer.

Wij zijn gewend te werken met paarden en dat zij reageren op ons. Mensen die dit soort workshops volgen zijn vaak kantoormedewerkers zonder affiniteit voor dieren. Een goede workshop met duidelijke uitleg, meewerkende cursisten en, heel belangrijk, de juiste paarden, kan een hele productieve dag worden.
Helaas nogal wat factoren die ervoor kunnen zorgen dat het gewoon een duur uitje wordt, ipv een spiegelende sessie.