Hoe houd ik de les leuk/spannend voor een kind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiindsaYxX

Hoe houd ik de les leuk/spannend voor een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:17

Hallo,
Ik geef een meisje van +/- 9 jaar les. Ze kan al aardig Rijden en leased ook mijn pony.
Heeft 1x per week les de rest rijd ze vrijwel elke dag en als ze niet rijd gaat ze hem borstelen.

Nu een vraag, hoe houd ik het leuk voor haar?

Ze vind nageeflijk rijden niet leuk (zegt dan, ik vind hem mooier als die met z'n hoofd omhoog loopt) maar hij moet dit wel doen omdat ht beter is als hij ontspannen over de rug loopt, hoe maak ik dit voor haar aantrekkelijker? Ook als t wat moeilijker gaat..?

Verder rijden we wat proefjes, bedenk ik ter plekke gewoon lekker veel figuurtjes maar met groeten dit vind ze geweldig.
Springen vinden ze allebei het einde en gaan ook echt hoog!

Als jullie leuke ideeën hebben hoor ik het graag!

Groetjes

Joscaa

Re: Hoe houd ik de les leuk/spannend voor een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:20

Ik zou nog niet zozeer nageeflijk gaan rijden met zo'n kindje, laat haar lekker in de rondte hobbelen, lekker lol met je knol ipv nu al dressuurrijden. Maar als je dan toch zo graag wil dat hij nageeflijk loopt met haar, laat haar haar teugels gewoon goed opmaat nemen, lekker tempo wisselingen rijden, overganen, stelling, veel figuurtjes. Gewoon niet het woord nageeflijk noemen, het niet hebben over zijn hoofd naar beneden, gewoon lekker rijden. :) Om pionnen heen rijden, om balkjes heen rijden, over balkjes etc.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:23

Dank je wel :). Dit is wel een optie indd!
Hij KaN het.. Doet het ook normaal gezien maar hij moet het in de les en doordeweeks niet van haar en dan heeft hij zoiets van daaaag! Maar ik ga het eens op jouw manier proberen
Thanks

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:26

evenwichtsoefeningen zijn ook heel leuk en leerzaam.
zonder beugels rijden bijvoorbeeld
of aan de longeerlijn zonder handen (wel met zadle uiteraard).

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:33

Ik doe altijd erg m'n best om het gezellig, leuk, leerzaam en uitdagend te maken voor de kids. Ik heb 4 lesklantjes: 2 jongetjes van 9 en 12, en 2 meisjes van 7 en 10. Het is wel erg verschillend per kind wat ze nodig hebben. De een is heel competatief, de ander een beetje bangig.

Ik probeer het heel speels te houden. Wat afwisseling door 'parcours' uit te zetten, pionnen te rijden (krapper op elkaar of ver van elkaar weg), balkjes te draven, lange teugel laten draven, weer oppakken, zitoefeningen, spelletjes (annemaria koekoek), doorzitten en lichtrijden afwisselen, zonder zadel uitstappen, pasje weg draven en terug laten komen en uitleggen hoe te sluiten met hand etc. Maar wel op speelse manier: "Nu moet je zometeen de trein halen, ga maar héél hard naar de andere kant draven" en weer zo langzaam mogelijk. Gebruik je eigen creativiteit. Als het ene niet werkt, probeer je het andere. :)

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:41

Hey,
Dat zonder teuigels aan de longeerlijn hebben we vorige week gedaan... ze vond het wat spannend, maar ik zei dat hij heeeel braaf zou zijn en toen heeft ze uiteindelijk stap draf en galop gedaan ze vond het geweldig!

haha ja das wel heel slim zulke oefeningen! dan hebben ze het niet door maar leren wel veel bij :). Beetje balen dat nu de bak bevroren is.. dus we gaan morgen amar even een rondje naar buiten denk :)

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:26

Misschien kan je wel een leuk deal met haar sluiten. Bijvoorbeeld als zij goed haar best doet om de pony aan de teugel te rijden dat zij dan weer iets mag kiezen of dat je dan bijvoorbeeld een keertje op wat lekkers trakteert! Natuurlijk is het ook leuk om sommige dingen er meer een spel van te maken of een uitdaging. Je kan haar ook bijvoorbeeld eens met viltjes tussen haar oksels en/of haar knieën en het zadel laten rijden en dat ze die niet mag kwijtraken. Ook is een soort behendigheidsbaan altijd een groot succes! Dat zou kunnen bestaan uit een klein sprongetje, een sla om, een voorwerp verplaatsen, etc.