Ik ben al een tijdje op zoek hoe en wat ik moet doen...
Ik heb al met de zoekmachine gezocht, via KNHS en via google en kom er dus niet uit.
Zoals waarschijnlijk bekend is, is het Europees Stamboek geen officieel paspoort.
Dit zegt de KNHS erover;
Het Europees Stamboek is geen erkend stamboek en daarom ook geen erkende paspoortuitgevende instantie, aldus het Productschap Vee en Vlees (PVV).
Het Productschap stelt wettelijke bepalingen vast voor het uitgeven van identiteitsdocumenten voor paardachtigen. Ook wordt door het PVV vastgesteld welke organisaties paspoorten mogen uitgeven.
Dit heeft niets te maken met de reglementaire bepalingen van de KNHS, maar specifiek met de wettelijke bepalingen die gelden voor houders van paardachtigen. De KNHS vindt dat zij haar leden hier op moet wijzen. Wanneer een paard of pony wordt vervoerd over de openbare weg en wanneer wordt deelgenomen aan wedstrijden moet bij het paard/de pony een geldig (ofwel wettelijk erkend door het Productschap Vee en Vlees) Paardenpaspoort aanwezig zijn.
Op de website http://www.nl-paardenpaspoort.nl van het PVV staan alle erkende stamboeken en paspoortuitgevende instanties vermeld. Wanneer je een paspoort hebt van het Europees Stamboek, neem dan telefonisch contact op met de afdeling I&R van de KNHS op 0577 408 230.
Nou wil ik dus een paspoort aanvragen voor mijn merrie, maar zij heeft enkel een Europees stamboek papier.
Ik denk ongeveer 3 maanden geleden dat ik op de KNHS site had gekeken,
waar ik dacht een artikel te lezen dat als je een ES papier hebt,
je dit naar de KNHS op moet sturen met het aanvraagformulier paspoort paardachtigen,
waarna je dus je paspoort toe gestuurd krijgt, zit dat inderdaad zo?
Nou is er kennelijk nog een verschil tussen ES papieren,
volgens mij is de mijne redelijk compleet.
Het papier bezit over de volgende informatie;
- Inentingen
- Naam/ adres van vereniging (europees stamboek)
- Naam paard
- Registratienummer
- Chipnummer
- Geboortedatum
- Fokgebied
- Geboorteplaats
- Stamboom tot 4 generaties terug.
- Een rapport over haar kenmerken
* Geslacht
* Kleur
* Aftekeningen
- Naam fokker
- Naam Eigenaar
Vreemde is ook dat er nergens "Ras" staat,
terwijl zij en haar voorouders vol Hannoveraan zijn, of staat dit nergens in een ES papier?
Het vreemde is dus ook dat het ES papier nog op de naam staat van de fokker,
terwijl er 3 tussen eigenaren zijn geweest voordat ze bij mij kwam, zou dit een probleem zijn?
Dus, als iemand mij verder kan helpen hoe ik aan een paspoort kan komen voor mijn paard,
hoor ik het heeeel graag
Alvast bedankt!