Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 22:43

Toen ik jonger was (lees: penny) weigerde ik ronduit een cap te dragen. En omdat ik eigenlijk (tot dan toe) nog maar 2x gevallen was (enkel spierpijn aan overgehouden), beviel me dat wel.

Maar op een bepaald moment begin je toch voorzichtiger te worden, en meer na te denken. Het feit dat een kennis van me 2 jaar geleden verongelukt is na een val van haar paard, heeft daar natuurlijk ook mee te maken. Maar ik vond een cap toch nog steeds 'te lelijk, en te ongemakkelijk'.

Mijn eerste paard, Ax, stond meer op 2 benen dan op 4, als ik op hem zat. Ik heb in die 13 maanden slechts 1x een cap gedragen, en vond het afschuwelijk.

Een jaar nadat Ax verkocht was, kwam Bai in mijn leven. Een schat van een paard, die me de eerste keer dat we reden toen ze van mij, zo van haar gooide :+ Maar ook hier alleen spierpijn aan overgehouden, dus ik droeg nog steeds geen cap.

Toen ik haar zo'n 7 maanden had, begon ze echt vies te doen. Vooral veel bokken, en ik merkte dat ik zelf niet meer zo dapper was als vroeger. En toen steigerde ze, toen mijn lesgeefster op haar zat.. Kaarsrecht omhoog. Een dag later steigerde ze met mij op haar; niet zo hoog as een dag eerder maar toch makkelijk anderhalve meter..

Toen heb ik de osteo gebeld, en ben ik naar de ruitershop gerend. F*ck dat het lelijk is, f*ck dat het ongemakkelijk zit, en plakkerig wordt in de zomer, en dat mijn haar altijd stom doet en het ding naar voren duwt: sinds ongeveer een jaar rij ik ALTIJD met cap. Ook als we gewoon wat gaan wandelen.

Niet dat het nog 'nodig' is (maar wat is nodig? }> ): ze bokt niet meer, steigeren doet ze alleen als we VD'en en op commando; de osteo heeft haar netjes opgelapt! Mijn meisje zat met ontzettende rugklachten, vandaar dat ze ook zo vies uit de hoek kwam.. Maarreuh, 'nodig' of niet: ik vertrek niet meer zonder! Ik hou van mijn cap, ik voel me nu veel zekerder, als Bai al eens durft klieren, durf ik haar tenminste aan te pakken. Omdat ik nu weet: als ik val, is mijn hoofd in ieder geval beschermd! En eerlijk.. Eigenlijk is een cap helemaal niet lelijk!

Afbeelding

Feit dat het ding met diamantjes versiert is, maakt de liefde uiteraard alleen maar groter :D
Afbeelding

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:32

Ik ken het, ik heb altijd gereden zonder cap, ook paarden opleiden/inrijden/corrigeren en altijd er zonder kleerscheuren vanaf gekomen mocht het eens een keertje tot zandhappen lijden.
Tot ik op een stal terecht kwam waar ik hem op moest tijdens het gebruik van de rijbanen ivm de certificaten.

Dat is nu 9 jaar geleden en daarna nooit meer zonder gereden, ook ik heb in het begin flink gevloekt op die cap, tot ik een half jaar op die stal te staan een keer per ongeluk opstapte zonder cap en voelde me gelijk "kaal" en onprettig. Heb het rondje in de bak niet eens afgemaakt en ben direct terug gegaan naar stal en heb mijn cappie opgezet.
Ik ben stap ondertussen zelfs jonge of onvoorspelbare paarden(die ik niet ken of nog niet vertrouw) niet meer op zonder mijn bodyprotector!
Ja dat had ik nooit verwacht, als je me dat 10 jaar geleden zou zeggen had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard!
Maar moet ook wel zeggen ben nog van de tijd dat je op de wedstrijden met hoedje in de B mocht rijden en de cap die je anders ophad niets meer was dan voor de sier. Ook op de manege vroeger was het niet zo nauw, een cap op was je eigen keuze, zetten je er geen op dan was het ook goed.
Denk dat het voor een stuk jongere meiden heel anders is, mijn kind bv weet gewoon zonder cap niet op een pony en doet dit braaf en zonder te vragen "moet dat".

Rena100

Re: Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:40

Ik reed en rijd altijd met cap. En gelukkig maar anders zat ik hier waarschijnlijk niet. Ongeveer 2,5 jaar geleden ben ik van mijn toenmalige bijrijdpaard afgevallen en gleed er zijdelings af met een behoorlijke vaart, met mijn hoofd precies tegen een bakrandpaal. Met als gevolg dat ik buiten bewustzijn raakte en wakker werd in de ambulance. Gevolg, een zeer zware hersenschudding, een giga bult op mijn hoofd en verder veel spierpijn en kneuzingen. Ondanks dat ik en een cap droeg en een bodyprotector.

Sindsdien heb ik gezworen nooit meer zonder cap op een paard te stappen. Het hoort er nu eenmaal bij. Mijn huidige paard is eigenlijk erg braaf, behalve op buitenrit := dan wil ze vooral snel, maar verder in de bak erg braaf en makkelijk uit te zitten mocht ze ergens van schrikken.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:32

Ik heb twee keer zonder cap gereden.... Ben er alle twee de keren vanaf gevallen _O-
1 keer tijdens het opstijgen, kwam tot de conclusie dat ik dat ding niet op had terwijl ik al boven paard hing. Wilde gekijk weer afstijgen maar paard snapte er niks van en daardoor lag ik op mn kont :+
En 1 keer zonder zadel. Was niet de bedoeling om erop te gaan zitten maar dat kwam nou eenmaal zo uit, iemand zei dat ik geen cap op had, ik verstijf en BAM!

Nee... Ik hou van m :+: Hij heeft mij 1 keer echt geholpen en was een wonder dat ik alleen een hersenschudding had.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:10

Toen ik een stuk jonger was vond ik cap ook maar een stom in de weg zittend ding.

Maar nu is het voor mij de normaalste zaak van de wereld om er eentje op te zetten. Op mijn huidige paardje heb ik 1x zonder cap op gezeten. Maar dat was omdat het:
1 niet de bedoeling was om erop te gaan zitten, maar alleen haar zadel te passen (lees er was bij de vorige eigenaar max 10 opgezeten)
2 M'n cap had ik nog niet eens op stal liggen maar thuis.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:33

toen ik klein was snapte ik ook niet voor wat een cap nodig was, ik zat toen dan ook op oude rondstappende manegeponies die nooit bokten of steigerden, maar toen ben ik er eens 1x afgevallen en ik had direct door dat het toch wel een stuk veiliger is als je er een op hebt. Ik rijd dus ook zo goed als altijd met cap, enkel op mijn verzorgpony die ik echt ken, en weet dat ze niets gaat doen draag ik heeeel soms geen cap, maar dan ook echt maar heel af en toe ;) en ik vind het niet zo super slecht zitten, vermits ik vroeger ook altijd een fietshelm moest opzetten bij het fietsen, je wordt een cap wel gewoon :)

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 05:32

Voor mij is het de normaalste zaak van de wereld een cap te dragen :')(ik rij dan wel pas 2 jaar en bij een manege waar het verplicht is en nu ook bij de eigenaar van mn verzogpony, ik mag er niets eens zonder chaps opstappen :p)
Ik heb hem nooit vervelend gevonden ook

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 07:04

Voor mij voelt een cap net als een autogordel. Ben echt geen ouwe muts maar mis iets als ik zonder weg rij. Het is zo automatisme geworden dat ik regelmatig de gordel om doe als ik op een parkeerplaats sta te wachten. Cap net zo, al moet ik zeggen dat ik week of 2 terug geheel in gedachten land zonder cap ben opgestapt, nota bene in de binnenbak waar ik samen met een stalgenoot reed. Zij had niets door maar toen ik eenmaal een meter of 10 gestapt had voelde ik me kaal en merkte ik me fout op. Geen stap verder gezet en direct mijn cap gaan halen. Is bij ons op t terrein ook verplicht maar ook buiten of op t strand heb ik ALTIJD een cap op. Mij geeft het juist comfort en zekerheid. Heb me er zelfs tijdens hittegolven nooit aan geirriteerd.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 07:18

Ik moet zeggen dat de caps van vroeger (die zwarte fluwelen met zo'n elastiekje onder de kin) erg rottig zaten. Ze knelde om je hoofd. Ik heb nu een lichtgewicht cap, mooi en luchtig in de zomer, warm in de winter. Heerlijk!

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 07:26

Ik reed tot een aantal weken geleden ook altijd zonder cap. Terwijl ik degene ben die het hardste brult dat m'n dochter niet op haar (verzorg) pony komt zonder cap. En gelukkig maar want een aantal weken geleden had meneer geen zin, hij bokt en gooit gelijk zijn voorbenen hoog in de lucht en daar lag ze met de pony bovenop haar been :(
En het eerste wat ze zei was, gelukkig had ik mijn cap op!
Dat heeft me wel aan het denken gezet, waarom ik niet en zij wel :)* Dus mama draagt in het vervolg ook altijd netjes een cap :=

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 07:27

HippoLogic schreef:
Ik moet zeggen dat de caps van vroeger (die zwarte fluwelen met zo'n elastiekje onder de kin) erg rottig zaten. Ze knelde om je hoofd. Ik heb nu een lichtgewicht cap, mooi en luchtig in de zomer, warm in de winter. Heerlijk!

:j Wat waren die vreselijk := kan me nog herinneren dat dat elastiek altijd helemaal uitgerekt was, totaal geen functie meer :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 07:40

En zo'n rode streep over je voorhoofd, nog lang na het rijden...

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 07:43

HippoLogic schreef:
En zo'n rode streep over je voorhoofd, nog lang na het rijden...

_O- _O- en zo'n heerlijk bezweet koppie *\%/*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 08:44

Hahah de caps van vroeger idd bah wat een ondingen met strak of juist uitgerekt elastiek.

Ik heb jaren zondr gereden, voornamelijk in mijn tienerjaren tot begin 20
Vreemde paarden, groene paarden, moeilijke paarden doorrijden, maar een cap op, nee hoor.
Tot ik er een keer flink vanaf ben gevallen op mijn hoofd, mijn kaak schoot los en een hoef lande recht naast mijn hoofd. Nu heb ik braaf elke keer mijn cappie op. Nu zal ik nog steeds op mijn kaak geland zijn met cap op, maar toch, die dingen zijn er niet voor niks.

ik stoor me ook ontzettend aan de jonge mensen op bokt die steeds bij foto`s erbij zetten, geen cap = eigen risico. Zeker bij iemand die in andere topics meld hoe moeilijk het paard soms kan doen. Trouwens, ook een braaf paard kan struikelen zodat je zand hapt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 09:12

Ik heb ook jaren zonder gereden, vroeger mocht dat op de manege vanaf je 18de.
Op een moment werd het bij mijn springinstructeur verplicht. Vlak daarna ben ik mijn cap ook thuis gaan dragen. Heb 2 brave paarden (denkt niet iedereen hetzelfde over), maar moet zelf mijn hobby en onderhoud bekostigen. Als ik iets oploop met een val en ik raak arbeidsongeschikt, dan moeten mn paarden weg, omdat ik het dan niet meer kan bolwerken. Lichamelijk arbeidsongeschikt is voor mijn werk een kleiner probleem.

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 09:15

Ik rijd ook altijd met cap 2x zonder gereden omdat ik hem vergeten was.
Ik vind het veiliger met mijn pony die haar pootjes breekt over een grassprietje.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:00

Ik heb altijd meer met dan zonder cap gereden hoor.. Maar bij mij kwam het omslagpunt toen ik voor het eerst van mijn superlieve, brave IJslander afviel. Daarbij was het nieteens háár schuld, maar die van mij. Met buitenrijden schrok ze ergens van, ik zat niet op te letten. Eyglo ging de bocht om en ik niet.. Dat resulteerde in een lelijke val waarbij mijn hoofd met de bovenkant de grond eerst raakte en daarna mijn lichaam pas neerkwam. Mijn cap was flink beschadigd, mijn nek deed erg veel zeer.. Ik wil niet weten hoe ik daar uit was gekomen als ik geen cap op had gehad := Sindsdien al-tijd een cap :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:06

Herken het helemaal :D Ik heb echt een grote kop ( :') ) dus had altijd last van slechtzittende of knellende caps. In de manege droeg ik ze dan ook nooit. Op paardenkamp waren we verplicht eentje te dragen, en ik ben een keer echt hard van een paard gevallen, paard rende over me heen, resultaat: binnenkant van de cap helemaal in stukken! Toen kwam het besef dat het net zo goed mijn hoofd had kunnen zijn ipv de cap.

Sindsdien altijd netjes cap op. Ondertussen al 6 jaar eigen paarden en ook voor een stapritje met halster met mijn oudje gaat de cap op. Ik voel me altijd 'naakt' zonder :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:10

Ik was vroeger wel makkelijk met cap, daarna stond ik op een manege waar het verplicht was met cap te rijden dus deed ik het maar.
Ik ben een keer onderuit gegaan in de bak met paard en al omdat ie struikelde en kwam toen met mijn hoofd tegen de bakrand aan. Toen begon ik wel te beseffen dat het niet je eigen fout hoeft te zijn of dat je een moeilijk paard hoeft te hebben om te vallen. Een ongeluk zit gewoon in een klein hoekje. En dan bescherm ik mijn hoofd maar liever.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:13

Ik heb eigenlijk altijd met cap gereden. Een paar keer gehad dat ik even mocht uitstappen oid. En ik geen cap op had, maar ik voel mij dan zo kaal en onprettig. De manege-eigenaresse heeft mij goed opgevoed. _O-

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:31

Ik draag altijd cap, alleen toen wedstrijden wel een hoed op. Ik heb ook paar keer zonder cap gereden, het voelde idd naakt, mijn hoofd voelde heel broos en onveilig aan. Toen daarnaweer terug naar stal om cap op te halen. :+

xMaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:39

Ik rijd altijd met cap, vind het belangrijker dat m'n hoofd beschermd is dan hoe het eruit ziet.. :j

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:47

Vroeger mocht ik niet zonder cap rijden, op straffe dat mijn pony verkocht zou worden als mijn ouders erachter zouden komen dat ik zonder cap reed :Y) Braaf als ik was, droeg ik altijd mijn cap. Nu draag ik hem nog steeds dagelijks, het is een gewoonte en ik voel me ook 'bloot' als ik hem niet op heb.
Ik snap eigelijk ook niet dat sommige mensen er zo'n hekel aan hebben, wielrenners, hockeyers en voetballers dragen toch ook bescherming? Je hebt maar één hoofd en een ongeluk zit in een klein hoekje.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:52

Ik vind een cap net iets als een autogordel, zonder rijden voelt gewoon verkeerd. Niet dat ik het vroeger nooit gedaan heb hoor, maar toch, er mist iets zonder cap op m'n hoofd.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:53

ik draag ook altijd een cap nooit vervelend gevonden..maar steeds kort vervloek ik dat ding. door ziekte ben ik al mijn haar kwijt geraakt. en ik kan je vertellen dan zit een cap echt niet fijn.dus draag nu een buff onder dan mijn cap maar kan niet zeggen dat het geweldig zit. maar zonder cap rijden doe ik niet.