Vraag over afgelaste buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MerelFjord

Vraag over afgelaste buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:49

We hebben maanden geleden een buitenrit geboekt bij een manege, deze moesten wij vooraf betalen. Helaas werd de rit tot 2 maal toe uitgesteld vanwege slecht weer. Volgens dit bedrijf zijn zij niet verplicht om ons ons geld terug te betalen, dit staat ook in hun voorwaardes op de website. Wij vinden het echter vervelend dat de rit tot tweemaal toe op het laatste moment is is afgezegd, enkele van ons kunnen nu niet meer mee en willen dus eigenlijk hun geld terug. Is dit bedrijf nu echt niet verplicht tot het terug geven van dit geld, immers hebben zij de rit twee keer uitgesteld en is er ook telkens geen mogelijkheid om de rit op korte termijn (dit duurt maanden geen weken) in te halen.

Team_Sublime

Re: Vraag over afgelaste buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:50

Helaas. Als hun het in hun voorwaarden hebben staan, is het dusnvermeld op de site en had je het kunnen weten.

Dit echter is wel geldklopperij en vind ik jammer om te horen :(
Vind het niet netjes van de manege

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:53

Vreemd verhaal.
Als je wat koopt op internet en je betaald vooraf heeft dat bedrijf toch ook een leveringsplicht.

Zo ook met het boeken van een buitenrit. Ookal is het misschien overmacht geweest dat het tot 2x toe is afgezegd. Er is geld betaald voor een dienst en die dienst (verhuur paard) moet gewoon worden geleverd.

De winter is zo weer om en dan is er toch gelegenheid genoeg lijkt me.

Makkelijk geld verdienen zo trouwens. Maar ik geloof dat dit juridisch geen stand houdt hoor.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:56

Hoe staat het in hun voorwaarden: als jij de rit afzegt hoeven ze geen geld terug te betalen. Of als hun de rit afzeggen hoeven ze geen geld terug te geven. Ik zou er niet zo mee akkoord gaan, ook al staat het in de voorwaarden. Ik zou even behoorlijk wat stampij gaan stana maken, eventueel dreigen met Radar ombudsman krant of wat dan ook. Kijk eens op internet of je ergens kunt vinden of dit zomaar mag.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:04

Dat is wel erg makkelijk geld verdienen, moet ik zeggen. Dus als ik het zou doen: ik bied een les Engels aan, die betaal jij vooraf, dan mag ik hem zonder verdere plichtplegingen afzeggen als ik maar op mijn site zet dat ik dan niet verplicht ben om terug te betalen? Goeie tip! Word ik rijk zonder moeite! :+
Maar ik denk niet dat daar iemand intrapt.
Nee, daar zou ik goed stampij over maken, want als dat inderdaad zo zou zijn, dan kan dat echt niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 06:38

Gezien het weer kan er inderdaad sprake zijn van overmacht. Ik zou een datum prikken in het voorjaar. Veel plezier alvast

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 08:00

Het is inderdaad beroerd weer geweest om te rijden.
Dat hun het verplaatsen betekend dat ze je dan wel nog een kans geven het betaalde te komen halen.
Als andere mensen dan af gaan zeggen kunnen zij er ook niks aan doen.

aan de andere kant.........vind ik het alles behalve netjes dat ze dan het geld niet terug geven -O-
Persoonlijk zou ik zelf nooit betalen vooraf voor een rit :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 08:34

als je rechtsbijstand hebt zou ik daar eens heen gaan en kijken wat hun vertellen.ook schrijft ts dat de andere nu niet meer kunnen,dus in het voorjaar boeken is dan lijkt me niet mogelijk.ik vind het belachelijk hun zeggen af,en niet jullie.ik zou fijn van iedereen het geld terug willen,ik zou daar helemaal niet meer willen gaan rijden

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 08:44

Als iets in voorwaarden staat wil dat niet zeggen dat het ook rechtsgeldig is.

Ik kan mij voorstellen dat het weer voor problemen heeft gezorgt maar dan moet er wel op korte termijn in overleg met elkaar een nieuwe datum worden geprikt.
Als dit niet mogelijk is moet het geld gewoon geretouneerd worden.Zeker nu het hier het bedrijf betreft wat de afspraak steeds afzegt...als de klant afzegt kan ik mij er nog redelijk in vinden dat het bedrijf geen geld wel teruggeven maar dat is hier niet aan de orde....makkelijk zakendoen zo.

Josephine63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:29

Is deze manege lid van de FNRS? Want volgens mij zijn ze dan wel gebonden aan bepaalde regels.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:45

Josephine63 schreef:
Is deze manege lid van de FNRS? Want volgens mij zijn ze dan wel gebonden aan bepaalde regels.

Alle maneges zijn gebonden aan wettelijke regels...FNRS of niet ;)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:48

En die regels zijn zeker niet dat zij hun verplichtingen niet na hoeven te komen indien 2x door overmacht de dienst van hun zijde is afgezegd.
Zou een beetje heel makkelijk zijn.

Dat ze hun dienst niet kunnen leveren, prima, maar dan heb je toch echt het recht op teruggave van je betaling.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:49

dat is vervelend.. mijn lessen worden ook afgezegd vanwege het weer, maar bij mij betalen ze op het moment vd les.. dus dan heb je je geld nog.

Als ik het vooruit zou laten betalen, en er door het weer niet gereden wordt; zou ík zeggen dat je de les dan kan inhalen! Het weer kan niemand wat aan doen natuurlijk..

Josephine63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:08

Tinky12 schreef:
Josephine63 schreef:

Alle maneges zijn gebonden aan wettelijke regels...FNRS of niet ;)

Ja sorry, beetje verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde alleen dat je dan nog een extra kanaal hebt voor je klacht. :D
Ik vind het inderdaad een erg vreemde zaak.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:49

Wanneer deze manege aangesloten is bij de FNRS, dan daar even een mailtje/belletje naar toe doen, zo niet, dan misschien je rechtsbijstand inschakelen? Je hebt gewoon recht om geld terug te krijgen.

MerelFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 10:11

Hartelijk dank voor de reacties en PB's! Ik ben nu toch een hoop meer te weten gekomen zo. :) En denk dat ik ook wat aan kan doen nu. Sta nu sterker in mijn schoenen en kan de klacht dan goed onderbouwen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:41

Is je probleem ondertussen opgelost?

Bij ons komt het ook weleens voor dat een rit niet door gaat, bijvoorbeeld bij sneeuw of ijzel. Het risico dat paard en ruiter iets overkomt is natuurlijk erg groot dan. Maar hier bieden ze wel altijd weer een andere mogelijkheid aan om een rit te kunnen rijden. Soms is het overmacht, daarnaast kies je er wel voor als je ergens boekt dat je dus ook akkoord gaat met de voorwaarden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:04

Mistral...de voorwaarden mogen natuurlijk niet tegen wettelijke regels ingaan ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:41

Je hebt wel met bedrijven te maken, die niets hebben aan mensen die vrijblijvend maar boeken en vervolgens met hetzelfde gemak afzeggen of niet op komen dagen. Je kiest ervoor om ergens te boeken en ik neem aan dat je vooraf wel de voorwaarden leest. Het gebeurd op veel meer plekken dat je geen geld terug krijgt, winkels bijvoorbeeld. Of dat wettelijk niet mag heb ik mijn twijfels over, anders zou het wel geheel vrijblijvend worden allemaal. Vaak kiezen bedrijven voor bepaalde regels doordat ze door schade en schande wijs geworden zijn. Wat de daadwerkelijke reden is van het bedrijf is weet ik natuurlijk niet, maar het zal vast te verklaren zijn. Maar wat mij hier opvalt is dat het verhaal van 1 kant belicht wordt. Maar we hebben het hier wel over een bedrijf wat draaiende gehouden moet worden en niet een keer een vrijblijvend buitenritje via via.
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 09-03-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:43

Als je ervoor getekend heb is het je eigen schuld, en moet je het verlies maar voor lief nemen.

yinneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:27

Ik denk dat je betaald hebt voor de rit ,die rit wordt jullie ook niet onthouden ,jullie mogen komen rijden op een andere datum .
dus je krijgt waar je recht op hebt,als jullie er dan voor kiezen om welke reden dan ook om niet te gaan ben je volgens mij je geld idd kwijt.
Het is nu de vraag wat klant gericht het beste zou zijn,ik zou er voor kiezen jullie je geld terug te geven om slechte reclame voor te blijven ,maar vind het standpunt van het bedrijf ook te begrijpen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:32

dat door overmacht iets wordt afgezegd is rot, maar als het 2 kee rgebeurd en nu niet op korte termijn iets afgesproken kan worden, zou het wel erg netjes zijn als ze het teruggaven
inderdaad een nette mail sturen en evt dreigen met rechtsbijstand

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:56

Ik denk dat je een rit hebt gereserveerd voor een bepaalde dag. Als deze tengevolge van overmacht is geannuleerd heb je recht op terugbetaling van het reeds betaalde. Als je ermee hebt ingestemd dat zij de rit kunnen verplaatsen, dan dient dat wel binnen afzienbare tijd en op een tijdstip dat jullie kunnen te zijn. Immers de overmacht bestaat niet meer, het weer is weer goed. Ik zou schriftelijk een termijn stellen waarbinnen jullie de rit willen maken, en aangeven dat indien dit niet lukt jullie zullen overgaan tot ontbinding van de overeenkomst. Zij moeten dan het reeds betaalde vergoeden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:03

Citaat:
Zwarte lijst (artikel 236, BW 6)
Hieronder staat de zwarte lijst zoals deze in het BW vermeld staat.

Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
a. dat de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen;
b. dat de aan de wederpartij toekomende bevoegdheid tot ontbinding, zoals deze in afdeling 5 van titel 5 is geregeld, uitsluit of beperkt;
c. dat een de wederpartij volgens de wet toekomende bevoegdheid tot opschorting van de nakoming uitsluit of beperkt of de gebruiker een verdergaande bevoegdheid tot opschorting verleent dan hem volgens de wet toekomt;
d. dat de beoordeling van de vraag of de gebruiker in de nakoming van een of meer van zijn verbintenissen is te kort geschoten aan hem zelf overlaat, of dat de uitoefening van de rechten die de wederpartij ter zake van een zodanige tekortkoming volgens de wet toekomen, afhankelijk stelt van de voorwaarde dat deze eerst een derde in rechte heeft aangesproken;
e. krachtens hetwelk de wederpartij aan de gebruiker bij voorbaat toestemming verleent zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen op een der in afdeling 3 van titel 2 bedoelde wijzen op een derde te doen overgaan, tenzij de wederpartij te allen tijde de bevoegdheid heeft de overeenkomst te ontbinden, of de gebruiker jegens de wederpartij aansprakelijk is voor de nakoming door de derde, of de overgang plaatsvindt in verband met de overdracht van een onderneming waartoe zowel die verplichtingen als de daartegenover bedongen rechten behoren;
f. dat voor het geval uit de overeenkomst voor de gebruiker voortvloeiende rechten op een derde overgaan, ertoe strekt bevoegdheden of verweermiddelen die de wederpartij volgens de wet jegens die derde zou kunnen doen gelden, uit te sluiten of te beperken;
g. dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder dan een jaar verkort;
h. dat voor het geval bij de uitvoering van de overeenkomst schade aan een derde wordt toegebracht door de gebruiker of door een persoon of zaak waarvoor deze aansprakelijk is, de wederpartij verplicht deze schade hetzij aan de derde te vergoeden, hetzij in haar verhouding tot de gebruiker voor een groter deel te dragen dan waartoe zij volgens de wet verplicht zou zijn;
i. dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden;
j. dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing van meer dan een jaar;
k. dat de bevoegdheid van de wederpartij om bewijs te leveren uitsluit of beperkt, of dat de uit de wet voortvloeiende verdeling van de bewijslast ten nadele van de wederpartij wijzigt, hetzij doordat het een verklaring van haar bevat omtrent de deugdelijkheid van de haar verschuldigde prestatie, hetzij doordat het haar belast met het bewijs dat een tekortkoming van de gebruiker aan hem kan worden toegerekend;
l. dat ten nadele van de wederpartij afwijkt van artikel 37 van Boek 3, tenzij het betrekking heeft op de vorm van door de wederpartij af te leggen verklaringen of bepaalt dat de gebruiker het hem door de wederpartij opgegeven adres als zodanig mag blijven beschouwen totdat hem een nieuw adres is meegedeeld;
m. waarbij een wederpartij die bij het aangaan van de overeenkomst werkelijke woonplaats in een gemeente in Nederland heeft, woonplaats kiest anders dan voor het geval zij te eniger tijd geen bekende werkelijke woonplaats in die gemeente zal hebben, tenzij de overeenkomst betrekking heeft op een registergoed en woonplaats ten kantore van een notaris wordt gekozen;
n. dat voorziet in de beslechting van een geschil door een ander dan hetzij de rechter die volgens de wet bevoegd zou zijn, hetzij een of meer arbiters, tenzij het de wederpartij een termijn gunt van tenminste een maand nadat de gebruiker zich schriftelijk jegens haar op het beding heeft beroepen, om voor beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.

Dit is de zwarte lijst en volgens mij(correct me if i'm wrong) staat die 'voorwaarde' hiertussen. Niet rechtsgeldig dus!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:56

yinneke1 schreef:
Ik denk dat je betaald hebt voor de rit ,die rit wordt jullie ook niet onthouden ,jullie mogen komen rijden op een andere datum .
dus je krijgt waar je recht op hebt,als jullie er dan voor kiezen om welke reden dan ook om niet te gaan ben je volgens mij je geld idd kwijt.
Het is nu de vraag wat klant gericht het beste zou zijn,ik zou er voor kiezen jullie je geld terug te geven om slechte reclame voor te blijven ,maar vind het standpunt van het bedrijf ook te begrijpen.

Dat zou wel netjes zijn om geld terug te storten.

Over die lijst, er zijn ook winkels die geen geld terug geven maar een tegoedbon mag ook niet, maar gebeurd dus wel en nogmaals uiteindelijk kies je daarvoor. Je kunt ook die winkel mijden omdat je het er niet mee eens bent. Dat is in dit geval net zo.

Maar ik ben wel benieuwd of ts inmiddels een oplossing aangeboden gekregen heeft?