(bijna)5 jarige ruin vertoont "veulen"gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

(bijna)5 jarige ruin vertoont "veulen"gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 20:36

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraagje, ik heb een een ruin die in juni vijf wordt. Het is een kruising Arabier x Lustiano. Hij is goed doorgereden en vertoont verder geen problemen of iets dergelijks.
Hij is van veulen af aan bij zijn moeder gebleven en toen ik hem kocht met 3,5 jaar is hij bij ons en onze ruin gekomen. Nu wees iemand mij erop dat hij die ruin behandelt als een soort surrogaatmoeder. En inderdaad, ik heb hem zelfs wel eens betrapt op een soort van poging tot drinken.... }:0
Als ik zelf met hem ga rijden, geeft ie geen problemen, maar als die ruin weggaat, dan staat ie echt te gillen als een ...ja, veulen...
Nu is mijn vraag dus: hoe erg is dit?

tina12345

Re: (bijna)5 jarige ruin vertoont "veulen"gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:29

Het klinkt super hard maar als de ruin die je al had ouder is dan je kruising, dan zal die toch op een dag niet meer zijn. En dan wil je natuurlijk niet de hele tijd een gillend paard op stal. Als die zelfs nog probeert te drinken zal hij wel niet gespeend zijn en dit is wel heel belangrijk. Dus in apparte weiden en stallen tot dat dit gerdag over is ook al klinkt het heel hard. Je moet hem nu als het ware spenen van je andere ruin. (:

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:19

hmm dit gedrag zelf zou ik niet zo erg vinden.
mijn merries doen dat ook.. maar dat is geen veulen gedrag.. dat is gewoon ontwenning als ze even alleen moeten zijn..
ik heb er 3 op stal. 1 weg betekend gelijk chaos op stal..

wel kan zijn opvoeding anders zijn als andere paarden.
ik ken een ruin van nu ook 5 jaar.
die was erg dominant tegen andere paarden en tegen mensen.
die was nooit echt opgevoed.
door alleen zijn moeder kan hij nooit perfect opgevoed worden namelijk.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 02:04

Ik vind het ook niet zo' n probleem. Verder is ie namelijk wèl heel goed opgevoed, zowel onder de mensen als in de kudde. Diegene die me er op wees, dacht dat als hij dan nog eens zonder die ruin moest, bijvoorbeeld vanwege een verhuizing of overlijden, dat hij dan alsnog volwassen moest worden en dat ik dan een heel ander paard zou kunnen krijgen. En dat is nu juist níet de bedoeling want hij is erg lief zoals hij is. Dus daarom vroeg ik mij af of dit gedrag nu zó karakter bepalend is. Dat ie lief is omdat het een baby is. Die andere ruin is overigens van mijn zus én niet helemaal goed (kreupel). Dus er is natuurlijk wel een kans dat ie een keer weggaat.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 02:12

Mijn shet staat met een andere shet.
Als ik met de mijne (1,5jaar), ga wandelen, dan gaat zn maatje (10jaar), ook bleren.
Maar om dit nou veulen gedrag te noemen...dat weet ik niet...

Waar de zus staat van mijn shet staan ze in een kleine kudde.
Op het moment dat we met de 2 shets gaat wandelen is er 1 merrie die blijft bleren totdat we terug zijn...
Omdat haar vriendinnetje weg is...maar of dat veulen gedrag is?

Ik denk eerder een soort reactie op het feit dat maatje weggaat.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 02:41

Ja oké, maar proberen te drinken, lijkt me toch wel veulengedrag. Voorheen hadden we een ruin en een merrie en die merrie stond ook altijd te bleren als die ruin ging rijden. Dat was ook een wat zenuwachtig typje. Maar ja, dat is deze arabier ook.

Edit: en die ruin maakt er allemaal niet zo veel van...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 02:50

je kan dat "afspenen" natuurlijk proberen, dan pakt tie dat op de goede manier op als ineens plotseling.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 02:58

Wat is dan de goede manier? En wat niet? Trouwens in de praktijk kan ik hem helemaal niet af gaan spenen, want ze staan in dezelfde stal. Nou ja, zou hem ergens binnen kunnen proppen, maar dat wil ik niet, hij heeft nu een fijne buitenbox. En daar moet ie ook weer naar toe als ie "afgespeend" is. Dat vindt ik dan meer klinken als "pesten" dan dat het nut heeft...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:29

Mijn jaarling is met 13maanden bij mama weggehaald.
En vorige maand heeft hij 1x bij de cane corso (hond teefje), van stal proberen te drinken...
Tja verbaasde hond en verbaasde pony :+
Maar dat was eenmalig...
Doet jouw ruin het regelmatig?