M / Z Caprilli

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

M / Z Caprilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 23:41

Een tijdje terug hadden wij op de manege een caprilliwedstrijd, voor mij de eerste kennismaking hiermee. Na de wedstrijd nog even met de jury (een oudere man) staat kletsen en hij noemde op een gegeven moment dat hij M/Z caprilli gewend was (en dat van ons dus niets voorstelde :P ).
Maar nu had ik hier dus nog nooit van gehoord en ben wel benieuwd wat je dan op dat niveau moest doen! Ik heb later wel van iemand gehoord dat dit vroeger bestond (meer dan 25 jaar geleden) dus dat het wel kon kloppen. Maar nu ben ik dus benieuwd of iemand hier meer van weet en of er misschien een filmpje/proef ergens te vinden is?

Fleury

Re: M / Z Caprilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 12:26

Niemand er ooit van gehoord? :D Ben ik niet zo gek dat ik er raar van opkeek toen die jury dat zei ;).

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:02

Ik kon op youtube niets moeilijkers vinden dan de caprilli-proeven van de fnrs. Ik weet dat er vroeger inderdaad veel caprili gereden werd. Tja... heb je ook niets aan dus!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:11

Jawel, ik kan me van vroeger wel herinneren dat er op de ponyclub Caprilli-wedstrijden waren op diverse niveau's, ook t/m landelijk kampioenschappen. De lijnen/figuren waren moeilijker en werden ook echt naar dressuurnormen bekeken, de sprongen waren ook wat hoger, op de A-C lijn stond een dubbelsprong.
Geen idee of ik nog een oud boekje heb waar ze in staan. Mocht ik het ooit tegenkomen dan zal ik me wel melden.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:45

Ik heb een proevenboekje van 1988 hier voor me liggen. Het proefje gaat als volgt:

1. Tussen A-F binnenkomen in arbeidsdraf
voorbij A Afwenden
op de lijn B-X Halthouden-groeten
Voorwaarts in arbeidsdraf
Hoefslag links volgen

2. H-X-F van hand veranderen in uitgestrekte draf, daarbij lichtrijden
F arbeidsdraf

3. K-X-M van hand veranderen in uitgestrekte draf, daarbij lichtrijden
M arbeidsdraf
voorbij E afwenden en hindernis 1 springen
B afwenden

4. E rechterhand en hindernis 2 springen
B halthouden, 4 seconden
Voorwaarts in arbeidsstap
A arbeidsdraf
K-X-M van hand veranderen in uitgestrekte draf, daarbij lichtrijden
M arbeidsdraf

5. E afwenden
B linkerhand en hindernis 3 springen
A afwenden en hindernis 5a en 5b springen
C rechterhand

6. tussen F en A arbeidsgalop
E-B-E grote volte, daarbij hindernis 2 springen

tussen M en B arbeidsdraf
B afwenden
X volte 10 meter links, gevolgdd door volte 10 meter rechts

7. E linkerhand
tussen K en A arbeidsgalop
voorbij E afwenden en hindernis 1 springen
F-M uitgestrekte galop
E arbeidsdraf

8. voorbij B linksomkeerd
tussen H en C arbeidsgalop
voorbij B afwenden en hindernis 4 springen
E arbeidsdraf
meteen na C arbeidsgalop

9. voor A afwenden, hindernis 5a en 5b springen
C rechterhand en in draf overgaan
voorbij A afwenden
op de lijn X-E halthouden-groeten
C-M-F-A voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten

Ik ken de FNRS Caprilli proeven niet dus ik weet niet of er verschil zit in niveau :) in het boekje staat er helaas ook geen niveau bij. Wat me inderdaad opviel is de dubbelsprong die er in zit.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:48

Heb 42 jaar geleden bij de knf met mijn pony een caprilli proef gereden en zes jaar later nog eens met mijn paard. Destijds had je maar 1 caprilli proef. Dit was een combinatie van een B2 dressuurproef met een paar hindernissen erbij die in het proefje verwerkt waren. Voor de ponies stonden de hindernissen op 60 / 70 cm en voor de paarden op 70 cm. Er stonden vier hindernissen in de ring: vijf caveletti's, 1 steilsprong en twee oxers. Om deel te mogen nemen aan een springwedstrijd moest je destijds B2 dressuur (soort L1 proef maar zonder wijken) en een caprilliproef met een voldoende resultaat (60 punten) gehaald hebben. B springen had je toen nog niet, je begon in het L en met 10 winstpunten promoveerde je naar de M. Het hoogste wat toen in de basissport gesprongen werd was Z. Maar dus geen M of Z caprilli, gewoon een M of Z parcours.
Ook qua dressuur is er heel wat veranderd: je begon met een B1 proef (zonder galop) en met een voldoende resultaat (60 punten), mocht je een B2 proef afleggen. Had je daarvoor minimaal 60 punten dan kon je naar de L1. Vanaf deze klasse werd met winstpunten gewerkt. 120 punten gaf 1 winstpunt en na 10 winstpunten mocht je weer naar de volgende klasse L2.