paard van 16 voor het eerst scheren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fendt936

paard van 16 voor het eerst scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:22

Hallo,

Aangezien ik laat begonnen ben met dekens heeft mijn paard een dikke wintervacht, vooral op de hals is hij na 2 rondjes bezweet.
Ik heb een nieuwe deken aan moeten schaffen, heb er meteen 1 met hals gedaan.
het is de Harry's Horse (water afstotend+ademend) 400 grams Thor deken.

Nu wil ik mijn paard graag scheren, heb het zelf nog nooit gedaan. (alleen honderden koeien,pinken)
Nu heb ik een aantal vragen.

- is het niet te gek om een 16 jarig nog nooit geschoren paard helemaal te scheren (alleen het zadel niet)
- overdag buiten en s'nachts op stal dezelfde deken? (zou eventueel de hals op stal af kunnen doen)
- met -10 een zweet deken eronder?
- met wat voor een apparaten? Kan het hoofd met het grote apparaat of heb je daar een tondeuse voor nodig?

mvg

Monster_tos

Re: paard van 16 voor het eerst scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:27

Ik zou niet voor helemaal scheren gaan. Zou in ieder geval de benen laten staan. Je kan ook kiezen voor een patroon waarbij je bijvoorbeeld alleen een strook van de hals scheert. Kan al heel veel schelen.
Die van mij hebben op het land dezelfde deken als op stal, maar de tempratuur scheelt ook vrij weinig.
Ik zou wel een ervaren paardenscheerder er bij halen.

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:37

ik zou nu niet meer scheren, je paard is al bezig met het maken van zijn zomervacht dus dan scheer je ook daar een stuk van weg. En daarbij, als je een of twee maanden wacht is hij ook alweer bezig met verharen en is je probleem vanzelf opgelost. :)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:41

ik heb de mijne ook een maandje geleden geschoren hoor, hij is 18 jaar(Dit was volgens mij ook de eerste keer ) heb hem wel een spuitje gegeven hoor, hij houd totaal niet van scheeraparaten enzo.

ik heb de mijne nu eens 600 grams deken op met hals, overdag van 10 tot 12 buiten (ivm de teveel regen op de paddock anders van 9 tot 1 buiten) dit heeft hij overdag en savonds op, zodra hij koud aanvoelt doe ik er een deken bij
mijn pony is helemaal geschoren(inc hoofd :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:57

Een 16 jarige scheren hoeft op zich niet zo'n groot probleem te zijn,dus dat is niet zo gek. Ik zou juist het zadel wel wegscheren,want dat is een deel waar ze behoorlijk zweten. Die van mij hebben op stal en buiten dezelfde dekens op, ik voel wel altijd even of ze warm genoeg zijn,anders gaat er een deken af of bij op.

Een zweetdeken eronder raad ik je niet aan,dit kan heel erg gaan trekken en dat zit niet prettig voor je paard. Ik heb dit zelf ook eens gedaan, en de hele schoft van mijn paard lag open... Ik kies er zelf voor om er dan een onderdekentje onder te doen.

Bij mijn pony wordt alles met een gewone scheermachine geschoren,ook het hoofd. Daarna werk ik het evt. bij met een tondeuse, maar dat is alleen voor de mooi :)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:32

Kan prima hoor, ik scheer regelmatig paarden voor klanten, ook in deze tijd. En w.b.t. "de zomervacht wegscheren" bij mijn weten onzin. elk paard wat ik in deze periode heb geschoren had alleen maar profijt van de lange vacht kwijt zijn.

Succes!