Paard van o grams deken naar dekenloos.. Kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doemaar

Paard van o grams deken naar dekenloos.. Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:41

Ik denk het antwoord al te weten :o maar ik kan er ook naast zitten :P

Ik heb een haflinger gekocht. Deze stond/staat onder een regendeken 0 grams. Al het hele jaar is dit het geval zelfs bij vorst is er niet met dekens verwisseld. Ze stond overdag op de wei/of padock en in de avond op stal.

Bij mij staat ze nu 24 uur buiten met 2 schuilstallen in een groepshuisvesting. Ik heb er een regendeken op gedaan, omdat het nu niet zo koud is en omdat ze ook nooit meer op heeft gehad. Er zit wel een fleecevoering in. Maar tot mijn grote teleurstelling is dit deken echt helemaal vernield. Het was gelukkig maar een 2e handse maar ik heb weinig zin om wekelijks nieuwe dekens te kopen :D ...

Zelf gebruik ik normaal geen dekens maar aangezien er door de vorige eigenaar een deken op is gelegd heb ik het idee dat dit deken er beter niet meer van af kan. Aan de andere kant denk ik het is maar een nul grams, misschien is het dan niet erg om het deken af te halen? Twijfel dus een beetje.

matasja

Re: Paard van o grams deken naar dekenloos.. Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:50

0 grams deken is alleen om droog te blijven, in principe hebben paarden het niet nodig, maar ik zou naar het paard zelf kijken zodra je hem af laat. Staat ze te rillen na een regenbui dan heeft ze hem echt nodig. Hoe is haar wintervacht? Voldoende ontwikkeld?
Een 0 grams regendeken met fleece staat trouwens dan wel weer gelijk aan 100 gram qua warmte...

Als ze gewoon gebruik maakt van de stal, goed eet en niet rilt zou ik hem lekker aflaten

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:52

Ik denk dat je als je kijkt naar warmte je beter geen deken op kan doen dan een 0 grams.
Met een deken op kan de vacht zijn werk niet doen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:53

Ik ga mee met matasja. Al kan het echt wel nijdig fris worden als een pony in de volle wind en regen staat, dus misschien op dat soort hopeloze dagen een 0-grams omdoen voor de overgang?

@Poess91Met windkracht 5 erop (haren waaien omhoog) en slagregens kan de vacht zijn werk namelijk ook niet meer doen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:53

Matasja haar vacht is niet echt dun (meer plat gedrukt) maar over dat fleece wist ik niet.. Wel dat het warmer is natuurlijk :) ... Het is een pony die ik weer terug heb gekocht ;) en ik heb haar altijd dekenloos gehad het is ook wel een paardje wat in beweging blijft

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:54

Sientje schreef:
Ik ga mee met matasja. Al kan het echt wel nijdig fris worden als een pony in de volle wind en regen staat, dus misschien op dat soort hopeloze dagen een 0-grams omdoen voor de overgang?

@Poess91Met windkracht 5 erop (haren waaien omhoog) en slagregens kan de vacht zijn werk namelijk ook niet meer doen.

Zal de natuur daar niet op berekend zijn?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:55

Ze kan wel altijd schuilen als ze wilt :) ... Ik vind het een vreselijk gedoe die dekens :o

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:59

Als ze altijd dekenloos is geweest en nu alleen een 0 grams gewend is zou ik me geen zorgen maken. Zou dan wel nu meteen starten met dekenloos zetten, voordat de kou weer terugkomt. Ze zitten zo weer in het natuurlijke ritme. En staat ze er heel hopeloos bij kun je er altijd nog een dekentje opdoen tot na de vrieskou, en vanaf volgend seizoen helemaal dekenloos zetten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:00

ik ga ook met matasja mee.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:05

Poess91 schreef:
Sientje schreef:

Zal de natuur daar niet op berekend zijn?

Ik heb meer vertrouwen in de schuilstal van TS dan in 'de natuur' van paarden die niet kunnen schuilen. Nee, daar is de natuur niet op berekend. Het helpt wel om ze volop hooi te laten eten, maar dan nog... voor 'de natuur' van het paard is -10 beter dan stevige wind en slagregens. Dat slaat dwars door de 'dakpannetjes' heen die ze van inderdaad van nature met hun vacht maken. Heb d'r zelf 10 die buiten lopen, dus denk dat ik er wel een redelijke kijk op heb ontwikkeld. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:08

Overigens vinden wij dekens ook gedoe, hihi. Hebben er eentje die niet goed kan eten in de winter onder een 100 grams Duo staan (die is ademend, dat scheelt ook), de rest niet. Dus TS, ik zou het gewoon proberen, en op de dagen zoals ik ze omschreef even een extra keertje gaan kijken of ze de schuilstal in gaat (daar staat hopelijk de wind niet op), ze het niet (te) koud heeft, en ervoor zorgen dat er genoeg hout (=hooi) op de kachel (=in de buik) gaat. :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:11

ik denk dat je de deken er prima af kunt houden.
0 grams regendeken is om droog te blijven, niet voor de warmte.
aangezien je pony droog kan staan in de schuilstallen lijkt het me niet nodig.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:12

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het even zonder dekens proberen. Ze kan zeker goed uit de wind staan... En het voeren wordt ook goed gedaan... Bij extreem koud weer krijgen ze nog meer hooi dan normaal :) ... Morgen dekentje dus af. Ze staat nu toch al in haar blote bips :P

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:58

doemaar schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het even zonder dekens proberen. Ze kan zeker goed uit de wind staan... En het voeren wordt ook goed gedaan... Bij extreem koud weer krijgen ze nog meer hooi dan normaal :) ... Morgen dekentje dus af. Ze staat nu toch al in haar blote bips :P

Bij extreem regenachtig weer met veel wind zou er dus eigenlijk ook meer hooi moeten zijn... ;)

Had je trouwens bij de tussentijdse eigenaar al 'ns geïnformeerd waar het idee van die deken vandaan kwam, als jij dr zonder deken had lopen?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 10:17

Tjaa zoals bij vele zit het tussen de oren dat ze toch een dekentje op nodig hebben... Mijn mening is dat je beter niet aan dekens kunt beginnen als het om een nul grams gaat.