Bodyprotector voor rug klachten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesheyx

Bodyprotector voor rug klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:09

Hallo,

ik heb een vraagje en hoop dat jullie er, meer informatie over kunnen geven...
ik heb heel vaak hele erge rugklachten met paardrijden, en ik dacht misschien maakt een bodyprotector het minder.
Kunnen jullie mij hier meer over vertellen??

Groetjes jesheyx

MandyR

Re: Bodyprotector voor rug klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:22

Het ligt er een beetje aan wat precies je klachten zijn maar, een bp geeft, volgens mij, niet zo heel veel steun. Wat je wel kan proberen is een perfect sit, http://www.psofsweden.se/sv/produkter/perfect-sit.html In het begin is het vrij lastig om mee te rijden omdat je in de juiste houding gedwongen wordt maar, na een tijdje ga je juist ontspannen en merk je niet eens meer dat je hem om hebt.

jesheyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:44

Dat heb ik dus al geprobeerd een vriendin heeft hem. Ik heb hem 2 maanden gebruikt. In die 2 maanden had ik alsnog hele erge last... Daarom dacht ik aan de bp

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:46

ik zeg, centered riding of feldenkraiz instructie. veel fijner.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:21

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:44

Ik weet niet of een bodyprotector gaat helpen met je rugklachten.

Misschien kun je beter naar een fysiotherapeut of arts gaan voor je rugklachten.

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:16

Een bodyprotector bied bescherming bij een val van een paard/pony. Deze is niet voor rugklachten.
Ik zou er achter proberen te komen waar de klachten vandaan komen. Verkeerde houding? Zit er wat klem?
Aanpakken bij de oorzaak heb je meer aan dan allerlei zaken te gebruiken om je verlichten. Hier gaat het niet van weg.

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:33

Een bp zorg erwel voor dat je niet met een gebogen rug kan zitten en dat je netjes rechtop zit. Ik heb ook heel veel last van mn rug. Vooral sinds ik 1,5 jaar terug van mijn moeders paard heel heel heel hard ben afgevallen. Ik vind een bp wel heel fijn met rijden. En daardoor heb ik ( Na mijn ervaring ) wel minder last van m'n rug. Maar dat kan per persoon verschillend zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:36

esshire schreef:
Een bodyprotector bied bescherming bij een val van een paard/pony. Deze is niet voor rugklachten.
Ik zou er achter proberen te komen waar de klachten vandaan komen. Verkeerde houding? Zit er wat klem?
Aanpakken bij de oorzaak heb je meer aan dan allerlei zaken te gebruiken om je verlichten. Hier gaat het niet van weg.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Eens een bezoekje aan de fysio brengen, als je tenminste daar nog niet bent geweest.
En een keer iemand met goed verstand ervan naar je houding laten kijken tijdens het rijden.
Verder zou ik zo 1,2,3 ook niets weten wat in ieder geval tijdelijk je rug kan ondersteunen.
Er zullen misschien wel bepaalde steunbanden te verkrijgen zijn? Wat je bv. ook voor je knie e.d. hebt speciaal voor tijdens het sporten.

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:01

Ik rijd zelf ook motor en bij motorzaken hebben ze veel voor ondersteuning van je rug.
Nogmaals aanpakken bij de oorzaak en tot die tijd zal je misschien baad hebben bij ondersteuning maar vaak ga je dan over je grens heen wat het alleen maar erger maakt! Op naar de fysio of huisarts en als het echt door een verkeerde houding komt training nemen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:04

MandyR schreef:
Het ligt er een beetje aan wat precies je klachten zijn maar, een bp geeft, volgens mij, niet zo heel veel steun. Wat je wel kan proberen is een perfect sit, http://www.psofsweden.se/sv/produkter/perfect-sit.html In het begin is het vrij lastig om mee te rijden omdat je in de juiste houding gedwongen wordt maar, na een tijdje ga je juist ontspannen en merk je niet eens meer dat je hem om hebt.

Getsie wat een eng ding zeg... Je zal er maar af vallen en jezelf niet op kunnen vangen..

Misschien is de rugwarmer van back on track iets voor je ts? http://www.horze.nl/Back-On-Track-Rugwa ... NL,pd.html

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:04

Dat valt wel mee hoor NiKip. Dat ding zit namelijk niet vast. Dus als je valt, komt hij vanzelf los van je lichaam waardoor het dus alsnog veilig is.
Ik heb er zelf mee gereden en zodra je 1 teugel los laat en je arm gewoon naar beneden laat hangen moet je al opletten dat je hem niet verliest.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:07

Ok, het ziet er enger uit dan het is dus :P

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:29

Ja, toen mijn instructrice erover vertelde had ik ook zoiets van >;) is dat wel veilig? Maar, na ermee gereden te hebben, zie ik niet echt het gevaar meer. :n Al sluit ik niet uit dat het geen blauwe plekken kan geven als je er bovenop valt. ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:14

Een bp is dan meer symptoonbestrijding dan een echte oplossing.

Als ik jouw was zou ik gaan uitzoeken wat de rugpijn veroozaakt en de kern van het probleem aanpakken en niet een pleistertje hier of daar. Als de oorzaak wordt weggenomen heb je ook geen hulpmiddelen meer nodig.

Je zou aan zitles kunnen denken of de flexchair ism fysio.

Overigens, ik denk dat een bp niet veel kan toevoegen, geeft geen ondersteuning.

jesheyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 10:43

Bedankt allemaal. Ik ga al naar de fysio, al een jaar . in het begin werd het steeds minder maar in de zomer ben ik van me paardje gevallen sinds die tijd gaat het gewoon niet meer weg. Ik mag nu nog maar 3x per week rijden, maar dat gaat niet want me paardje moet bewegen zo een 5x per week moet ze bereden worden... Ik ga volgende week naar het ziekenhuis en dan laat ik hun maar kijken... X

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:54

Wat voor fysiotherapeut ga je naar toe? Een die oefeningen meegeeft die je thuis moet doen en verder een beetje kijkt en voelt aan je rug? Ik heb zelf al 6 jaar rugklachten door een val, heb 1 goede fysio gehad die inviel voor mijn eigen, een manueel therapeut en die heeft mijn rug gekraakt wat ontzettend heeft gescheeld maar verder hebben fysio's eerlijk gezegd nooit veel goeds voor mij kunnen betekenen. Niet dat het erger werd hoor, maar het werd ook gewoon niet beter. Ik ben toen naar een ortomanueel geneeskundige geweest en dat was even heeeeeeel pijnlijk maar daarna liep ik weer als een kieviet!

Heb ook regelmatig goede verhalen over osteopatie gehoord! Fysio ben ik zelf niet zo heel enthousiast meer over nadat ik 5 jaar bij verschillende fysio's ben geweest en toen dus door veel mensen uit de paardensport werd geadviseerd om naar de ortomanueel te gaan..

Heb je een eigen pony? Zo ja, heb je al wel eens een zadelmaker naar je zadel laten kijken? Die kan ook heel erg helpen met je eigen zit verbeteren door een ander zadel (wat uiteraard ook goed op je pony moet liggen).

Ik vind dat een bodyprotector vooral voor de bovenrug wel degelijk kan helpen omdat het je spieren lekker verwarmt en je minder verkrampt op je paard zit waardoor je met minder pijn af kan stappen. Maar het is inderdaad geen oplossing voor je probleem.. Onderrug helpt het niet voor omdat hij los van je onderrug kan bewegen en er dus wat meer ruimte tussen zit en daardoor niet verwarmt.

Verder altijd goed opletten hoe je loopt en zit in je dagelijks leven :) Ik zit zelf altijd op een disc-o-sit, een luchtkussen waardoor je rechtop moet zitten anders rol je eraf, wat voor je onderrug in elk geval goed kan helpen.

Welke regio heb je last van je rug?

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:01

Ik moet van mijn fysiotherapeut naar de sportschool om mijn buikspieren en rugspieren sterker te maken. Dit moet je alleen wel doen onder professionele begeleiding. Bij mij zit het probleem zich overgens wel in de spieren en niet in de botten.

jesheyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 22:10

Ik zou niet weten wat voor een fysio ik heb...
In iedergeval de zadelmaker is pas geleden geweest en alles zit goed! Me houding zit lekker op hetzadel dus daar ligt het niet aan...

Ik heb de ene kee veel last van me boven rug, maar soms ook weer heel erg in me onderrug.
Ik zit nu vrij rechtop op me bed en het doet al veel pijn! Het is super raar!
En als ik een dagje ga springen heb ik veel minde last! Vind ik eerlijk gezegd raar!

Groetjes!