Stoelzit - hoe los je dat nou eigenlijk op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Stoelzit - hoe los je dat nou eigenlijk op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:33

De titel zegt het al! Heb met de zoekfunctie al gezocht maar zag door de bomen het bos niet meer, in ieder geval excuses als hier al een topic over loopt.

Ik heb nogal last van een stoel zit. Ik heb nooit echt les gehad met mijn vorige verzorg/bijrijd paarden, en in 12 jaar manege lessen ben ik er nooit op gewezen (afgezien van dat er af en toe 'benen langer maken!' werd geroepen). Heb een tijdje niet gereden, ben sinds kort weer begonnen en ik wil er nou wel is iets aan doen! maar.. hoe? Ik probeer er goed aan te denken tijdens het rijden, heb mijn beugels al een gaatje langer gemaakt dan ik gewend ben en probeer daarbij mijn benen in het geheel wat meer naar achter te schuiven, maar dat voelt op de een of andere manier toch niet helemaal goed (ik voel dan met name op mijn enkels en bovenbenen veel druk en heb het gevoel dat ik dan heel krampachtig zit), en als ik dan langs een raam rijd (ik maak alleen maar buitenritten) en naar mijn reflectie kijk zie ik nog steeds een behoorlijke knik in mijn knieeen. Ik ben van plan van de zomer een paar lesjes te nemen van de eigenaresse van mijn bijrijd paarden, maar ik wil dus ook nu al goed op mijn houding gaan letten zodat ik niet in oude gewoontes terug val zeg maar.

Zijn er misschien bokkers die hetzelfde probleem hebben (gehad) en hun ervaringen willen delen? :)

:wave:

tamary

Re: Stoelzit - hoe los je dat nou eigenlijk op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:36

Hoe je zit hangt ook af van waar je het fijnste in je zadel zit. Overleg dus eens met je zadelmaker of je zadel goed ligt en of er iets te doen is door de stijgbeugelophanging te verplaatsen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:58

Dat is voor mij helaas geen optie, ik heb 3 bijrijd paard waarvan 1tje mijn vaste paard, maar er rijden verschillende mensen op (ik rijd zelf 1 a 2 keer per week). Het zadel van mijn vaste bijrijd paard sluit in ieder geval perfect op haar aan (een allround wintec zadel, precieze model weet ik niet..), is vastgesteld door de zadelmaker :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 01:02

Een paar keer zitles nemen. Bij voorkeur bij een instructeur met echte kennis over houding en zit (bijv. centered riding).
Van die praatjes als 'zonder beugels gaan rijden' of' beugels verlengen' heb je bar weinig aan.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 01:12

Centered riding!
Heel erg fijn, gaat echt in en maakt gebruik van de anatomie van jouzelf als ruiter én die van het paard, waardoor het ook echt logisch wordt gemaakt wat je doet en heel vanzelfsprekend aanvoelt.

Er aan denken en jezelf herinneren klinkt leuk, maar is vaak niet erg effectief. Vaak komt het vanuit een ander punt van je lichaam dan je denkt. Je stoelzit is dan dus een gevolg van, ik noem maar wat, je manier van meebewegen. Of de stand van je heupen. Of iets anders. Er op letten is dan enkel het bestrijden van symptomen, terwijl het juist de oorzaak is die je moet zien te vinden en te veranderen.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:12

Een stoelzit kan ook komen door je zadel dat je in een bepaalde positie zet. In een veelzijdigheidszadel heb je hier vaak eerder last van dan in een dressuurzadel. Zeker als je een zadel hebt waarvan de beugelophanging relatief ver naar voren zit.
Verder kunnen natuurlijk goede zitlessen erg helpen, zoals hierboven al genoemd.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:16

Neem eens (zoals hierboven) een lesje centered riding, en dan raad ik Alice zijlstra-hijmering aan! Erg fijne instructrice!