Dominant gedrag tijdens het longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Dominant gedrag tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:23

Ik las al een paar topics maar vind niet echt een 'antwoord'. Er is vast geen gewoon 'antwoord' maar misschien kunnen jullie toch helpen.
Ik heb al bijna 5 jaar een verzorgpaard. Dit is een Arabische Volbloed hengst. Rijden gaat zeer goed, maar grondwerk -O-
Hij volgt wel mooi, dus als ik gewoon aan de hand ga stappen, draven en halthouden doet hij dit netjes. Maar van zodra ik wil longeren (op de wei, we hebben geen oefenpiste helaas) begint hij zich ontzettend dominant te gedragen. Ik denk dat het mede komt omdat het op zijn weiland is en omdat hij daar de baas is, maar als ik het op een andere wei doe, doet hij hetzelfde. En het is niet echt spelen te noemen, het is vrij serieus. Ik longeer hem normaal met touwhalster, heb het ook eens met bitje in geprobeerd maar 't heeft niet echt veel nut, hij blijft toch hetzelfde doen.
Wat hij doet: als ik naast hem wil staan om hem te beginnen longeren, loopt hij al de hele tijd mee zodat ik telkens voor hem sta en niet naast hem kan komen. Als ik hem dan toch op een cirkeltje krijg, stopt hij dan plots. Als ik hem dan vooruitdrijf loopt hij soms naar me toe met zijn hoofd hoog en oren plat. Ik kan zo van hem aflezen 'jij hebt hier niks te zeggen'. Ik weet dat ik niet mag achteruitstappen als hij zo op me afkomt of steigert (doet hij ook vaak), maar ik stap liever achteruit dan een slag tegen mijn hoofd te krijgen.
Ik vraag me af wat ik in 's hemelsnaam verkeerd doe, want als ik een ander paard longeer lijkt het wel goed te lukken en reageren ze wel op lichaamstaal.
Om mijn verhaal wat te verduidelijken hier wat foto's waarop je kan zien dat hij totaal geen interesse heeft:

http://i46.tinypic.com/2wdzrsp.png
http://i50.tinypic.com/1touuh.png
http://i50.tinypic.com/359wt9e.png
http://i47.tinypic.com/mim06a.png

Op de laatste twee foto's heeft hij toch al een oor op mij gericht maar hij ging nog steeds veel te snel en ongecontroleerd doordraven.

Thanks!! *\o/*

Borisje

Re: Dominant gedrag tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:25

Ik mis een zweep, en jouw lichaamstaal lijkt vanaf de foto's alsof je niet echt weet waar je mee bezig bent.
Hij is dus zeker niet dominant, maar begrijpt er gewoon niks van!

Ik denk dat het heel goed is om het boek 'Longeren' van Lammert Haamstra te kopen :j Heel leerzaam en ik denk ook zeker werkzaam voor jullie. :j

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:29

Komen die foto's uit een filmpje? Wellicht kan je die met ons delen. Ik sluit me aan bij het antwoord van Borisje. Wat zijn je eigen ervaringen met longeren en hoe bewust ben je je van je eigen lichaamshouding?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:30

Ik volg even voor het geval ik zelf eens met dit soort dingen te maken krijg.
In plaats van achteruit lopen, waarvan je zelf al aan geeft dat dat zeker niet de oplossing is zou ik zeggen veeg hem maar eens flink weg met de zweep. Het is van de zotte als jij je bedreigt zou moeten voelen door zijn gedrag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:31

Die eerste foto :')

Een touwhalster geeft niet echt duidelijke signalen door, bevestiging onder aan het hoofd ook niet.
Probeer je paard niet 'op te tillen' met je longeerhand en pak er een longeerzweep bij.
Als je nu moet drijven draai je automatisch je lichaam naar voren en dat zien veel paarden als reden om naar je toe te draaien.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:32

Wat doe ik dan verkeerd met mijn lichaamstaal? Ik heb al verschillende boeken geraadpleegd over natural horsemanship enzo, volgens mij hield ik mijn armen wel oké? Ik zal eens zien in dat boek dat je aanraad! Ik heb het enkele keren met een zweep geprobeerd maar dit lijkt meer in de weg te zitten dan wat anders. Maargoed, oefenen zeker? Ik weet ook eerlijk gezegt helemaal niet of ik het goed doe of verkeerd, dus ik weet met andere woorden niet helemaal zeker waar ik mee bezig ben...
Ze komen idd van een filmpje, maar ik vind het niet meer op mijn computer.. Als ik het vind zal ik eens kijken, want ik weet dat je op bokt niet zomaar een filmpje moet plaatsen, er zijn hier nogal vrij heftige mensen zal ik maar zeggen, misschien begrijp je mij.
Ik weet niet waar ik het geplaatst heb, zal eens zoeken!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:33

Sizzle: idd, die eerste foto.. Ik was begonnen met 'werken' maar meneer wou liever rollen...
Maar je ziet toch zoveel mensen longeren met touwhalster? Wat gebruik je dan beter?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:36

Het lijkt alsof je te veel naar binnen staat met je schouders, maar dat is vrij moeilijk te zien en uit te leggen zonder het voor te doen, of van een filmpje te zien. :)

Touwhalster is inderdaad niet zo geschikt om mee te longeren, het schuift en kan zo ook gaan schuren of in het oog gaan zitten. Je kunt beter een kaptoom aanschaffen, of een halster/hoofdstel pakken en dan de longeerlijn door de ringen heen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:41

Een kaptoom of nauw sluitend halster of desnoods een hoofdstel geeft veel duidelijkere signalen.
Bevestiging onder aan het hoofd laat het paard kantelen en dan moet bovendien steeds heffen als hij zo met zijn hoofd draait.
Op de foto's heb ik het idee dat je zelf actiever bezig bent dan het paard.
Een zweep is een verlenging van je arm en zorgt ervoor dat je betere aanwijzingen kan geven.
Met alleen dat touwtje zul je automatisch de neiging hebben om een stap in zijn richting te doen als drijvende hulp. Heel veel paarden draaien zich in reactie daarop naar je toe. Dat is een van de vaakst gemaakte fouten die ik om me heen zie.
Je zult inderdaad nog veel moeten oefenen ben ik bang ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:44

Een touwhalster is niet geschikt om te longeren! Dat is veel te dun op het hoofd en doet hem pijn, gebruik een gewoon halster.
Daarbij mis ik een zweep, die kun je alleen weglaten als je ervaren paard hebt wat goed reageert op stem.
Ik denk dat hij gewoon niet begrijpt wat je bedoeld, dat hij met oren plat op je af komt wil niet perse zeggen dat hij je wat wil aandoen maar dat hij gewoon de situatie niet vertrouwd.
Bovendien is de cirkel veel te klein, dat is moeilijk voor hem.

Waarom plaats je stills uit een filmpje? Plaats aub dat filmpje gewoon, dan kunnen we tenminste zien wat er gebeurd.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:56

Ik zal eens zien wat voor gewone halsters de eigenaar liggen heeft dan ;)
Ik heb al eerder gezegt wat er met het filmpje is en als ik het vind, plaats ik het.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:04

Kan de eigenaar je niet helpen dan?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:20

Wanneer de eigenaar longeert (ook met touwhalster), is hij in het begin speels maar luistert wel beter en sneller dan naar mij. Hij deinst ook niet achteruit als hij begint te steigeren. Ik ben gewoon een angsthaas :p

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:25

Ja die zal ws iets doortastender zijn omdat hij het paard kent.
Maar longeren met een touwhalster moet je niet doen, zo'n dun touwhalstertje met zo'n zware longeerlijn eraan die continu slingert, dat is echt niet fijn.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:35

Snap helemaal wat je bedoelt soms gaan de reacties op bokt wat ver. Maar stel dat je wel wat goede tips krijgt waar je wat mee kan en die je helpen is dat toch weer mooi mee genomen. Mocht je het alsnog vinden zou ik het zeker erbij zetten. Je geeft het zelf ook al een beetje aan dat je niet helemaal weet of je het goed of fout doet. Dat is ook iets wat je over brengt op je paard.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:42

Ik kan het filmpje ook gewoon doormailen naar de personen die hier al gereageerd hebben anders?
Nuja, ik moet het eerst nog vinden.. ;)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:52

Tja, ik ben geen expert met longeren maar als ik mijn paard wil longeren dan doe ik het als volgt.

Ik loop met haar de bak in naar het midden. Dan pak ik de zweep op en doe rustig een paar passen achteruit zodat ik wat verder van de schouder kom te lopen terwijl het paard wel rustig doorstapt. Ik wijs met de zweep naar de achterhand en plaats mezelf zo dat er een driehoek wordt gevormd met de zijden "paard', lijn naar hoofd en lijn (= zweep) wijzend naar achterhand. Ik blijf dan min of meer op het midden staan terwijl het paard om me heen loopt.

Ik probeer de lijn naar het hoofd ong 6 meter te hebben maar die afstand moet je zelf een beetje inschatten. Te klein is in ieder geval moeilijker voor het paard omdat hij dan meer moet buigen.

Dan kan je het paard met stemcommando's van gang laten wisselen. Je moet gewoon zorgen dat je niet voor de schouder komt want dan remt jouw locatie het paard. (Het wordt allemaal duidelijk uitgelegd in het boek van Haanstra, wat al eerder in dit topic genoemd is. Of kijk op internet voor demo filmpjes).

Wanneer hij naar je toedraait, moet je weer proberen achter zijn schouder te komen om hem op te drijven.
Soms helpt even wijzen met de zweep naar de schouder om die van je af te sturen.

Een zweep is hier dus een hulpmiddel om aanwijzingen te geven. Het is niet echt bedoelt als "we slaan hem vooruit" middel, al mag je heus wel eens een rustige zwaai richting billen doen als hij niet genegen is om harder te willen na duidelijke commando's . Pas als een paard echt op je af komt met zwaaiende benen mag je wat dreigender zwaaien met de zweep maar maak je vooral groot en breed en laat hem merken dat hij degene is die aan de kant gaat en jij niet.

Oja, als je geen ronde piste hebt, zou je altijd nog een stukje land kunnen afzetten met een draad of zo. En bedenk dat een paard (meestal) een makkelijke en een moeilijke kant heeft. Dus linksom gaat misschien makkelijker dan rechtsom (of juist andersom).

Succes

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:58

Samantha_01 schreef:
Tja, ik ben geen expert met longeren maar als ik mijn paard wil longeren dan doe ik het als volgt.

Ik loop met haar de bak in naar het midden. Dan pak ik de zweep op en doe rustig een paar passen achteruit zodat ik wat verder van de schouder kom te lopen terwijl het paard wel rustig doorstapt. Ik wijs met de zweep naar de achterhand en plaats mezelf zo dat er een driehoek wordt gevormd met de zijden "paard', lijn naar hoofd en lijn (= zweep) wijzend naar achterhand. Ik blijf dan min of meer op het midden staan terwijl het paard om me heen loopt.

Ik probeer de lijn naar het hoofd ong 6 meter te hebben maar die afstand moet je zelf een beetje inschatten. Te klein is in ieder geval moeilijker voor het paard omdat hij dan meer moet buigen.

Dan kan je het paard met stemcommando's van gang laten wisselen. Je moet gewoon zorgen dat je niet voor de schouder komt want dan remt jouw locatie het paard. (Het wordt allemaal duidelijk uitgelegd in het boek van Haanstra, wat al eerder in dit topic genoemd is. Of kijk op internet voor demo filmpjes).

Wanneer hij naar je toedraait, moet je weer proberen achter zijn schouder te komen om hem op te drijven.
Soms helpt even wijzen met de zweep naar de schouder om die van je af te sturen.

Een zweep is hier dus een hulpmiddel om aanwijzingen te geven. Het is niet echt bedoelt als "we slaan hem vooruit" middel, al mag je heus wel eens een rustige zwaai richting billen doen als hij niet genegen is om harder te willen na duidelijke commando's . Pas als een paard echt op je af komt met zwaaiende benen mag je wat dreigender zwaaien met de zweep maar maak je vooral groot en breed en laat hem merken dat hij degene is die aan de kant gaat en jij niet.

Oja, als je geen ronde piste hebt, zou je altijd nog een stukje land kunnen afzetten met een draad of zo. En bedenk dat een paard (meestal) een makkelijke en een moeilijke kant heeft. Dus linksom gaat misschien makkelijker dan rechtsom (of juist andersom).

Succes

ik sluit me hierbij aan, zo doe ik het ook alleen dan zonder zweep.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:02

IndianRose_ schreef:
Wanneer de eigenaar longeert (ook met touwhalster), is hij in het begin speels maar luistert wel beter en sneller dan naar mij. Hij deinst ook niet achteruit als hij begint te steigeren. Ik ben gewoon een angsthaas :p

Naast dat je aanwijzingen waarschijnlijk niet heel erg duidelijk zijn voor hem, denk ik dat je intentie te 'week' is, precies door wat je zelf schrijft, je bent bang voor hem. Dat kan hij voelen en lezen hoe jij je opstelt. Hij weet dat hij een loopje met je kan nemen en doet dat ook. zijn gedrag valt hem nietzoeer te verwijten maar jou wel. Kan je niet met een krachtig persoon die weet wat hij doet hem een keer longeren? Dan kan je een beetje van die 'kracht' overnemen en zie je waarschijnlijk al verandering in het gedrag van de hengst. Als de eigenaar longeert pak je hem een keer over bijv. en probeer je dezelfde krachtigere uitstraling te voelen.

Overigens is een touwhalster uiteindelijk misschien niet het beste om mee te longeren, maar aangezien hij nogal een loopje met je neemt kan je nu de hulpen iets beter binnen laten komen bij hem. Een gewoon stalhalster zou ik absoluut niet gebruiken dan heb je helemaal niks te vertellen (en dat is nu al het geval).

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:15

Bedankt voor de vele tips!! En driehoek probeer ik ook altijd.. Ik zal eens proberen met hem verder van me te laten lopen en eens vragen aan een vriendin voor hulp. Er is eens een vriendin komen helpen, het ging iets beter van haar maar hij teste haar toch ook wel enorm als je het mij vraagt. Ik moet misschien gewoon consequenter zijn en met goede voornemens eraan beginnen.. Ik heb wel een hoofdstel, maar dit is met zo'n D-trens waar aan de onderkant een kettinkje hangt. Dit lijkt me niet echt geschikt om te longeren? Ik heb al enkele keren een jonge merrie daar gelongeerd met halstertouw en dit ging echt als gegoten, zo goed! Toen voelde ik me weer even goed maar als ik het dan met hem probeer.. Het is momenteel wat drassig op de wei maar van zodra ik kan zal ik toch proberen te trainen op longeren.
Er is geen ronde bak maar de wei is wel vierkantig afgezet. Daar kan ik dus ook wel in trainen ;)

Bedankt!!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:29

Probeer eens met vertrouwen er aan te beginnen ik denk dat je dan al een heel eind bent. Bij de jonge merrie lukt het ook dus waarom bij hem niet :D